Synkopa, ztráta vědomí (pediatrie, learning outcomes)
Z Profiles
- Anafylaktický šok (příčiny)
- Anafylaktický šok (learning outcomes)
- Vrozené srdeční vady (příčiny)
- Vrozené srdeční vady (learning outcomes)
- Poruchy funkce nadledvin (příčiny)
- Poruchy funkce nadledvin (learning outcomes)
217: Synkopa, ztráta vědomí v dětském věku
Student definuje synkopu a její patofyziologický mechanismus:
- Odliší synkopu od jiné přechodné krátkodobé ztráty vědomí
- Např. epileptický atonický záchvat, psychogenní příhoda, hypoglykémie, intoxikace, trauma (komoce, lucidní interval i epidurálního hematomu), intrakraniální krvácení
- Odkaz na tabulku s přehledem příčin (minimální znalost)
- neurogenní (vazovagální) – nejčastější, situační (kašel, defekace, mikce), ortostatická, kardiogenní (arytmie, strukturální vada)
- Odkaz na tabulku s přehledem příčin (minimální znalost)
Student je schopen vést strukturovanou a cílenou anamnézu u dítěte se synkopou:
- situace předcházející synkopě (např. horko, stres, rychlá vertikalizace, bolest, delší stoj, fyzická zátěž), délka a průběh bezvědomí, přítomnost křečí, pokousání, únik moči či stolice, návrat vědomí, stav po epizodě (amnézie, neurologický nález)
- rodinná anamnéza náhlého úmrtí, srdečního onemocnění, epilepsie.
Student umí určit příznaky, které mohou znamenat závažnou příčinu:
- synkopa při zátěži, v klidu či ve spánku, absence prodromů, palpitace, bolest na hrudi, abnormální EKG záznam a další
Student umí provést fyzikální vyšetření cílené na možné patologické nálezy v rámci dif. dg. procesu:
- neurologický stav, zhodnocení stavu vědomí, orientace místem, časem, osobou, zornice, přítomnost amnézie, orientační neurologické vyšetření, vyšetření kardiovaskulárního systému, ortostatický test
Student zná přínos základního laboratorního a přístrojového vyšetření:
- glykémie, KO, ionty, základní toxikologické vyšetření
- EKG (včetně QTc intervalu), případně EEG, echokardiografie, 24 hod EKG záznam.
Student zná základní akutní terapeutický přístup o osoby po synkopě:
- kontrola vitálních funkcí, zhodnocení vědomí, ventilace a cirkulace, ev. zahájení KPR
Student rozpozná situace, které vyžadují urgentní řešení nebo hospitalizaci:
- závažné příznaky, přetrvávají abnormální fyzikální nález, opakované epizody,
- synkopa bez varovných příznaků.
Edukuje dítě a rodinu o běžných vyvolávajících faktorech vazovagální synkopy a preventivních opatřeních (hydratace, poloha, vyhýbání spouštěčům).