Dětská imunizace (pediatrie, learning outcomes)

Z Profiles

Kategorie Typ vakcíny Příklady vakcín Způsob podání
Povinné Neživá (inaktivovaná) Hexavakcína (DTPa-IPV-Hib-HBV) i.m.
Živá MMR (spalničky, příušnice, zarděnky) s.c.
Doporučené (hrazené) Neživá Pneumokok, HPV, meningokok B a ACWY i.m.
Živá Rotaviry per os
Mimořádné (rizikové skupiny) Neživá / živá /pasivní Chřipka, RSV, hepatitida A, BCG i.m. i.n., intraderm.
Při úrazech
Na žádost

1. Definujte a popište, co je očkování

Canmeds.pngEXP Canmeds.pngCOM

  • Student ví, co je očkování, rozumí základním principům imunizace:
    • umí vysvětlit rozdíl mezi aktivní a pasivní imunizací včetně konkrétních příkladů
    • zná další možnosti dělení očkování (povinné/nepovinné, živé x neživé vakcíny, doporučená očkování, mimořádné očkování apod.)
    • k jednotlivým bodům je schopen uvést konkrétní příklady. (Obchodní názvy jednotlivých vakcín není nutné znát)

2. Student umí rozlišit, které očkovací látky jsou živé a neživé

  • Umí vysvětlit, proč je nutné vědět, zda je podávaná očkovací látka živá vs. neživá (u imunosuprimovaných jedinců, odlišný interval mezi podáním dalších vakcín, riziko komplikací)

3. Student se orientuje v aktuálním očkovacím kalendáři ČR

  • Ví, které vakcíny jsou povinné, zná jejich složení (hexavakcína, MMR) a kdy se podávají
  • Umí vyjmenovat alespoň 3 vakcíny doporučené, tzn. pojišťovnou hrazené a kdy se podávají.
  • Zná indikace očkování BCG (dotazník vyplňovaný v porodnici)
  • Zná rizikové skupiny, pro které jsou určité vakcíny hrazené ze zdravotního pojištění (očkování proti pneumokokům, chřipka, RSV apod.)

4. Student zná možné cesty podání vakcíny

  • Student zná možnosti aplikace očkovací látky s konkrétními příklady (injekce, per os, nazální forma).

5. Student zná běžné i závažné reakce po očkování

  • Student umí popsat běžné reakce po očkování – lokální/systémové, časový horizont reakce (např. hexavakcína vs. MMR) a jak na ně reagovat
  • Student zná běžné komplikace očkování - febrilní křeče
  • Umí popsat závažné nežádoucí účinky:
    • anafylaktická reakce – časový průběh, klinické projevy, první pomoc a časný management
    • Riziko generalizace BCG u osob s těžkým imunodeficitem, riziko virového rozsevu u oslabené živé vakcíny (např. MMR, varicela)
    • Encefalopatie
  • Ví, že lékař je povinen nahlásit nežádoucí účinky vakcíny - ví kdy a jak

6. Student je schopen rodičům vysvětlit přínos a riziko očkování

  • Student je schopen rodičům vysvětlit přínos vakcinace pro jejich dítě, umí porovnat přínos a riziko očkování u běžného nerizikového dítěte
  • Student chápe a respektuje obavy rodičů, umí empaticky reagovat a vyvracet běžné mýty, odkázat na důvěryhodné informační zdroje (např. SZÚ, vakciny.org apod.)

7. Student zná běžné kontraindikace očkování

  • Student umí vyjmenovat běžné kontraindikace očkování
  • Odliší dočasné a trvalé, relativní a absolutní (např. živé vakcíny kontraindikovány u SCID, těžké alergie na vaječné bílkoviny u chřipky s určitými typy vakcín), naopak obvykle lze očkovat dítě jen s mírnou akutní rýmou

HodKr, rev. Tuková