Otrava, intoxikace (pediatrie, learning outcomes)

Z Profiles

Ssps.png 211

Vyjmenujte běžné a závažné příčiny akutních intoxikací u dětí podle věku, situace a typu látky:

Canmeds.pngEXP

  • Odlište náhodné vs. úmyslné požití, suicidiální pokus, předávkování léky, návykovou látkou
  • Porovnejte příčiny a průběh intoxikace u dítěte v odlišných věkových skupinách

Popište, jaké kroky musí lékař prvního kontaktu provést a jaké informace zjistit ke zhodnocení závažnosti intoxikace

  • Student umí vyjmenovat, na co se bude dítěte/svědků/zákonných zástupců ptát, aby získal cílenou toxikologickou anamnézu:
    • Zaměří se na čas požití/vdechnutí/kontaminace, pravděpodobné (udávané) množství
  • Cíleně pátrá po příčinně - úmysl, náhodné požití, nezáměrné předávkování
  • Student jmenuje kroky potřebné k verifikaci možné noxy a závažnosti intoxikace:
    • Zajištění obalu / zbytků látky, odběr zvratků apod

Rozeberte, po kterých klinických příznacích je nutné aktivně pátrat

Epas.png 2.4

  • Student umí popsat ev. provést cílené klinické vyšetření u dítěte s podezřením na intoxikaci:
    • obzvláště se zaměřením na změny vědomí, vyšetření zornic (mióza/mydriáza), abnormity ventilace, posouzení srdeční akce, krevního tlaku, neobvyklé zažívací obtíže, tělesné teploty, posouzení kůže a sliznic (vlhkost, barva, vyrážky)

Popište typické toxidromy a jejich obvyklou příčinu

  • Student umí popsat a odlišit od sebe typické klinické syndromy spojené s intoxikací (toxidromy) a uvede některou látku, která je působí:
    • Opioidní: mióza, bradykardie, hypoventilace, porucha vědomí
    • Sedativní: porucha vědomí, hypotonie
    • Serotoninový: tachykardie, tachypnoe, mydriáza
    • Cholinergní: slinění, zvracení, průjem, bronchorrhoea
    • Anticholinergní: suchá kůže, tachykardie, halucinace
    • Sympatomimetický: agitace, mydriáza, hypertenze, tachykardie

Vysvětlete přínos některých zobrazovacích a laboratorních vyšetření

Epas.png 4

  • Glykémie, ABR, ionty, laktát, KO, jaterní testy, INR
  • Toxikologické screeny – moč, krev, žaludeční obsah (včetně odběrů pro TIS)
  • CT hlavy (při alteraci vědomí a riziku traumatického pádu)

Popište postup přednemocničního zajištění dítěte s podezřením na intoxikaci

Epas.png 6

  • Iniciální zhodnocení vitálních funkcí
  • ABCD přístup, zajištění dýchacích cest, oxygenoterapie
  • Zajištění vstupu, infuze, monitorace
  • Korekce hypoglykémie, prevence hypoxie, hypotermie, aspirace, polohování

Rozlišuje situace, kdy je vhodný přímý transport na vyšší pracoviště

  • Alterace vědomí, respirační selhání, selhání jater nebo ledvin, nutnost intenzivního monitoringu nebo dialýzy

Proveďte konzultaci akutní situace s toxikologickým střediskem

Canmeds.pngCOM

  • Student zná postup konzultace s toxikologickým střediskem - předání zjištěných anamnestických a klinických informací potřebných ke konzultaci, provedená opatření a reakce na ně - identifikace dítěte, odhadovaná (lépe přesná hmotnost), komorbidity
  • Student konzultuje účinnost dekontaminačních metod (výplach žaludku, podání aktivního uhlí, střevní laváž
  • Student konzultuje použití možných antidot - zná indikace, kontraindikace a nežádoucí účinky základních antidot (naloxon, flumazenil, N-acetylcystein, methylenová modř, etanol)

Popište příčiny, příznaky, diagnostiku a časný terapeutický postup u vybraných

  • Paracetamol - včetně indikace a typu antidota
  • Otrava CO
  • Dusičnany, dusitany
  • Opioidy, benzodiazepiny - včetně podání antidota
  • Etanok/metanol

Veďte rozhovor se zákonnými zástupci dítěte

Canmeds.pngCOM

  • Student je schopen vysvětlit zákonným zástupcům dítěte základní principy intoxikace, navržené postupy a možnou prognózu, citlivě a s ohledem na konkrétní situaci a stav dítěte