Dušnost (pediatrie, learning outcomes)

Z Profiles

Ssps.png 46

Definujte dušnost u dětí

  • u dětí na rozdíl od dospělých důraz na objektivní známky dušnosti
  • Student umí vyjmenovat různé klinické známky dušnosti u dětí a věkové odlišnosti projevů dušnosti dle věku

Vysvětlete, proč jsou novorozenci, kojenci a mladší děti náchylnější k rozvoji dušnosti a ev. i respirační insuficience

  • příčiny nízké dechové rezervy u kojenců

Odlište a vysvětlete příčinu dušnosti dle patologie různých orgánových systémů:

  • Respirační systém (dýchací cesty, plicní parenchym)
  • kardiovaskulární systém (plicní embolie, srdeční selhání, arytmie, vrozené srdeční vady)
  • nervový systém – postižení dechového centra, neuromuskulární onemocnění
  • hematologické onemocnění - anémie
  • Porucha ABR – v rámci diabetické ketoacidózy, metabolického onemocnění s metabolickou acidózou, renální tubulární acidóza
  • Psychické příčiny – úzkost, panická ataka

Popište, jak cílit fyzikální vyšetření k odlišení:

  • dušnosti s obstrukcí (inspirační, exspirační, smíšená) a dušnosti bez obstrukce
  • rozpoznání Kussmaulova dýchání
  • Odlišný fyzikální nález u jednotlivých diagnóz - např. pleurální výpotek, pneumotorax, plicní embolie atd.

Odeberte anamnézu a proveďte klinické vyšetření u dítěte s dušností k usnadnění dif. dg. procesu:

  • Nálezy na fyzikálním vyšetření a anamnestické údaje pravděpodobné u různých příčin dušností
  • Např. prudký začátek dušnosti (aspirace cizího tělesa, anafylaxe, plicní embolie, pneumothorax) vs. plíživý
  • Přítomnost dalších závažných příznaků - bolest na hrudi, horečka, dehydratace a ev. bolest břicha u ketoacidózy

Vysvětlete přínos základních laboratorních a zobrazovacích metod v diagnostice nejčastějších příčin dušnosti

  • Přínos vyšetření krevních plynů, krevního obrazu, vybraných biochemických parametrů (troponin, NTproBNP atd)
  • pulzní oxymetrie, skiagram hrudníku, EKG, echokardiografie, spirometrie, počítačová tomografie, CT angiografie, laryngo či bronchoskopii

Zahajte iniciální terapii, pořadí kroků v rámci akutního stavu:

  • Zhodnocení základních vitální funkcí, průchodnost DC, přítomnost respirační insuficience
  • Vedení KPR do příjezdu RZP, indikace a podávání kyslíkové terapie
  • Iniciální terapie astmatické záchvatu, akutní laryngitidy, akutní epiglotitidy, aspirace cizího tělesa, akutního anafylaktického záchvatu, kardiálního selhávání/selhání

46A AKUTNÍ INSPIRAČNÍ DUŠNOST

Definujte akutní inspirační dušnost u dětí

Canmeds.pngEXP

předpokládá se, že student je bazálně orientován

Vyjmenujte běžné příčiny akutní inspirační dušnosti u dětí

Canmeds.pngEXP Canmeds.pngCOM Epas.png 1 Epas.png 2 Epas.png 3 Epas.png 6 Epas.png 8

  • Student je orientován v tom, které diagnózy jsou důležité pro denní praxi a ty pak umí rozpoznat a bazálně léčit.
  • Student je schopen říct, které diagnózy statisticky nejpravděpodobněji potká a které jsou méně pravděpodobné.
  • Student zná onemocnění, která mohou být život ohrožující a která je nutné včas intervenovat. Je schopen v dif. dg. procesu na ně pomyslet a ví co dělat, pokud se s nimi setká.
    • Reakcí může být také převoz na vyšší pracoviště za asistence záchranné služby
    • Nutné však znát základní opatření do příjezdu ZS
  • (akutní laryngitis, akutní epiglotitis)

Vyjmenujte méně časté a vzácné příčiny akutní inspirační dušnosti u dětí

  • akutní aspirace cizího tělesa, anafylaktická reakce, paratonzilární absces, retrofaryngeální absces
  • subglotický hemangiom, akutní laryngotracheobronchitis, uvíznutí cizího tělesa v Kiliánově prostoru v jícnu

Vyjmenujte život ohrožující příznaky, které vyžadují okamžitý zásah

  • (cyanóza, projevy respirační insuficience)
  • (skorování závažnosti – známky stridoru v klidu, apatie, těžké retrakce mezižeberních prostor, tichý hrudník)

Rozeberte další okolnosti, po kterých budete aktivně pátrat / které budete cíleně zjišťovat a vysvětlete, jak nás mohou nasměrovat k rozpoznání příčiny

Canmeds.pngEXP Canmeds.pngCOM Canmeds.pngPRO Epas.png 1

  • věkové rozložení a predispozice
  • dynamika nástupu a průběhu příznaků
  • přítomnost typických přídatných symptomů
    • Student musí umět použít další příznaky (jiná SSP) k tomu, aby dokázal zúžit dif. dg. akutní inspirační dušnosti u dítěte
    • příklady: horečka, stridor, cyanóza, slinění, otoky...
  • epidemiologické souvislosti (např. sezónní výskyt virových infekcí)
předpokládá schopnost kvalitně odebrat cílenou anamnézu, využít poslechové metody k odlišení inspiračního stridoru od jiných typů dechových zvuků, zhodnotit výsledky fyzikálního vyšetření a odlišit závažnost dušnosti u dítěte (mírná, střední, těžká)

Navrhněte zobrazovací a laboratorní vyšetření k odhalení akutní inspirační dušnosti - diskutujte důvod a tedy očekávaný přínos konkrétních navržených vyšetření pro diferenciální diagnostiku

Epas.png 3 Epas.png 4 Epas.png 7.1 Epas.png 7.5

  • přínos vyšetření krevního obrazu a biochemie, krevních plynů a ABR, skiagramu, endoskopie
  • Student umí cíleně indikovat laboratorní a zobrazovací metody. Cíleně znamená, že je schopen vysvětlit očekávaný přínos metody.  
    • Měl by vědět, jaká rizika pro pacienta metody nesou.
    • Měl by být schopen pacientovi s ohledem na jeho úroveň mentální vyspělosti a jeho zákonnému zástupci vysvětlit průběh cíleně indikované vyšetřovací metody, předpokládaný přínos a ev. rizika provedení.
    • V případě potřeby by měl být schopen získat informovaný souhlas.  

Navrhněte diagnostický a terapeutický algoritmus pro běžné i méně časté příčiny akutní inspirační dušnosti

Epas.png 7

  • Popište základní neodkladná opatření u nemocných s akutní inspirační dušností a u život ohrožujících stavů
    • akutní terapie první volby – nebulizace adrenalinu, podání kortikosteroidů, antibiotik
    • podání kyslíkové terapie, manévry při aspiraci cizího tělesa, základní KPR, zajištění dýchacích cest, aplikace adrenalinu při anafylaktické reakci
  • Popište základní terapeutické postupy u nejčastějších příčin dle pravděpodobné etiologie.
    • Student zná indikace, kontraindikace a nežádoucí účinky základních léčiv. U nejzákladnějších léků pro bezprostřední podání zná i dávkování.  
    • Je schopen popsat základní instrumentační výkony pro chirurgické příčiny dušnosti.  

46B AKUTNÍ EXSPIRAČNÍ DUŠNOST


Student definuje akutní exspirační dušnost

  • Student zná patofyziologii vzniku výdechové dušnosti u dětí a její důsledky pro dechovou práci a výměnu krevních plynů
  • Student rozpozná typické klinické projevy výdechové dušnosti

Student vyjmenuje alespoň 4 časté příčiny akutní exspirační dušnosti a zná jejich patofyziologii a zastoupení v různém věku:

  • Akutní bronchiolitida, akutní obstruktivní bronchitida, astma bronchiale, aspirace cizího tělesa, bronchospazmus v rámci anafylaktické reakce

Student klinicky zhodnotí závažnost stavu:

  • :Tachypnoe, dyspnoe s tahovými fenomény,
  • dechová frekvence, tíže retrakcí, neschopnost plynulé řeči, hypoxémie, hyposaturace
  • rozvoj situace "tichý " hrudník, cyanóza, změny vědomí, agitovanost nebo apatie

Navrhněte zobrazovací a laboratorní vyšetření k odhalení akutní výdechové dušnosti - diskutujte důvod a tedy očekávaný přínos konkrétních navržených vyšetření pro diferenciální diagnostiku

  • krevní obraz, CRP – vyloučení bakteriální infekce
  • Krevní plyny (při těžké dušnosti),
  • Skiagram hrudníku – zejména při podezření na cizí těleso, atelektázu, hyperinflaci, pneumotorax.
  • Umí vysvětlit rizika a přínosy jednotlivých vyšetření pacientovi/zákonnému zástupci, získat informovaný souhlas.

Proveďte cílenou anamnézu v rámci dif. dg. stavu:

  • Věk a predispozice (např. atopie), rodinná a osobní anamnéza, možné spouštěče (astma)
  • Dynamika nástupu (náhlý → cizí těleso; pozvolný → infekce/astma)
  • První příhoda vs. rekurence obtíží
  • Pátrání po přidružených příznacích k cílení diagnostického procesu - např. kašel, teplota, exantém, sípání, denní variabilita

Zahajte akutní neodkladnou terapii:

  • Zhodnocení vitální funkcí, v případě nutnosti zahájení KPR do příjezdu RZP, rozhodnutí, kdy je nutná hospitalizace
  • Vedení oxygenoterapie (saturace < 92 %)
  • Akutní terapie astmatického záchvatu vč. základního dávkování a techniky aplikace - inhalační β2-agonisté, anticholinergika, systémové kortikosteroidy
  • Monitorace vitálních funkcí, SpO₂, záchranný transport.

Uveďte základní terapeutické postupy u dítěte s akutní bronchiolitidou a akutní obstruktivní bronchitidou

Popište základní principy vedení dlouhodobé terapie astma bronchiale:

Komunikujte s rodiči dítěte:

  • podejte rodičů základní informace o akutním stavu - astma bronchiale, akutní obstruktivní bronchitida, bronchiolitida
  • vysvětlete, jak povedete léčbu, její možné komplikace a plán další péče
  • vysvětlete přínos a rizika inhalační terapie s kortikoidy

Tuková Jana