SSP:219
Křeče (pediatrie)
NOVOROZENECKÉ KŘEČE 219A
Student ví, jak vypadají křeče u novorozence a umí vysvětlit základy patofyziologie problému:
- tonicko-klonický charakter, okohybné jevy, oromandibulární automatismy, apnoe, třes, tonusové změny
- nezralost inhibičních neurotransmisí
Student zná základní dělení křečového stavu podle příčiny a klinického projevu:
- provokované vs. neprovokované, fokální vs. generalizované
Student zná důvody převahy symptomatických křečí v novorozeneckém věku a umí jmenovat nejčastější příčiny:
- hypoxicko-ischemická encefalopatie, metabolické poruchy (hypoglykémie, hypokalcémie, hyponatrémie, acidóza, alkalóza, hyperamonémie), infekce CNS, krvácení do CNS, stavy po KPR či po úrazu, malformace CNS, neonatální epilepsie/genetické syndromy, intoxikace, abstinenční příznaky
Student zná život ohrožující příčiny, kde je bezodkladná kauzální intervence
- význam kauzální terapie u symptomatických křečí
Student vede cílenou anamnézu zaměřenou na dif. dg. křečového stavu:
- porod, Apgar, PMV, RA, infekční rizika, medikace matky
Student je schopen provést fyzikální vyšetření se zaměřením na neurologický stav:
- tonus, hybnost, chování, vědomí, zornice
Student popíše přínos základního laboratorního a zobrazovacího vyšetření v dif dg. křečového stavu:
- krevní plyny, ionty vč. Ca, Mg, glukóza, ABR – acidóza, alkalóza ev. hyperamonémie
- zobrazení mozku (UZ, MRI, CT),
- EEG vč. kontinuální
Student zahájí první pomoc při novorozeneckých křečích – ABC stabilizace, příp. korekce hypoglykemie/iontové dysbalance, tlumení záchvatu:
- fenobarbital 1. volba,
- midazolam, levetiracetam jako alternativy
Student rozumí nutnosti urgentního odeslání k hospitalizaci:
- časná kauzální i symptomatická terapie, mezioborové spolupráce, prognóza
Student vysvětlí rodičům význam vyšetření, postup péče, možnou prognózu a potřebu následného sledování
Křeče u dětí mimo novorozenecké období (219B)
Student umí popsat obecnou patofyziologii vzniku křečového stavu:
- odlišení od neepileptických příčin paroxyzmálního motorického projevu (synkopa, febrilní třes, psychogenní příhody).
Student zná prevalenci křečí u dětí a rozlišuje:
- křečový záchvat provokovaný vs. neprovokovaný
Student vyjmenuje nejčastější příčiny křečí u dětí a odliší jejich výskyt dle věku:
- febrilní křeče, epilepsie, infekce CNS, úrazy hlavy, vrozené strukturální anomálie a malformace, metabolické poruchy a poruchy vnitřní prostředí, intoxikace, cévní mozkové příhody
Student zná definici epilepsii a vysvětlí základní patofyziologii vzniku epileptického záchvatu a jeho typy:
- Nerovnováha mezi excitační a inhibiční aktivitou neuronálních okruhů
- Fokální vs. generalizované, symptomatické vs. idiopatické
- Záchvaty s poruchou vědomí a bez
- Motorické projevy, čití a smysly, vegetativní projevy
- První epileptický záchvat vs. známá epilepsie
Student umí rozlišit jednoduché a komplikované febrilní křeče
- odliší diagnostický postup a prognózu
Student zná typické znaky určující typ epileptického syndromu:
- Klinický obraz, EEG, věk, neurologický nález, příp. známky opoždění vývoje
Student je schopen blíže popsat alespoň 2 epileptické syndromy z níže uvedených:
- Např. Westův syndrom, juvenilní myoklonická epilepsie, benigní epilepsie s centrotemporálními hroty (Rolandická epilepsie), Lennox-Gastautův syndrom, dětské absence
Student zná definici status epilepticus, umí vysvělit jeho rizika a zná iniciální terapii v časovém kontaxtu:
- základní první pomoc při záchvatu, ABCD přístup.
- Aplikuje algoritmus akutní léčby:
- a) 1. linie: diazepam (rektálně/i.v.), midazolam (bukálně/nasálně/i.v.),
- b) 2. linie: fenytoin, levetiracetam, valproát (dle stavu a věku),
- c) 3. linie: anestetika – ARO, anestatika, intubace
Student vede cílenou anamnézu napomáhající dif. dg. procesu:
- prodromy, aura, věk, vývoj, RA, přidružené příznaky
Student umí provést fyzikální vyšetření vč. orientačního neurologické vyšetření:
- stav vědomí GCS, meningeální jevy, fokální neurologické deficity, smyslové poruchy
Student umí indikovat akutní laboratorní a zobrazovací vyšetření a zná jejich přínos:
- krev (glukóza, ionty, KO, CRP), ABR
- zobrazovací metody (CT/MRI),
- EEG dle typu záchvatu.
Student vysvětlí rodičům průběh záchvatu, zásady domácí první pomoci, kdy volat ZZS, a co je důležité sdělit lékaři.