Palpitace (interna, learning outcomes)

Z Profiles

Uveďte definici palpitací.

Canmeds.pngEXP

  • Student je schopen vysvětlit, co jsou to palpitace a umí je zasadit do kontextu základních kardiovaskulárních symptomů, se kterými se palpitace často kombinují.
    • Klíčová je znalost pojmu a lidového ekvivalentu (bušení)
    • Není nutné zacházet do patofyziologických detailů.
  • Návaznost na interní propedeutiku

Rozdělte palpitace dle charakteru. Demonstrujte, že dokážete jednotlivé druhy palpitací zasadit do rámce možných příčin.

Canmeds.pngEXP

  • Student je schopen rozdělit palpitace dle různých příčin
    • Jednotlivé přeskakování vs. setrvalé bušení (extrasystolie vs. běžící arytmie)
    • Pravidelné a nepravidelné (pravidelné tachykardie a nepravidelné tachykardie na EKG)
    • Rychlé bušení vs. pomalé bušení a vynechávání (tachykardie vs. extrasystolie či bradykardie)
    • Návaznost na interní propedeutiku

Vyjmenujte 4 nejčastější příčiny akutních palpitací, se kterými se lékař setká při běžné praxi na interní ambulanci / interním lůžkovém oddělení.

Canmeds.pngEXP

  • Je nutné, aby byl student orientován v základní epidemiologii poruch srdečního rytmu, tedy, které diagnózy jsou nejčastější a po kterých bude tedy v prvním sledu pátrat.
  • Příklady:
    • Extrasystolie (komorová i supraventrikulární)
    • Fibrilace síní
    • Paroxysmální supraventrikulární tachykardie (AV nodální reentry tachykardie, AV reentry tachykardie)
    • Minimální znalosti viz tabulka


Uveďte další život ohrožující příčiny akutních palpitací, které nesmíme minout, resp. musíme vždy vyloučit bez ohledu na jejich frekvenci výskytu.

Canmeds.pngEXP

  • Student ví, které onemocnění mohou být velice závažná a nemusí být těmi nejčastějšími. Jedná se stavy, které bude schopen včas rozpoznat a bude orientován v jejich základní léčbě.
  • Minimální znalosti:
    • Komorová tachykardie (setrvalá monomorfní, polymorfní)
    • Pokročilá AV blokáda (AV blokáda II. stupně Mobitzova typu, AV blokáda II. stupně 2:1 a AV blokáda III. stupně)
    • Abnormální EKG v souvislosti s palpitacemi (známky akutního koronárního syndromu, dlouhé QT, obecně abnormální repolarizace, převodní poruchy)
    • Palpitace ve spojení s pozitivní rodinnou anamnézou náhlé srdeční smrti a nejasnými synkopami v osobní anamnéze a známkami srdečního selhání

Definujte klinický obraz pacienta s vážnou poruchou rytmu, který vyžaduje akutní intenzivní péči, zajištění dýchacích cest, KPCR

Canmeds.pngEXP Canmeds.pngCOM Canmeds.pngCOL Canmeds.pngLEA Epas.png 6 Epas.png 6.a Epas.png 6.g Epas.png 8 Ssps.png 140 Ssps.png 145 Ssps.png 150 Ssps.png 204 Ssps.png 206 Ssps.png 214 Ssps.png 217 Ssps.png 218

  • Student je schopen uvést, varovné symptomy či nálezy, které mohou vést k rychlé progresi stavu a budou vyžadovat akutní intenzivní péči.
  • Je schopen vysvětlit, na které symptomy se bude aktivně zaměřovat
    • Minimální znalost: synkopy, progrese dušnosti do klidové, aktuální bolest na hrudi
  • Je schopen se orientovat ve známkách oběhové a ventilační nestability:
    • Je schopen interpretovat (minimální znalost): stav vědomí, hodnoty krevního tlaku, tepové/srdeční frekvence, dechovou frekvenci, hodnoty saturace kyslíku.
  • Dovede se zorientovat v situaci nečekané oběhové zástavy, dokáže zajistit a vést KPCR
  • Návaznost na urgentní medicínu
  • Návaznost na interní propedeutiku

Popište 4 další příznaky, které může mít pacient s palpitacemi. Předveďte, jak odeberete cílenou anamnézu. Vysvětlete, jak údaje změní diagnostickou rozvahu.

Canmeds.pngEXP Canmeds.pngCOM Canmeds.pngPRO Epas.png 1 Epas.png 3 Ssps.png 14 Ssps.png 44 Ssps.png 45 Ssps.png 46 Ssps.png 118 Ssps.png 131 Ssps.png 146 Ssps.png 149 Ssps.png 204 Ssps.png 206 Ssps.png 217 Ssps.png 218

  • Student chápe, že palpitace se mohou kombinovat s jinými symptomy. Je schopen symptom palpitace zasadit mezi ostatní kardiovaskulární symptomy. Ví, že určité stavy se kombinují se synkopami, dušností, stenokardiemi, otoky dolních končetin.
  • Součást bodu je odběr cílené anamnézy chronických onemocnění
    • Příklady: Student rozumí, že symptomy mohou sloužit jako riziková stratifikace (závažné symptomy jako synkopa) nebo k objasnění etiologie arytmie (stenokardie), nebo jako komplikace arytmie (dušnost / otoky - srdeční selhání, paréza - ischemický iktus při fibrilaci síní)
  • Další stavy (SSP), na která se nesmí při dušnosti zapomenout zaměřit (minimální znalost): synkopy, presynkopy, bolest na hrudi, dušnost, otoky dolních končetin
  • Anamnestické údaje, které nesmíme u palpitací minout (minimální znalost): rodinná anamnéza náhlé srdeční smrti, anamnéza srdečního onemocnění
  • Návaznost na interní propedeutiku

Popište / proveďte cílené fyzikální vyšetření u palpitací a diskutujte možné patologické nálezy pro identifikaci časté etiologie poruch srdečního rytmu.

Canmeds.pngEXP Canmeds.pngPRO Epas.png 2 Epas.png 2.a Epas.png 2.m Epas.png 2.r Epas.png 2.s Epas.png 2.t Epas.png 2.v Epas.png 2.w

  • Student je schopen popsat základní fyzikální nálezy u základních onemocnění kardiovaskulárního systému, které mohou být komplikovány poruchami srdečního rytmu.
  • Minimální znalosti: je schopen vyšetřit oběhový systém (vyšetření hrudníku), vyšetření břicha (městnání v játrech, ascites), vyšetření žilní náplně krčních žil a periferních otoků. Arytmie jako taková se může např. projevit nepravidelným a různě plněným pulzem.

Navrhněte / indikujte zobrazovací a laboratorní vyšetření k odhalení příčiny palpitací. Diskutujte proč jste si jej vybral/a.

Canmeds.pngEXP Canmeds.pngCOM Epas.png 3 Epas.png 4 Epas.png 5.q Ssps.png 151 Ssps.png 153 Ssps.png 155 Ssps.png 156 Ssps.png 163

  • Student by měl být schopen uvést a vysvětlit, že část vyšetření se provádí k odhalení příčiny palpitací, tedy přítomnosti konkrétní arytmie.
    • Minimální znalost: EKG, holter EKG, EKG monitorování
  • Dále by měl být schopen říci, že některá se provádí v rámci dif. dg. původu vlastní poruchy rytmu (minimální znalost).
    • EKG - záchyt abnormální morfologie QRS komplexu, ST a T vlny ke stanovení přítomnosti kardiovaskulárního či primárního elektrického srdečního onemocnění (např. dlouhé QT)
    • Iontogram, hormony štítné žlázy - hypokalémie a hypertyreóza
    • NT-proBNP (natriuretické peptidy) - úroveň srdečního selhání
    • Kardiospecifické enzymy - akutní koronární syndrom
    • ECHO (pátrání po dysfunkci a dilataci srdečních oddílů, chlopenních vadách)
    • Koronarografie / CT koronarografie - potvrzení přítomnosti ischemické choroba srdeční
    • srdeční magnetická rezonance - etiologie závažných, komorových, poruch rytmu (průkaz fibrotické tkáně)
  • Návaznost na zobrazovací metody
  • Návaznost na nukleární medicínu
  • Návaznost na klinickou biochemii

Popište základní neodkladná opatření u nemocných s akutní poruchou rytmu a základní terapeutické postupy u nejčastějších příčin palpitací dle pravděpodobné etiologie. Rozepište iniciální medikaci u konkrétní arytmie.

Canmeds.pngEXP Canmeds.pngCOM Canmeds.pngADV Canmeds.pngPRO Epas.png 5 Epas.png 5.b Epas.png 5.c Epas.png 5.n Epas.png 7 Epas.png 8

  • Student dokáže na základě rizikové stratifikace bazálně indikovat konkrétní opatření (minimální znalost)
    • Monitorace a pobyt na JIP u závažné arytmie
      • Základní opatření při akutní tachykardii a bradykardii (komorová tachykardie, pokročilá AV blokáda, AV blokáda III. stupně)
        • Využití atropinu
        • Dočasná stimulace
        • Defibrilace
    • Indikace k elektrické kardioverzi pro symptomy nebo oběhovou nestabilitu
    • Použití základních antiarytmik
      • Beta-blokátory
      • Verapamil
      • Propafenon
      • Amiodaron
    • Indikace k dlouhodobé antikoagulační léčbě (fibrilace síní a flutter síní)
    • Základní indikace k implantaci kardiostimulátoru (symptomatická nebo závažná bradykardie) a implantabilního kardioverteru-defibrilátoru (prevence náhlé srdeční smrti u rizika vzniku komorových tachykardií)
    • Návaznost na interní propedeutiku
    • Návaznost na chirurgickou propedeutiku  
    • Návaznost na základy péče o nemocné
    • Návaznost na farmakologii