Dušnost (pediatrie, learning outcomes)
Definujte akutní inspirační dušnost u dětí
- Student zná patofyziologii a manifestaci akutní inspirační dušnosti u dětí, která vede k obstrukci horních cest dýchacích (zánětlivé, mechanické, alergické příčiny)
- Patofyziologické mechanismy, fyziologie dýchání, oběhu, krevních elementů, biochemie výměny plynů, anatomie respiračního a oběhového systému, histologické znalosti již nejsou předmětem výuky a testování u interny
- předpokládá se, že student je bazálně orientován
- Student je orientován v tom, které diagnózy jsou důležité pro denní praxi a ty pak umí rozpoznat a bazálně léčit.
- Student je schopen říct, které diagnózy statisticky nejpravděpodobněji potká a které jsou méně pravděpodobné.
- Student zná onemocnění, která mohou být život ohrožující a která je nutné včas intervenovat. Je schopen v dif. dg. procesu na ně pomyslet a ví co dělat, pokud se s nimi setká.
- Reakcí může být také převoz na vyšší pracoviště za asistence záchranné služby
- Nutné však znát základní opatření do příjezdu ZS
- (akutní laryngitis, akutní epiglotitis)
- akutní aspirace cizího tělesa, anafylaktická reakce, paratonzilární absces, retrofaryngeální absces
- subglotický hemangiom, akutní laryngotracheobronchitis, uvíznutí cizího tělesa v Kliánově prostoru v jícnu
- (cyanóza, projevy respirační insuficience)
- (skorování závažnosti – známky stridoru v klidu, apatie, těžké retrakce mezižeberních prostor, tichý hrudník)
Rozeberte další okolnosti, po kterých budete aktivně pátrat / které budete cíleně zjišťovat a vysvětlete, jak nás mohou nasměrovat k rozpoznání příčiny
- věkové rozložení a predispozice
- dynamika nástupu a průběhu příznaků
- přítomnost typických přídatných symptomů
- Student musí umět použít další příznaky (jiná SSP) k tomu, aby dokázal zúžit dif. dg. akutní inspirační dušnosti u dítěte
- příklady: horečka, stridor, cyanóza, slinění, otoky...
- epidemiologické souvislosti (např. sezónní výskyt virových infekcí)
- předpokládá schopnost kvalitně odebrat cílenou anamnézu, využít poslechové metody k odlišení inspiračního stridoru od jiných typů dechových zvuků, zhodnotit výsledky fyzikálního vyšetření a odlišit závažnost dušnosti u dítěte (mírná, střední, těžká)
- přínos vyšetření krevního obrazu a biochemie, krevních plynů a ABR, skiagramu, endoskopie
- Student umí cíleně indikovat laboratorní a zobrazovací metody. Cíleně znamená, že je schopen vysvětlit očekávaný přínos metody.
- Měl by vědět, jaká rizika pro pacienta metody nesou.
- Měl by být schopen pacientovi s ohledem na jeho úroveň mentální vyspělosti a jeho zákonnému zástupci vysvětlit průběh cíleně indikované vyšetřovací metody, předpokládaný přínos a ev. rizika provedení.
- V případě potřeby by měl být schopen získat informovaný souhlas.
- Popište základní neodkladná opatření u nemocných s akutní inspirační dušností a u život ohrožujících stavů
- akutní terapie první volby – nebulizace adrenalinu, podání kortikosteroidů, antibiotik
- podání kyslíkové terapie, manévry při aspiraci cizího tělesa, základní KPR, zajištění dýchacích cest, aplikace adrenalinu při anafylaktické reakci
- Popište základní terapeutické postupy u nejčastějších příčin dle pravděpodobné etiologie.
- Student zná indikace, kontraindikace a nežádoucí účinky základních léčiv. U nejzákladnějších léků pro bezprostřední podání zná i dávkování.
- Je schopen popsat základní instrumentační výkony pro chirurgické příčiny dušnosti.
Studijní metriály
DRUHÝ SOUBOR DR. TUKOVÉ - AKUTNÍ DUŠNOST U DĚTÍ (vs. výše akutní INSPIRAČNÍ dušnost u dětí)
1. Dušnost: a. Znalost definice, klinické manifestace dušnosti -student umí rozpoznat dušné dítě, intenzitu dušnosti b. na základě anamnézy a vyšetření zhodnotit dynamiku dušnosti – chronická dušnost vs akutní, náhle vzniklá, stacionární vs. progredující c. dle anamnézy a vyš. odlišit izolovanou dušnost od kombinovaných symptomů – např. dušnost při infektu, dušnost s bolestí na hrudi, dušnost po traumatu 2. Etiologie dušnosti u dětí: a. Student umí odlišit a vysvětlit příčinu dušnost dle patologie různých orgánových systémů:
Respirační systém (dýchací cesty, plicní parenchym) Akutní laryngitis, akutní epiglottitis, akutní bronchitis, pneumonie, astma bronchiale, aspirace cizího tělesa Kardiovaskulární systém (plicní embolie, srdeční selhání, arytmie, vrozené srdeční vady) Nervový systém – postižení dechového centra, neuromuskulární onemocnění Hematologické onemocnění - anémie Porucha ABR – v rámci diabetické ketoacidózy, metabolického onemocnění s metabolickou acidózou, renální tubulární acidóza Psychické příčiny – úzkost, panická ataka
b. Vysvětlit základní patofyziologický mechanismus dušnosti u každého orgánového systému c. Popiš, jak manifestace a etiologie dušnosti závisí na věku, stupni vývoje a přítomnosti dalších komorbidit 3. Klinické zhodnocení charakteru dušnosti a přídatných příznaků: a. v rámci EPA schopnost odlišit inspirační, exspirační, smíšenou dušnost b. dle anamnézy a klinického vyšetření odlišit:
izolovanou dušnost Dušnost charakteru Kussmaulova dýchání - acidóza Dušnost s bolestí na hrudi (pneumotorax, pleurální výpotek, plicní embolie) Prudký začátek dušnosti – aspirace cizího tělesa, anafylaxe, plicní embolie
c. Jaké nálezy na fyzikálním vyšetření a anamnestické údaje by byly pravděpodobné u různých příčin dušností d. Stanovit, jak postupovat při diferenciální diagnostice různých typů dušnost 4. Diagnostika dušnosti: a. Student umí vyhodnotit, které vyšetření by bylo první volbou k potvrzení či upřesnění dané etiologie dušnosti. b. Přínos použití vyšetření krevních plynů a pulzní oxymetrie, skiagramu hrudníku, echokardiografie, spirometrie c. Možný přínos dalších vyšetřovacích metod jako: počítačová tomografie, CT angiografie, laryngo či bronchoskopie 5. Iniciální terapie, pořadí kroků v rámci akutního stavu: a. Zhodnocení základních vitální funkcí, průchodnost DC, přítomnost respirační insuficience a zahájení její terapie – zahájení kyslíkové terapie b. Iniciální terapie astmatické záchvatu, akutní laryngitidy, akutní epiglotitidy, aspirace cizího tělesa, akutního anafylaktického záchvatu, kardiálního selhávání/selhání