Atypický pohlavní vývoj (pediatrie, learning outcomes)

Z Profiles

Canmeds.pngEXP Canmeds.pngCOM

Poruchy pohlavní diferenciace – Learning Outcomes (pediatrie)

1. Definujte poruchy pohlavní diferenciace a popište jejich klasifikaci

  • Student chápe, že se jedná o stavy charakterizované atypickým vývojem chromozomálního, gonadálního nebo anatomického pohlaví.
  • Umí vyjmenovat příklady z každé kategorie: např chromozomální (např. Turnerův syndrom, Klinefelterův syndrom), gonadální (např. gonadální dysgeneze), anatomické (např. CAH, proximální hypospadie, ageneze Müllerových struktur)

2. Vyjmenujte tři fáze normálního vývoje pohlaví

  • Chromozomální determinace (XX/XY), gonadální diferenciace, vývoj vnitřních a zevních pohlavních orgánů
  • Student umí popsat základní principy fyziologického vývoje: roli genu SRY, produkci AMH Sertoliho buňkami, přeměnu Wolffových a Müllerových struktur

3. Popište alespoň 2 základní klinické jednotky dle klasifikace poruch

  • A. Chromozomální aberace: např. Turnerův syndrom (45,X), Klinefelterův syndrom (47,XXY), včetně mozaicismu
  • B. Poruchy u jedinců s karyotypem 46,XY: např. gonadální dysgeneze, testikulární regrese, AIS (kompletní i neúplný), poruchy AMH
  • C. Poruchy u jedinců s karyotypem 46,XX: vždy uveďte CAH (včetně důrazu na screening, život ohrožující formu), dále např. nadměrný přísun androgenů (mateřský původ, deficit aromatázy), ageneze Müllerových struktur
  • D. Ovotestikulární DSD – přítomnost ovariální i testikulární tkáně, často 46,XX

5. Vysvětlete, proč je porucha pohlavního vývoje urgentní stav

  • Nutnost posunu registrace pohlaví do stanovení diagnózy
  • Možná příčina - život ohrožující stav (zejména CAH)
  • Riziko malignity gonád u některých dysgenezí → indikace ke gonadektomii

4. Odeberte cílenou anamnézu s důrazem na rizikové faktory v rodině

Epas.png 1.1

  • Pozitivní rodinná anamnéza, známá CAH, endokrinní tumory, hormonální terapie u matky v těhotenství, nejasný fenotyp při narození

6. Proveďte cílené fyzikální vyšetření a diskutujte možné patologické nálezy

Epas.png 2.1 Epas.png 2.3

  • Student má základní informace o existenci Praderovy škály a její podobě
  • Student zná rizikové faktory v klinickém vyšetření spojené s možnou poruchou pohlavního vývoje - mikropenis, proximální hypospadie, asymetrie šourku, oboustranný kryptorchismus, primární amenorea

7. Indikujte zobrazovací a laboratorní vyšetření k odhalení příčiny stavu. Diskutujte, co které vyšetření přinese pro diferenciální diagnostiku.

Epas.png 4.1 Epas.png 4.5

  • Zobrazovací metody (UZ malé pánve, břicha; MRI)
  • Hormonální profil: např. testosteron, DHT, LH, FSH, AMH, estradiol, 17-OH-progesteron, DHEA, DHEAS, ACTH test
  • Karyotyp a molekulárně genetická vyšetření

8. Popište základní neodkladná opatření u nemocných s akutním stavem a základní terapeutické postupy u nejčastějších příčin daného onemocnění dle pravděpodobné etiologie

Epas.png 6.1 Epas.png 6.5

  • Student zná základní neodkladná opatření u dítěte s CAH
  • Možnost substituční léčba při hormonálním deficitu (kortikoidy, estrogeny, androgeny) - rozhodování o pohlaví ideálně do 2 let věku
  • Chirurgická korekce dle fenotypu, informovaný souhlas rodičů, časování zásahů
  • Psychologická podpora

9. Vyjmenujte zásady komunikace s rodiči dítěte s poruchou pohlavního vývoje

Canmeds.pngCOM Epas.png 6.9

  • Nutnost pozdržení registrace pohlaví do potvrzení diagnózy
  • Citlivá komunikace při psychologicky velmi náročné situaci pro rodiče, důraz na nutnost multidisciplinárního přístupu
  • Kontinuální a otevřená komunikace s rodinou

Tuková Jana