SSP:217
Z Profiles
Synkopa, ztráta vědomí (pediatrie)
217A: ALTE/BRUE u kojence
Časté | Vzácnější | ||
---|---|---|---|
BRUE epizoda | Dědičná porucha metabolismu | ||
Jiná dg | infekce (sepse, neuroinfekce) | ![]() |
|
GERD, aspirace | |||
Hypoglykémie | ![]() |
||
Onemocnění srdce | Vrozená srdeční vada | ![]() |
|
Neurologické onemocnění | Vrozená vada CNS | ||
Epilepsie | |||
Trauma | úraz, CAN syndrom | ![]() |
Student zná definici pojmu BRUE (Brief Resolved Unexplained Event):
- diagnóza per exclusionem, dítě zcela asymptomatické při prvním vyšetření
Student zná rizikové faktory závažné příčiny epizody:
- student umí rozlišit nízkorizikovou a vysokorizikovou epizodu (opakované epizody, věk <2 měsíce, známky infekce, poruchy PMV, známky CAN, přítomnost chronického onemocnění - např. vrozená srdeční vada), zátěž v rodinné anamnéze – SIDS u příbuzného apod)
Student vede anamnézu k zacílení dif. dg. procesu:
- trvání příhody, chování dítěte, poloha dítěte při epizodě, souvislost s jídlem, tělesná teplota, kožní výsev a další
Student ví, jak zaměřit fyzikální vyšetření u dítěte po epizodě BRUE:
- vitální funkce vč. pulzní oxymetrie, antropometrické údaje dítěte, známky neurologického, kardiálního, respiračního, infekčního onemocnění, traumatické změny (CAN)
Student zná obvyklé příčiny imitující BRUE epizodu:
- gastroezofageální reflux, infekce vč. neuroinfekce či sepse, křečový stav, kardiovaskulární onemocnění/poruchy vč. arytmie, metabolické onemocnění, syndrom týraného dítěte (CAN).
Student zná význam základního klinického, laboratorního a zobrazovacího vyšetření k diagnostice možné příčiny BRUE:
- monitoring vitálních funkcí, glukóza, ionty, krevní plyny a základní ABR, ev. screening dědičné poruchy metabolizmu, EKG ev. ECHO, případně EEG a zobrazovací metody.
Student zná možná rizika u dítěte s BRUE epizodou:
- Význam hospitalizace, pozorování vs. urgentní vyšetření a léčba
Student umí komunikovat s rodiči a srozumitelně vysvětlí možné příčiny, prognózu i význam vyšetření; poskytne doporučení ohledně bezpečné manipulace, spánku a krmení.
217B: Synkopa, ztráta vědomí v dětském věku
Synkopa | Časté | Méně časté | ||
---|---|---|---|---|
Vazovagální | Těžká iontová abnormita | ![]() | ||
Ortostatická | ||||
Situační | ||||
Synkopa kardiální | Arytmie (brady, tachy) | ![]() |
Plicní embolie | ![]() |
Strukturální onemocnění srdce | ![]() |
Myokarditis | ![]() | |
Pseudosynkopa | Epilepsie | Kardiomyopatie | ![]() | |
Intoxikace | ![]() |
Kataplexie | ||
Hypoglykémie | ![]() |
|||
Dissociativní porucha/panická ataka |
Student definuje synkopu a její patofyziologický mechanismus:
- Odliší synkopu od jiné přechodné krátkodobé ztráty vědomí
- Např. epileptický atonický záchvat, psychogenní příhoda, hypoglykémie, intoxikace, trauma (komoce, lucidní interval i epidurálního hematomu), intrakraniální krvácení
- neurogenní (vazovagální) – nejčastější, situační (kašel, defekace, mikce), ortostatická, kardiogenní (arytmie, strukturální vada)
Student je schopen vést strukturovanou a cílenou anamnézu u dítěte se synkopou:
- situace předcházející synkopě (např. horko, stres, rychlá vertikalizace, bolest, delší stoj, fyzická zátěž), délka a průběh bezvědomí, přítomnost křečí, pokousání, únik moči či stolice, návrat vědomí, stav po epizodě (amnézie, neurologický nález)
- rodinná anamnéza náhlého úmrtí, srdečního onemocnění, epilepsie.
Student umí určit příznaky, které mohou znamenat závažnou příčinu:
- synkopa při zátěži, v klidu či ve spánku, absence prodromů, palpitace, bolest na hrudi, abnormální EKG záznam a další
Student umí provést fyzikální vyšetření cílené na možné patologické nálezy v rámci dif. dg. procesu:
- neurologický stav, zhodnocení stavu vědomí, orientace místem, časem, osobou, zornice, přítomnost amnézie, orientační neurologické vyšetření, vyšetření kardiovaskulárního systému, ortostatický test
Student zná přínos základního laboratorního a přístrojového vyšetření:
- glykémie, KO, ionty, základní toxikologické vyšetření
- EKG (včetně QTc intervalu), případně EEG, echokardiografie, 24 hod EKG záznam.
Student zná základní akutní terapeutický přístup o osoby po synkopě:
- kontrola vitálních funkcí, zhodnocení vědomí, ventilace a cirkulace, ev. zahájení KPR
Student rozpozná situace, které vyžadují urgentní řešení nebo hospitalizaci:
- závažné příznaky, přetrvávají abnormální fyzikální nález, opakované epizody,
- synkopa bez varovných příznaků.