SSP:217

Z Profiles

Synkopa, ztráta vědomí (pediatrie)

217A: ALTE/BRUE u kojence

Časté Vzácnější
BRUE epizoda Dědičná porucha metabolismu
Jiná dg infekce (sepse, neuroinfekce)
Armed forces red triangle.svg
GERD, aspirace
Hypoglykémie
Armed forces red triangle.svg
Onemocnění srdce Vrozená srdeční vada
Armed forces red triangle.svg
Neurologické onemocnění Vrozená vada CNS
Epilepsie
Trauma úraz, CAN syndrom
Armed forces red triangle.svg

Student zná definici pojmu BRUE (Brief Resolved Unexplained Event):

  • diagnóza per exclusionem, dítě zcela asymptomatické při prvním vyšetření

Student zná rizikové faktory závažné příčiny epizody:

  • student umí rozlišit nízkorizikovou a vysokorizikovou epizodu (opakované epizody, věk <2 měsíce, známky infekce, poruchy PMV, známky CAN, přítomnost chronického onemocnění - např. vrozená srdeční vada), zátěž v rodinné anamnéze – SIDS u příbuzného apod)

Student vede anamnézu k zacílení dif. dg. procesu:

  • trvání příhody, chování dítěte, poloha dítěte při epizodě, souvislost s jídlem, tělesná teplota, kožní výsev a další

Student ví, jak zaměřit fyzikální vyšetření u dítěte po epizodě BRUE:

  • vitální funkce vč. pulzní oxymetrie, antropometrické údaje dítěte, známky neurologického, kardiálního, respiračního, infekčního onemocnění, traumatické změny (CAN)

Student zná obvyklé příčiny imitující BRUE epizodu:

  • gastroezofageální reflux, infekce vč. neuroinfekce či sepse, křečový stav, kardiovaskulární onemocnění/poruchy vč. arytmie, metabolické onemocnění, syndrom týraného dítěte (CAN).

Student zná význam základního klinického, laboratorního a zobrazovacího vyšetření k diagnostice možné příčiny BRUE:

  • monitoring vitálních funkcí, glukóza, ionty, krevní plyny a základní ABR, ev. screening dědičné poruchy metabolizmu, EKG ev. ECHO, případně EEG a zobrazovací metody.

Student zná možná rizika u dítěte s BRUE epizodou:

  • Význam hospitalizace, pozorování vs. urgentní vyšetření a léčba

Student umí komunikovat s rodiči a srozumitelně vysvětlí možné příčiny, prognózu i význam vyšetření; poskytne doporučení ohledně bezpečné manipulace, spánku a krmení.

217B: Synkopa, ztráta vědomí v dětském věku

Synkopa Časté Méně časté
Vazovagální Těžká iontová abnormita
Armed forces red triangle.svg
Ortostatická
Situační
Synkopa kardiální Arytmie (brady, tachy)
Armed forces red triangle.svg
Plicní embolie
Armed forces red triangle.svg
Strukturální onemocnění srdce
Armed forces red triangle.svg
Myokarditis
Armed forces red triangle.svg
Pseudosynkopa Epilepsie Kardiomyopatie
Armed forces red triangle.svg
Intoxikace
Armed forces red triangle.svg
Kataplexie
Hypoglykémie
Armed forces red triangle.svg
Dissociativní porucha/panická ataka

Student definuje synkopu a její patofyziologický mechanismus:

  • Odliší synkopu od jiné přechodné krátkodobé ztráty vědomí

Student vyjmenuje nejčastější příčiny stavu náhlé ztráty vědomí imitující synkopu:

  • Např. epileptický atonický záchvat, psychogenní příhoda, hypoglykémie, intoxikace, trauma (komoce, lucidní interval i epidurálního hematomu), intrakraniální krvácení

Student vyjmenuje a vysvětlí příčinu hlavních typů synkopy:

  • neurogenní (vazovagální) – nejčastější, situační (kašel, defekace, mikce), ortostatická, kardiogenní (arytmie, strukturální vada)

Student je schopen vést strukturovanou a cílenou anamnézu u dítěte se synkopou:

  • situace předcházející synkopě (např. horko, stres, rychlá vertikalizace, bolest, delší stoj, fyzická zátěž), délka a průběh bezvědomí, přítomnost křečí, pokousání, únik moči či stolice, návrat vědomí, stav po epizodě (amnézie, neurologický nález)
  • rodinná anamnéza náhlého úmrtí, srdečního onemocnění, epilepsie.

Student umí určit příznaky, které mohou znamenat závažnou příčinu:

  • synkopa při zátěži, v klidu či ve spánku, absence prodromů, palpitace, bolest na hrudi, abnormální EKG záznam a další

Student umí provést fyzikální vyšetření cílené na možné patologické nálezy v rámci dif. dg. procesu:

  • neurologický stav, zhodnocení stavu vědomí, orientace místem, časem, osobou, zornice, přítomnost amnézie, orientační neurologické vyšetření, vyšetření kardiovaskulárního systému, ortostatický test

Student zná přínos základního laboratorního a přístrojového vyšetření:

  • glykémie, KO, ionty, základní toxikologické vyšetření
  • EKG (včetně QTc intervalu), případně EEG, echokardiografie, 24 hod EKG záznam.

Student zná základní akutní terapeutický přístup o osoby po synkopě:

  • kontrola vitálních funkcí, zhodnocení vědomí, ventilace a cirkulace, ev. zahájení KPR

Student rozpozná situace, které vyžadují urgentní řešení nebo hospitalizaci:

  • závažné příznaky, přetrvávají abnormální fyzikální nález, opakované epizody,
  • synkopa bez varovných příznaků.

Edukuje dítě a rodinu o běžných vyvolávajících faktorech vazovagální synkopy a preventivních opatřeních (hydratace, poloha, vyhýbání spouštěčům).

Zdroje