Dušnost (pediatrie, learning outcomes)
Z Profiles
Definujte dušnost u dětí
- u dětí na rozdíl od dospělých důraz na objektivní známky dušnosti
- Student umí vyjmenovat různé klinické známky dušnosti u dětí a věkové odlišnosti projevů dušnosti dle věku
Vysvětlete, proč jsou novorozenci, kojenci a mladší děti náchylnější k rozvoji dušnosti a ev. i respirační insuficience
- příčiny nízké dechové rezervy u kojenců
Odlište a vysvětlete příčinu dušnosti dle patologie různých orgánových systémů:
- Respirační systém (dýchací cesty, plicní parenchym)
- kardiovaskulární systém (plicní embolie, srdeční selhání, arytmie, vrozené srdeční vady)
- nervový systém – postižení dechového centra, neuromuskulární onemocnění
- hematologické onemocnění - anémie
- Porucha ABR – v rámci diabetické ketoacidózy, metabolického onemocnění s metabolickou acidózou, renální tubulární acidóza
- Psychické příčiny – úzkost, panická ataka
Popište, jak cílit fyzikální vyšetření k odlišení:
- dušnosti s obstrukcí (inspirační, exspirační, smíšená) a dušnosti bez obstrukce
- rozpoznání Kussmaulova dýchání
- Odlišný fyzikální nález u jednotlivých diagnóz - např. pleurální výpotek, pneumotorax, plicní embolie atd.
Odeberte anamnézu a proveďte klinické vyšetření u dítěte s dušností k usnadnění dif. dg. procesu:
- Nálezy na fyzikálním vyšetření a anamnestické údaje pravděpodobné u různých příčin dušností
- Např. prudký začátek dušnosti (aspirace cizího tělesa, anafylaxe, plicní embolie, pneumothorax) vs. plíživý
- Přítomnost dalších závažných příznaků - bolest na hrudi, horečka, dehydratace a ev. bolest břicha u ketoacidózy
Vysvětlete přínos základních laboratorních a zobrazovacích metod v diagnostice nejčastějších příčin dušnosti
- Přínos vyšetření krevních plynů, krevního obrazu, vybraných biochemických parametrů (troponin, NTproBNP atd)
- pulzní oxymetrie, skiagram hrudníku, EKG, echokardiografie, spirometrie, počítačová tomografie, CT angiografie, laryngo či bronchoskopii
Zahajte iniciální terapii, pořadí kroků v rámci akutního stavu:
- Zhodnocení základních vitální funkcí, průchodnost DC, přítomnost respirační insuficience
- Vedení KPR do příjezdu RZP, indikace a podávání kyslíkové terapie
- Iniciální terapie astmatické záchvatu, akutní laryngitidy, akutní epiglotitidy, aspirace cizího tělesa, akutního anafylaktického záchvatu, kardiálního selhávání/selhání
46A AKUTNÍ INSPIRAČNÍ DUŠNOST
Definujte akutní inspirační dušnost u dětí
- Student zná patofyziologii a manifestaci akutní inspirační dušnosti u dětí, která vede k obstrukci horních cest dýchacích (zánětlivé, mechanické, alergické příčiny)
- Patofyziologické mechanismy, fyziologie dýchání, oběhu, krevních elementů, biochemie výměny plynů, anatomie respiračního a oběhového systému, histologické znalosti již nejsou předmětem výuky a testování u interny
- předpokládá se, že student je bazálně orientován
- Student je orientován v tom, které diagnózy jsou důležité pro denní praxi a ty pak umí rozpoznat a bazálně léčit.
- Student je schopen říct, které diagnózy statisticky nejpravděpodobněji potká a které jsou méně pravděpodobné.
- Student zná onemocnění, která mohou být život ohrožující a která je nutné včas intervenovat. Je schopen v dif. dg. procesu na ně pomyslet a ví co dělat, pokud se s nimi setká.
- Reakcí může být také převoz na vyšší pracoviště za asistence záchranné služby
- Nutné však znát základní opatření do příjezdu ZS
- (akutní laryngitis, akutní epiglotitis)
- akutní aspirace cizího tělesa, anafylaktická reakce, paratonzilární absces, retrofaryngeální absces
- subglotický hemangiom, akutní laryngotracheobronchitis, uvíznutí cizího tělesa v Kiliánově prostoru v jícnu
- (cyanóza, projevy respirační insuficience)
- (skorování závažnosti – známky stridoru v klidu, apatie, těžké retrakce mezižeberních prostor, tichý hrudník)
Rozeberte další okolnosti, po kterých budete aktivně pátrat / které budete cíleně zjišťovat a vysvětlete, jak nás mohou nasměrovat k rozpoznání příčiny
- věkové rozložení a predispozice
- dynamika nástupu a průběhu příznaků
- přítomnost typických přídatných symptomů
- Student musí umět použít další příznaky (jiná SSP) k tomu, aby dokázal zúžit dif. dg. akutní inspirační dušnosti u dítěte
- příklady: horečka, stridor, cyanóza, slinění, otoky...
- epidemiologické souvislosti (např. sezónní výskyt virových infekcí)
- předpokládá schopnost kvalitně odebrat cílenou anamnézu, využít poslechové metody k odlišení inspiračního stridoru od jiných typů dechových zvuků, zhodnotit výsledky fyzikálního vyšetření a odlišit závažnost dušnosti u dítěte (mírná, střední, těžká)
- přínos vyšetření krevního obrazu a biochemie, krevních plynů a ABR, skiagramu, endoskopie
- Student umí cíleně indikovat laboratorní a zobrazovací metody. Cíleně znamená, že je schopen vysvětlit očekávaný přínos metody.
- Měl by vědět, jaká rizika pro pacienta metody nesou.
- Měl by být schopen pacientovi s ohledem na jeho úroveň mentální vyspělosti a jeho zákonnému zástupci vysvětlit průběh cíleně indikované vyšetřovací metody, předpokládaný přínos a ev. rizika provedení.
- V případě potřeby by měl být schopen získat informovaný souhlas.
- Popište základní neodkladná opatření u nemocných s akutní inspirační dušností a u život ohrožujících stavů
- akutní terapie první volby – nebulizace adrenalinu, podání kortikosteroidů, antibiotik
- podání kyslíkové terapie, manévry při aspiraci cizího tělesa, základní KPR, zajištění dýchacích cest, aplikace adrenalinu při anafylaktické reakci
- Popište základní terapeutické postupy u nejčastějších příčin dle pravděpodobné etiologie.
- Student zná indikace, kontraindikace a nežádoucí účinky základních léčiv. U nejzákladnějších léků pro bezprostřední podání zná i dávkování.
- Je schopen popsat základní instrumentační výkony pro chirurgické příčiny dušnosti.
46B AKUTNÍ EXSPIRAČNÍ DUŠNOST
Student definuje akutní exspirační dušnost
- Student zná patofyziologii vzniku výdechové dušnosti u dětí a její důsledky pro dechovou práci a výměnu krevních plynů
- Student rozpozná typické klinické projevy výdechové dušnosti
- Akutní bronchiolitida, akutní obstruktivní bronchitida, astma bronchiale, aspirace cizího tělesa, bronchospazmus v rámci anafylaktické reakce
Student klinicky zhodnotí závažnost stavu:
- :Tachypnoe, dyspnoe s tahovými fenomény,
- dechová frekvence, tíže retrakcí, neschopnost plynulé řeči, hypoxémie, hyposaturace
- rozvoj situace "tichý " hrudník, cyanóza, změny vědomí, agitovanost nebo apatie
- krevní obraz, CRP – vyloučení bakteriální infekce
- Krevní plyny (při těžké dušnosti),
- Skiagram hrudníku – zejména při podezření na cizí těleso, atelektázu, hyperinflaci, pneumotorax.
- Umí vysvětlit rizika a přínosy jednotlivých vyšetření pacientovi/zákonnému zástupci, získat informovaný souhlas.
Proveďte cílenou anamnézu v rámci dif. dg. stavu:
- Věk a predispozice (např. atopie), rodinná a osobní anamnéza, možné spouštěče (astma)
- Dynamika nástupu (náhlý → cizí těleso; pozvolný → infekce/astma)
- První příhoda vs. rekurence obtíží
- Pátrání po přidružených příznacích k cílení diagnostického procesu - např. kašel, teplota, exantém, sípání, denní variabilita
Zahajte akutní neodkladnou terapii:
- Zhodnocení vitální funkcí, v případě nutnosti zahájení KPR do příjezdu RZP, rozhodnutí, kdy je nutná hospitalizace
- Vedení oxygenoterapie (saturace < 92 %)
- Akutní terapie astmatického záchvatu vč. základního dávkování a techniky aplikace - inhalační β2-agonisté, anticholinergika, systémové kortikosteroidy
- Monitorace vitálních funkcí, SpO₂, záchranný transport.
Uveďte základní terapeutické postupy u dítěte s akutní bronchiolitidou a akutní obstruktivní bronchitidou
Popište základní principy vedení dlouhodobé terapie astma bronchiale:
Komunikujte s rodiči dítěte:
- podejte rodičů základní informace o akutním stavu - astma bronchiale, akutní obstruktivní bronchitida, bronchiolitida
- vysvětlete, jak povedete léčbu, její možné komplikace a plán další péče
- vysvětlete přínos a rizika inhalační terapie s kortikoidy
Tuková Jana