Dětská imunizace (pediatrie, learning outcomes)
Z Profiles
| Kategorie | Typ vakcíny | Příklady vakcín | Způsob podání |
|---|---|---|---|
| Povinné | Neživá (inaktivovaná) | Hexavakcína (DTPa-IPV-Hib-HBV) | i.m. |
| Živá | MMR (spalničky, příušnice, zarděnky) | s.c. | |
| Doporučené (hrazené) | Neživá | Pneumokok, HPV, meningokok B a ACWY | i.m. |
| Živá | Rotaviry | per os | |
| Mimořádné (rizikové skupiny) | Neživá / živá /pasivní | Chřipka, RSV, hepatitida A, BCG | i.m. i.n., intraderm. |
| Při úrazech | |||
| Na žádost |
1. Definujte a popište, co je očkování
- Student ví, co je očkování, rozumí základním principům imunizace:
- umí vysvětlit rozdíl mezi aktivní a pasivní imunizací včetně konkrétních příkladů
- zná další možnosti dělení očkování (povinné/nepovinné, živé x neživé vakcíny, doporučená očkování, mimořádné očkování apod.)
- k jednotlivým bodům je schopen uvést konkrétní příklady. (Obchodní názvy jednotlivých vakcín není nutné znát)
2. Student umí rozlišit, které očkovací látky jsou živé a neživé
- Umí vysvětlit, proč je nutné vědět, zda je podávaná očkovací látka živá vs. neživá (u imunosuprimovaných jedinců, odlišný interval mezi podáním dalších vakcín, riziko komplikací)
3. Student se orientuje v aktuálním očkovacím kalendáři ČR
- Ví, které vakcíny jsou povinné, zná jejich složení (hexavakcína, MMR) a kdy se podávají
- Umí vyjmenovat alespoň 3 vakcíny doporučené, tzn. pojišťovnou hrazené a kdy se podávají.
- Zná indikace očkování BCG (dotazník vyplňovaný v porodnici)
- Zná rizikové skupiny, pro které jsou určité vakcíny hrazené ze zdravotního pojištění (očkování proti pneumokokům, chřipka, RSV apod.)
4. Student zná možné cesty podání vakcíny
- Student zná možnosti aplikace očkovací látky s konkrétními příklady (injekce, per os, nazální forma).
5. Student zná běžné i závažné reakce po očkování
- Student umí popsat běžné reakce po očkování – lokální/systémové, časový horizont reakce (např. hexavakcína vs. MMR) a jak na ně reagovat
- Student zná běžné komplikace očkování - febrilní křeče
- Umí popsat závažné nežádoucí účinky:
- anafylaktická reakce – časový průběh, klinické projevy, první pomoc a časný management
- Riziko generalizace BCG u osob s těžkým imunodeficitem, riziko virového rozsevu u oslabené živé vakcíny (např. MMR, varicela)
- Encefalopatie
- Ví, že lékař je povinen nahlásit nežádoucí účinky vakcíny - ví kdy a jak
6. Student je schopen rodičům vysvětlit přínos a riziko očkování
- Student je schopen rodičům vysvětlit přínos vakcinace pro jejich dítě, umí porovnat přínos a riziko očkování u běžného nerizikového dítěte
- Student chápe a respektuje obavy rodičů, umí empaticky reagovat a vyvracet běžné mýty, odkázat na důvěryhodné informační zdroje (např. SZÚ, vakciny.org apod.)
7. Student zná běžné kontraindikace očkování
- Student umí vyjmenovat běžné kontraindikace očkování
- Odliší dočasné a trvalé, relativní a absolutní (např. živé vakcíny kontraindikovány u SCID, těžké alergie na vaječné bílkoviny u chřipky s určitými typy vakcín), naopak obvykle lze očkovat dítě jen s mírnou akutní rýmou
HodKr, rev. Tuková