Horečka, zimnice, hypertermie (pediatrie, learning outcomes)

Z Profiles

1. Definujte / popište, co je horečka

Canmeds.pngEXP

  • Student umí definovat horečku (tělesná teplota nad 38 °C axilárně, 38,5°C rektálně).
  • Chápe rozdíl mezi subfebrilií, febrilií a hyperpyrexií.
  • Student ví, že horečka je příznak, nikoliv diagnóza, a že vzniká aktivací termoregulačního centra hypotalamu (pyrogeny, cytokiny).

2. Objektivizace horečky

Epas.png 5.a

  • Student ví, jak objektivizovat horečku (tzn. kde měřit teplotu) a dokáže uvést případy, kdy/u koho dané možnosti využije.
  • Student ví, že teplota jádra je 0,5 °C vyšší než povrchová.
  • Student umí odlišit odlišné teplotní křivky a vyjmenuje u každé vždy min. 1 příklad: kontinua, recurens, intermitents, remitens, undulans

3. Popište různé projevy horečky

  • Student umí popsat projevy horečky (zimnice, pocení) a komplikace horečky (únava, dehydratace, febrilní křeče)
  • Student zná odlišný výskyt horečky u dětí různých věkových kategorií (méně obvyklé u novorozenců)

4. Student zná různé příčiny horečky a ví, jak při nich postupovat a kdy je indikována hospitalizace

Epas.png 3.1

  • Viz tabulka a častých a závažných příčin - u těchto případů se orientuje ve věkově typických diagnózách.
  • Student zná časté infekční i neinfekční příčiny horečky
  • Student umí vyjmenovat pro každé věkové období alespoň 5 život ohrožujících příčin horečky (vč. možnosti onkologického onemocnění - lymfom, neuroblastom)
  • Student ví, co je horečka neznámého původu
  • Student ví, jak je definován Kawasakiho syndrom
  • Student je informován o existenci syndromů periodických horeček a umí vyjmenovat alespoň 1 onemocnění (např. PFAPA)

5. Student umí odebrat cílenou anamnézu u dítěte s horečkou

Epas.png 1.1

Se zaměřením na:

  • věk a psychomotorický vývoj dítěte, chování dítěte při horečce/mimo horečku, délku trvání horečky a reakce na antipyretika
  • epidemiologické okolnosti (kontakt s nemocí, školka, cestování)
  • přidružené symptomy, na základě kterých je schopen studen zúžit dif. dg. (exantém - parainfekční, Kawasaki, petechie...), dehydratace, průjem/zvracení, ztuhlá šíje, otoky kloubů, lymfadenopatie)
  • perorální příjem, význam hydratace organismu u dítěte s horečkou
  • závažná onemocnění v rodině, předchozí epizody horečky

6. Proveďte cílené fyzikální vyšetření

Epas.png 2.1 Epas.png 2.3 Epas.png 2.4

Student umí provést cílené fyzikální vyšetření se zaměřením na:

  • celkový vzhled dítěte (aktivita, interakce, hydratace, barva)
  • meningeální příznaky, fontanela
  • dýchací systém – poslech, retrakce
  • močové cesty – palpace břicha, dysurie
  • břicho – palpační citlivost, známky peritoneálního dráždění, organomegalie
  • kůže a sliznice – exantémy/enantémy, petechie, tonzily
  • klouby – otok, bolest, zarudnutí

7. Navrhněte a interpretujte laboratorní a zobrazovací vyšetření

Epas.png 4.1 Epas.png 4.2

Student ví, kdy indikovat vyšetření a u zvolených vyšetření zná jejich přínos a umí je interpretovat s ohledem na další management:

  • laboratoř: KO + diff., FW, CRP, prokalcitonin, biochemie, močový sediment
  • hemokultura a další kultivační vyšetření (výtěry, lumbální punkce...)
  • skiagram hrudníku event. jiné zobrazení (UZ břicha, CT, MR…)
  • další vyšetření dle klinického stavu (ORL, kardiologie…)

8. Popište základní opatření a léčbu u dítěte s horečkou

Epas.png 7.1

  • Student umí správně řídit terapii antipyretiky, u základních antipyretik zná dávkování (paracetamol 60 mg/kg/den, ibuprofen 30 mg/kg/den), volí vhodnou formu podání podle věku a stavu (perorálně, rektálně, i.v.)
  • nezapomíná na fyzikální opatření (větrání, tekutiny, vlhký obklad),
  • zajistí dostatečnou hydrataci
  • zná indikace pro nasazení kauzální terapie: antibiotika, antivirotika, případně jiná specifická terapie dle diagnózy
  • ví, kdy odeslat dítě k hospitalizaci

9. Rozpoznejte urgentní stav vyžadující intenzivní péči

Epas.png 6.1 Epas.png 6.2 Epas.png 6.3 Epas.png 6.5

Student identifikuje známky klinického zhoršování:

  • změna vědomí
  • porucha perfuze, tachykardie
  • petechie a známky koagulopatie
  • chladné končetiny, zrychlené dýchání, prodloužený kapilární návrat, další známky dehydratace
  • Student umí indikovat transport a zahájit podpůrná opatření (oxygenoterapie, hydratace)

HodKr, rev. Tuková

Zdroje