Otrava, intoxikace (pediatrie, learning outcomes)
Z Profiles
- Odlište náhodné vs. úmyslné požití, suicidiální pokus, předávkování léky, návykovou látkou
- Porovnejte příčiny a průběh intoxikace u dítěte v odlišných věkových skupinách
Popište, jaké kroky musí lékař prvního kontaktu provést a jaké informace zjistit ke zhodnocení závažnosti intoxikace
- Student umí vyjmenovat, na co se bude dítěte/svědků/zákonných zástupců ptát, aby získal cílenou toxikologickou anamnézu:
- Zaměří se na čas požití/vdechnutí/kontaminace, pravděpodobné (udávané) množství
- Cíleně pátrá po příčinně - úmysl, náhodné požití, nezáměrné předávkování
- Student jmenuje kroky potřebné k verifikaci možné noxy a závažnosti intoxikace:
- Zajištění obalu / zbytků látky, odběr zvratků apod
Rozeberte, po kterých klinických příznacích je nutné aktivně pátrat
- Student umí popsat ev. provést cílené klinické vyšetření u dítěte s podezřením na intoxikaci:
- obzvláště se zaměřením na změny vědomí, vyšetření zornic (mióza/mydriáza), abnormity ventilace, posouzení srdeční akce, krevního tlaku, neobvyklé zažívací obtíže, tělesné teploty, posouzení kůže a sliznic (vlhkost, barva, vyrážky)
Popište typické toxidromy a jejich obvyklou příčinu
- Student umí popsat a odlišit od sebe typické klinické syndromy spojené s intoxikací (toxidromy) a uvede některou látku, která je působí:
- Opioidní: mióza, bradykardie, hypoventilace, porucha vědomí
- Sedativní: porucha vědomí, hypotonie
- Serotoninový: tachykardie, tachypnoe, mydriáza
- Cholinergní: slinění, zvracení, průjem, bronchorrhoea
- Anticholinergní: suchá kůže, tachykardie, halucinace
- Sympatomimetický: agitace, mydriáza, hypertenze, tachykardie
Vysvětlete přínos některých zobrazovacích a laboratorních vyšetření
- Glykémie, ABR, ionty, laktát, KO, jaterní testy, INR
- Toxikologické screeny – moč, krev, žaludeční obsah (včetně odběrů pro TIS)
- CT hlavy (při alteraci vědomí a riziku traumatického pádu)
Popište postup přednemocničního zajištění dítěte s podezřením na intoxikaci
- Iniciální zhodnocení vitálních funkcí
- ABCD přístup, zajištění dýchacích cest, oxygenoterapie
- Zajištění vstupu, infuze, monitorace
- Korekce hypoglykémie, prevence hypoxie, hypotermie, aspirace, polohování
Rozlišuje situace, kdy je vhodný přímý transport na vyšší pracoviště
- Alterace vědomí, respirační selhání, selhání jater nebo ledvin, nutnost intenzivního monitoringu nebo dialýzy
Proveďte konzultaci akutní situace s toxikologickým střediskem
- Student zná postup konzultace s toxikologickým střediskem - předání zjištěných anamnestických a klinických informací potřebných ke konzultaci, provedená opatření a reakce na ně - identifikace dítěte, odhadovaná (lépe přesná hmotnost), komorbidity
- Student konzultuje účinnost dekontaminačních metod (výplach žaludku, podání aktivního uhlí, střevní laváž
- Student konzultuje použití možných antidot - zná indikace, kontraindikace a nežádoucí účinky základních antidot (naloxon, flumazenil, N-acetylcystein, methylenová modř, etanol)
Popište příčiny, příznaky, diagnostiku a časný terapeutický postup u vybraných
- Paracetamol - včetně indikace a typu antidota
- Otrava CO
- Dusičnany, dusitany
- Opioidy, benzodiazepiny - včetně podání antidota
- Etanok/metanol
Veďte rozhovor se zákonnými zástupci dítěte
- Student je schopen vysvětlit zákonným zástupcům dítěte základní principy intoxikace, navržené postupy a možnou prognózu, citlivě a s ohledem na konkrétní situaci a stav dítěte