Dušnost (pediatrie, learning outcomes)

Z Profiles

Pneumopatie u novorozence, RDS (příčiny)
Pneumopatie u novorozence, RDS (learning outcomes)
Nemoci horních cest dýchacích (learning outcomes)
Perikarditida myokarditida a endokarditida (příčiny)
Perikarditida myokarditida a endokarditida (learning outcomes)
Akutní glomerulonefritida, nefiritický syndrom (příčiny)
Akutní glomerulonefritida, nefiritický syndrom (learning outcomes)
Pneumonie (learning outcomes)
Anafylaktický šok (příčiny)
Anafylaktický šok (learning outcomes)
Vrozené vývojové vady dýchacího ústrojí (příčiny)
Vrozené vývojové vady dýchacího ústrojí (learning outcomes)


Definujte dušnost u dětí

Canmeds.pngEXP Canmeds.pngCOM Epas.png 2.1 Epas.png 2.2 Epas.png 2.4 Epas.png 6.g

  • u dětí na rozdíl od dospělých důraz na objektivní známky dušnosti
  • Student umí vyjmenovat různé klinické známky dušnosti u dětí a věkové odlišnosti projevů dušnosti dle věku

Vysvětlete, proč jsou novorozenci, kojenci a mladší děti náchylnější k rozvoji dušnosti a ev. i respirační insuficience

Epas.png 6.2

  • příčiny nízké dechové rezervy u kojenců

Odlište a vysvětlete příčinu dušnosti dle patologie různých orgánových systémů:

Epas.png 6.2 Epas.png 6.4

  • Respirační systém (dýchací cesty, plicní parenchym)
  • kardiovaskulární systém (plicní embolie, srdeční selhání, arytmie, vrozené srdeční vady)
  • nervový systém – postižení dechového centra, neuromuskulární onemocnění
  • hematologické onemocnění - anémie
  • Porucha ABR – v rámci diabetické ketoacidózy, metabolického onemocnění s metabolickou acidózou, renální tubulární acidóza
  • Psychické příčiny – úzkost, panická ataka

Popište, jak cílit fyzikální vyšetření k odlišení:

Epas.png 2.1 Epas.png 2.4 Epas.png 2.r

  • dušnosti s obstrukcí (inspirační, exspirační, smíšená) a dušnosti bez obstrukce
  • rozpoznání Kussmaulova dýchání
  • Odlišný fyzikální nález u jednotlivých diagnóz - např. pleurální výpotek, pneumotorax, plicní embolie atd.

Odeberte anamnézu a proveďte klinické vyšetření u dítěte s dušností k usnadnění dif. dg. procesu:

Epas.png 1.1 Epas.png 1.4 Epas.png 3.1

  • Nálezy na fyzikálním vyšetření a anamnestické údaje pravděpodobné u různých příčin dušností
  • Např. prudký začátek dušnosti (aspirace cizího tělesa, anafylaxe, plicní embolie, pneumothorax) vs. plíživý
  • Přítomnost dalších závažných příznaků - bolest na hrudi, horečka, dehydratace a ev. bolest břicha u ketoacidózy

Vysvětlete přínos základních laboratorních a zobrazovacích metod v diagnostice nejčastějších příčin dušnosti

Epas.png 4.1 Epas.png 4.2 Epas.png 4.5

  • Přínos vyšetření krevních plynů, krevního obrazu, vybraných biochemických parametrů (troponin, NTproBNP atd)
  • pulzní oxymetrie, skiagram hrudníku, EKG, echokardiografie, spirometrie, počítačová tomografie, CT angiografie, laryngo či bronchoskopii

Zahajte iniciální terapii, pořadí kroků v rámci akutního stavu:

Epas.png 6.3 Epas.png 6.5 Epas.png 7.1

  • Zhodnocení základních vitální funkcí, průchodnost DC, přítomnost respirační insuficience
  • Vedení KPR do příjezdu RZP, indikace a podávání kyslíkové terapie
  • Iniciální terapie astmatické záchvatu, akutní laryngitidy, akutní epiglotitidy, aspirace cizího tělesa, akutního anafylaktického záchvatu, kardiálního selhávání/selhání


46A AKUTNÍ INSPIRAČNÍ DUŠNOST

Definujte akutní inspirační dušnost u dětí

Canmeds.pngEXP

předpokládá se, že student je bazálně orientován

Vyjmenujte běžné příčiny akutní inspirační dušnosti u dětí

Canmeds.pngEXP Canmeds.pngCOM Epas.png 1 Epas.png 2 Epas.png 3 Epas.png 6 Epas.png 8

  • Student je orientován v tom, které diagnózy jsou důležité pro denní praxi a ty pak umí rozpoznat a bazálně léčit.
  • Student je schopen říct, které diagnózy statisticky nejpravděpodobněji potká a které jsou méně pravděpodobné.
  • Student zná onemocnění, která mohou být život ohrožující a která je nutné včas intervenovat. Je schopen v dif. dg. procesu na ně pomyslet a ví co dělat, pokud se s nimi setká.
    • Reakcí může být také převoz na vyšší pracoviště za asistence záchranné služby
    • Nutné však znát základní opatření do příjezdu ZS
  • (akutní laryngitis, akutní epiglotitis)

Vyjmenujte méně časté a vzácné příčiny akutní inspirační dušnosti u dětí

  • akutní aspirace cizího tělesa, anafylaktická reakce, paratonzilární absces, retrofaryngeální absces
  • subglotický hemangiom, akutní laryngotracheobronchitis, uvíznutí cizího tělesa v Kiliánově prostoru v jícnu

Vyjmenujte život ohrožující příznaky, které vyžadují okamžitý zásah

  • (cyanóza, projevy respirační insuficience)
  • (skorování závažnosti – známky stridoru v klidu, apatie, těžké retrakce mezižeberních prostor, tichý hrudník)

Rozeberte další okolnosti, po kterých budete aktivně pátrat / které budete cíleně zjišťovat a vysvětlete, jak nás mohou nasměrovat k rozpoznání příčiny

Canmeds.pngEXP Canmeds.pngCOM Canmeds.pngPRO Epas.png 1

  • věkové rozložení a predispozice
  • dynamika nástupu a průběhu příznaků
  • přítomnost typických přídatných symptomů
    • Student musí umět použít další příznaky (jiná SSP) k tomu, aby dokázal zúžit dif. dg. akutní inspirační dušnosti u dítěte
    • příklady: horečka, stridor, cyanóza, slinění, otoky...
  • epidemiologické souvislosti (např. sezónní výskyt virových infekcí)
předpokládá schopnost kvalitně odebrat cílenou anamnézu, využít poslechové metody k odlišení inspiračního stridoru od jiných typů dechových zvuků, zhodnotit výsledky fyzikálního vyšetření a odlišit závažnost dušnosti u dítěte (mírná, střední, těžká)

Navrhněte zobrazovací a laboratorní vyšetření k odhalení akutní inspirační dušnosti - diskutujte důvod a tedy očekávaný přínos konkrétních navržených vyšetření pro diferenciální diagnostiku

Epas.png 3 Epas.png 4 Epas.png 7.1 Epas.png 7.5

  • přínos vyšetření krevního obrazu a biochemie, krevních plynů a ABR, skiagramu, endoskopie
  • Student umí cíleně indikovat laboratorní a zobrazovací metody. Cíleně znamená, že je schopen vysvětlit očekávaný přínos metody.  
    • Měl by vědět, jaká rizika pro pacienta metody nesou.
    • Měl by být schopen pacientovi s ohledem na jeho úroveň mentální vyspělosti a jeho zákonnému zástupci vysvětlit průběh cíleně indikované vyšetřovací metody, předpokládaný přínos a ev. rizika provedení.
    • V případě potřeby by měl být schopen získat informovaný souhlas.  

Navrhněte diagnostický a terapeutický algoritmus pro běžné i méně časté příčiny akutní inspirační dušnosti

Epas.png 7

  • Popište základní neodkladná opatření u nemocných s akutní inspirační dušností a u život ohrožujících stavů
    • akutní terapie první volby – nebulizace adrenalinu, podání kortikosteroidů, antibiotik
    • podání kyslíkové terapie, manévry při aspiraci cizího tělesa, základní KPR, zajištění dýchacích cest, aplikace adrenalinu při anafylaktické reakci
  • Popište základní terapeutické postupy u nejčastějších příčin dle pravděpodobné etiologie.
    • Student zná indikace, kontraindikace a nežádoucí účinky základních léčiv. U nejzákladnějších léků pro bezprostřední podání zná i dávkování.  
    • Je schopen popsat základní instrumentační výkony pro chirurgické příčiny dušnosti.  


46B AKUTNÍ EXSPIRAČNÍ DUŠNOST


Student definuje akutní exspirační dušnost

Canmeds.pngEXP

  • Student zná patofyziologii vzniku výdechové dušnosti u dětí a její důsledky pro dechovou práci a výměnu krevních plynů
  • Student rozpozná typické klinické projevy výdechové dušnosti

Student vyjmenuje alespoň 4 časté příčiny akutní exspirační dušnosti a zná jejich patofyziologii a zastoupení v různém věku

Epas.png 3.1 Epas.png 3.2 Epas.png 3.4

  • Akutní bronchiolitida, akutní obstruktivní bronchitida, astma bronchiale, aspirace cizího tělesa, bronchospazmus v rámci anafylaktické reakce

Student klinicky zhodnotí závažnost stavu

Epas.png 2.4 Epas.png 2.r

  • Tachypnoe, dyspnoe s tahovými fenomény,
  • dechová frekvence, tíže retrakcí, neschopnost plynulé řeči, hypoxémie, hyposaturace
  • rozvoj situace "tichý " hrudník, cyanóza, změny vědomí, agitovanost nebo apatie

Navrhněte zobrazovací a laboratorní vyšetření k odhalení akutní výdechové dušnosti - diskutujte důvod a tedy očekávaný přínos konkrétních navržených vyšetření pro diferenciální diagnostiku

Epas.png 4.1 Epas.png 4.5

  • krevní obraz, CRP – vyloučení bakteriální infekce
  • Krevní plyny (při těžké dušnosti),
  • Skiagram hrudníku – zejména při podezření na cizí těleso, atelektázu, hyperinflaci, pneumotorax.
  • Umí vysvětlit rizika a přínosy jednotlivých vyšetření pacientovi/zákonnému zástupci, získat informovaný souhlas.

Proveďte cílenou anamnézu v rámci dif. dg. stavu

Epas.png 1.1 Epas.png 1.4

  • Věk a predispozice (např. atopie), rodinná a osobní anamnéza, možné spouštěče (astma)
  • Dynamika nástupu (náhlý → cizí těleso; pozvolný → infekce/astma)
  • První příhoda vs. rekurence obtíží
  • Pátrání po přidružených příznacích k cílení diagnostického procesu - např. kašel, teplota, exantém, sípání, denní variabilita

Zahajte akutní neodkladnou terapii

Epas.png 6.1 Epas.png 6.2 Epas.png 6.3 Epas.png 6.4 Epas.png 6.5

  • Zhodnocení vitální funkcí, v případě nutnosti zahájení KPR do příjezdu RZP, rozhodnutí, kdy je nutná hospitalizace
  • Vedení oxygenoterapie (saturace < 92 %)
  • Akutní terapie astmatického záchvatu vč. základního dávkování a techniky aplikace - inhalační β2-agonisté, anticholinergika, systémové kortikosteroidy
  • Monitorace vitálních funkcí, SpO₂, záchranný transport.

Uveďte základní terapeutické postupy u dítěte s akutní bronchiolitidou a akutní obstruktivní bronchitidou

  • Odlišný efekt bronchodilatačních léků, systémových kortikoidů
  • Potřeba časné NIV u dětí s progredující dušností u bronchiolitis

Popište základní principy vedení dlouhodobé terapie astma bronchiale

Epas.png 7.1 Epas.png 7.3 Epas.png 7.4

  • student umí popsat základní principy vedení dlouhodobé antiastmatické terapie
  • vždy s podílem protizánětlivého léku, nikdy samotné SABA; stupňovité schéma, základní zástupce - IKS, antileukotrieny, ev. v kombinaci se LABA, LAMA
  • indikace biologické terapie astmatu

Komunikujte s rodiči dítěte

Canmeds.pngCOM Epas.png 7.5 Epas.png 7.7

  • podejte rodičů základní informace o akutním stavu - astma bronchiale, akutní obstruktivní bronchitida, bronchiolitida
  • vysvětlete, jak povedete léčbu, její možné komplikace a plán další péče
  • vysvětlete přínos a rizika inhalační terapie s kortikoidy

Tuková Jana