Dušnost (interna, learning outcomes)
Z Profiles
Dušnost (interna, learning outcomes)
Definujte, co je to dušnost.
- Student ví, co je to dušnost a umí ji vysvětlit patofyziologicky
- Pro účely výuky interny je klíčová definice dušnosti
- Patofyziologické mechanismy, fyziologie dýchání, oběhu, krevních elementů, biochemie výměny plynů, anatomie respiračního a oběhového systému, histologické znalosti již nejsou předmětem výuky a testování u interny
- Student musí být schopen prokázat, že ví o čem hovoří. Je schopen říci, že dušnost je symptom, jak jej pacienti popisují atd. Není nutné říci přesnou definici.
- Předpokládá se, že student je bazálně orientován po teoretické stránce
Rozdělte dušnost dle akutnosti, charakteru a závažnosti. Demonstrujte, že dokážete jednotlivé druhy dušnosti zasadit do rámce možných příčin.
- Student umí rozdělit dušnost na kategorie tak, aby byl schopen se zorientovat v možných příčinách dušnosti a lépe/cíleně dokázal indikovat pomocná vyšetření a léčbu
- Akutní vs. chronická
- Inspirační vs. expirační
- Klasifikace dle NYHA
- Návaznost na interní propedeutiku
- Student je orientován jaké nejčastější příčiny mohou vést k akutní dušnosti. Ty pak musí být schopen rozpoznat a bazálně léčit.
- Odkaz na tabulku s přehledem častých a akutních diagnóz (minimální znalost)
Uveďte další život ohrožující příčiny akutní dušnosti, které nesmíme pominout, resp. musíme vždy vyloučit bez ohledu na jejich frekvenci výskytu.
- Student zná onemocnění, která mohou být akutní a závažná a která je nutné včas intervenovat. Je schopen v dif. dg. procesu na ně pomyslet a ví co dělat, pokud se s nimi setká
- Reakcí může být také převoz na vyšší pracoviště za asistence záchranné služby
- Nutné však znát základní opatření do příjezdu ZS
- Odkaz na tabulku s přehledem častých a akutních diagnóz (minimální znalost)
Definujte klinický obraz pacienta v respirační tísni nebo pacienta, který vyžaduje akutní intenzivní péči, zajištění dýchacích cest nebo KPCR.
EXP
COM
COL
LEA
6
6.a
6.g
8
140
145
150
206
214
218
- Student rozpozná urgentní situaci akutní respirační tísně, rychle progredujícího klinického obrazu s rizikem život ohrožujícího stavu
- Je schopen interpretovat (minimální znalost): stav vědomí, hodnoty krevního tlaku, tepové/srdeční frekvence, dechovou frekvenci, hodnoty saturace kyslíku.
- Dokáže odhadnout, kdy je nutná intenzivní péče, kdy je nutné zahájit oxygenoterapii, podporu respirace, kdy je nutné zajistit dýchací cesty a dokáže zajistit a vést rozšířenou KPCR
- Návaznost na urgentní medicínu
- Návaznost na interní propedeutiku
- Student je orientován v tom, které diagnózy jsou důležité pro denní praxi a ty pak umí rozpoznat a bazálně léčit
- Student je schopen říct, které diagnózy statisticky nejpravděpodobněji potká a které jsou méně pravděpodobné
- Odkaz na tabulku s přehledem častých a akutních diagnóz (minimální znalost)
Uveďte aspoň 3 příklady méně častých, ale významných příčin dlouhodobější dušnosti
- Student ví, že existují i vzácnější stavy, na které je nutné pomyslet a je schopen např. indikovat konziliární vyšetření
- Odkaz na tabulku s přehledem častých a akutních diagnóz (minimální znalost)
Popište 6 dalších příznaků, které může mít pacient s dušností. Předveďte, jak odeberete cílenou anamnézu. Vysvětlete, jak údaje změní diagnostickou rozvahu.
EXP
COM
PRO
1
3
6
44
45
50
118
118
131
146
204
- Student musí umět použít další příznaky (jiná SSP) k tomu, aby dokázal zúžit dif. diagnostiku příčin dušnosti
- Není nutné zabíhat do podrobností. Jedná se o kombinaci s různými symptomy pro nejčastější akutní a chronická onemocnění. Jde o pochopení, že je student schopen bazálně myslet v kontextu informací získaných od pacienta.
- Součástí tohoto bodu je odběr cílené anamnézy chronických onemocnění.
- Příklady:
- bolest na hrudi - akutní koronární syndrom nebo plicní embolie
- horečka a kašel - infekce dýchacích cest, bronchopneumonie
- otoky dolních končetin - srdeční selhání.
- CHOPN - exacerbace
- Další stavy (SSP), na která se nesmí při dušnosti zapomenout zaměřit (minimální znalost): febrilie, kašel, expektorace, bolest na hrudi, palpitace, otoky dolních končetin (symetrické i asymetrické)
- Zde navazujeme na interní propedeutiku
Popište / proveďte cílené fyzikální vyšetření u dušnosti a diskutujte možné patologické nálezy pro identifikaci časté etiologie akutní a chronické dušnosti
EXP
PRO
2
2.m
2.r
2.s
2.t
2.v
2.w
2.u
- Student musí být schopen popsat a rozpoznat fyzikální nálezy u jednotlivých příčin dušnosti
- Na základě fyzikálních nálezů je schopen zúžit dif. diagnostiku příčin dušnosti
- Pro dif. dg. dušnosti je schopen vyšetřit oběhový systém a dýchací systém (vyšetření hrudníku), vyšetření břicha (městnání v játrech, ascites), vyšetření žilní náplně krčních žil a periferních otoků.
- Minimální znalost: fyzikální nálezy u nejčastějších a akutních diagnóz
- Návaznost na interní propedeutiku
EXP
COL
COM
3
4
5.a
5.h
5.i
5.q
150
151
153
154
155
160
161
165
167
168
171
- Student umí cíleně indikovat laboratorní a zobrazovací metody. Cíleně znamená, že je schopen vysvětlit očekávaný přínos metody.
- Měl by vědět, jaká rizika pro pacienta metody nesou.
- Měl by být schopen pacientovi vysvětlit průběh cíleně indikované vyšetřovací metody, předpokládaný přínos a ev. rizika provedení, měl by být schopen získat informovaný souhlas.
- Minimální znalost: pro každou zvažovanou častou a závažnou diagnózu musí student být schopen popsat alespoň jednu specifickou zobrazovací metodu a alespoň jednu skupinu cílených laboratorních vyšetření.
- Návaznost na interní propedeutiku
- Návaznost na biochemii, klinickou biochemii
- Návaznost na radiologii a nukleární medicínu
- Návaznost na základy péče o nemocné
- Návaznost na veřejné zdravotnictví (ekonomika, indukovaná péče)
- Návaznost na etiku a komunikaci
Skiagram hrudníku | Dilatace srdečního stínu |
Městnání v malém oběhu, intersticiální a alveolární edém | |
Zánětlivá infiltrace | |
Pneumothorax | |
Pleurální výpotek | |
Změny kostry, poloha bránice, hyperinflace plic | |
EKG | Akutní ischémie |
Poruchy rytmu | |
Známky prodělaného infarktu | |
Známky hypertrofie levé komory či blokády ramének při kardiomyopatii | |
ECHO | Srdeční selhání |
Chlopenní vady | |
Kardiomyopatie | |
Plicní embolie | |
Perikardiální výpotek, tamponáda | |
Perikarditida | |
Plicní hypertenze | |
Vrozené vady | |
Srdení tumory | |
Infiltrativní a střádavá onemocnění | |
CT hrudníku | Viz skiagram hrudníku, nicméně přesněji |
Intesticiální plicní procesy | |
CT angiografie plicnice | Plicní embolie |
CT koronarografie / Selektivní koronarografie | Akutní a chronické léze věnčitých tepen |
Natriuretické peptidy | Srdeční selhání |
Kardiospecifické enzymy | Akutní koronární příhoda |
D-dimery | Plicní embolie |
Zánětlivé parametry | Pneumonie, bronchitida, exacerbace CHOPN |
Mikrobiologie | Agens pneumonie, bronchitidy |
Serologie | Agens pneumonie, bronchitidy |
Astrup | Respirační insuficience, metabolická acidosa |
Krevní obraz | Anémie, zánětlivé stavy |
Tabulka k orientaci v základních cílených vyšetřeních u dušnosti
Popište základní neodkladná opatření u nemocných s akutní dušností a základní terapeutické postupy u nejčastějších příčin akutní a chronické dušnosti dle pravděpodobné etiologie. Rozepište iniciální medikaci u konkrétní příčiny dušnosti.
EXP
COM
ADV
PRO
5
5.b
5.c
5.d
5.e
5.i
5.j
5.n
7
8
- Student zná základní iniciální terapeutické postupy a opatření u nejčastějších a život ohrožujících / akutních příčin dušnosti.
- Student ví, jaké možnosti oxygenoterapie existují a kdy je indikované jejich použití
- Zná rizika oxygenoterapie a její kontraindikace
- Je schopen rozhodnout o monitoraci vitálních funkcí, EKG v průběhu vyšetření, transportu na lůžkové odd. nebo do jiného zdravotnického zařízení
- Je schopen popsat celkovou léčebnou strategii u jednotlivých nejčastějších příčin dušnosti a život ohrožujících příčin dušnosti. Minimální znalosti jsou uvedeny v tabulce.
- Zná indikace, kontraindikace a nežádoucí účinky základních léčiv. U nejzákladnějších léků pro bezprostřední podání zná i dávkování.
- Ovládá základy racionální antimikrobiální léčby.
- Je schopen popsat základní instrumentační výkony pro chirurgické příčiny dušnosti.
- Je schopen předání pacienta / reference pacienta kolegovi.
- Návaznost na interní propedeutiku
- Návaznost na chirurgickou propedeutiku
- Návaznost na základy péče o nemocné
- Návaznost na farmakologii
Základy oxygenoterapie |
Indikace k zajištění dýchacích cest, indikace k plicní ventilaci |
Indikace k připojení pacienta k monitoraci EKG, sO2 |
Indikace k lékařskému dopovodu na vyšetření |
Známky rozvíjejícího se zhoršení stavu, progrese srdečního selhání, šoku, respiračního selhání, riziko oběhové zástavy |
Indikace k diuretické léčbě (známe základní diuretika) |
Indikace k sedaci, podání morphinu, opiátů |
Indikace k urgentí elektrické kardioverzi |
Indikace k podání antikoagulace, známe základní léky pro akutní podání - heparin, LMWH |
Indikace k podání protidestičkové léčby |
Indikace k volumexpanzi |
Indikace podání koritkoidů, bronchodilatans, antihistaminik |
Známe základy antimirobiální léčy a základní antibiotika pro léčbu infekcí dýchacích cest |
Víme, jak se provádí drenáž u tenzního pneumothoraxu |
Víme, jak se punktuje pleurální výpotek |
Tabulka k orientaci v základech léčby dušnosti
Kategorie:
- SSP 46
- GO 1
- GO 2
- GO 3
- GO 4
- EPA 6
- EPA 6.a
- EPA 6.g
- EPA 8
- SSP 140
- SSP 145
- SSP 150
- SSP 206
- SSP 214
- SSP 218
- EPA 2
- EPA 4.2
- EPA 7
- EPA 3
- GO 7
- EPA 1
- SSP 6
- SSP 44
- SSP 45
- SSP 50
- SSP 118
- SSP 131
- SSP 146
- SSP 204
- EPA 2.m
- EPA 2.r
- EPA 2.s
- EPA 2.t
- EPA 2.v
- EPA 2.w
- EPA 2.u
- EPA 4
- EPA 5.a
- EPA 5.h
- EPA 5.i
- EPA 5.q
- SSP 151
- SSP 153
- SSP 154
- SSP 155
- SSP 160
- SSP 161
- SSP 165
- SSP 167
- SSP 168
- SSP 171
- GO 5
- EPA 5
- EPA 5.b
- EPA 5.c
- EPA 5.d
- EPA 5.e
- EPA 5.j
- EPA 5.n
- TB 2
- Zkontrolováno