Synkopa, ztráta vědomí(Interna, learning outcomes)

Z Profiles

Definujte, co je to synkopa.

Student dokáže definovat synkopu a odlišit ji od jiných příčin (i přechodných) poruch vědomí

  • Pro účely výuky interny je klíčová definice klinického stavu
  • Patofyziologické mechanismy, fyziologie CNS, řízení vědomí a posturálního tonu, řízení oběhového systému, anatomie CNS, oběhového systému již nejsou předmětem výuky a testování u interny
  • Student musí být schopen prokázat, že ví o čem hovoří. Je schopen říci, že synkopa je klinický stav. Je schopen uvést i jiné časté příčiny přechodných či protrahovaných poruch vědomí.
  • Návaznost na interní propedeutiku, neurologii, urgentní medicínu, simulace, první pomoc

Vyjmenujte 4 nejčastější příčiny synkopy, se kterými se lékař setká při běžné praxi na interní ambulanci / interním lůžkovém oddělení.

Student uvede časté příčiny, o kterých je schopen uvést jejich závažnost a základní patofyziologický mechanismus / vyvolávající momenty.

  • Jako příklad uvádíme: reflexní synkopa - vasovagální - benigní - význam vagového tonu - typická anamnéza dlouhého stání v nevětraném prostoru v rekonvalescenci infekčního onemocnění a bez dostatečného přísunu tekutin.

Vyjmenujte 4 nejčastější příčiny poruchy vědomí, které nejsou synkopou a jak je od synkopy odlišíte.

Student dokáže vyjmenovat jiné příčiny (i přechodných) poruch vědomí. Je schopen vysvětlit, kde je rozdíl oproti synkopě. Zejména ve smyslu dif. diagnostiky.

  • Navazujeme na SSP (XXX, YYY)
  • Příklad: hypoglykémie nevede k typické přechodné poruše vědomí. Dif. dg. ji odlišíme změřením glykémie. Student na tyto možnosti umí pomyslet.
  • Příklad: při cévní mozkové příhodě nebude nejspíše porucha vědomí přechodná s restitucí ad integrum, ale bude buď trvat porucha vědomí a/nebo bude přítomen neurologický deficit.

Uveďte život ohrožující příčiny synkopy, které nesmíte minout, resp. musíme je vždy přijmout k hospitalizaci (observace i další léčba).

Student ví, že existují situace, kdy synkopa je varovným příznakem závažného onemocnění. Tedy onemocnění s vysokým výskytem rizika náhlé srdeční smrti.

  • Jedná se o všechny kardiální synkopy, plicní embolii a srdeční tamponádu.

Popište, které další příznaky může mít pacient se synkopou. Vysvětlete, která anamnestická data jsou důležitá pro diferenciální diagnostiku synkopy. Předveďte, jak odeberete cílenou a strukturovanou anamnézu.

Student je schopen ukázat, že se dokáže orientovat v možné etiologii synkop a je schopen aktivně pátrat po okolnostech, které jsou pro diferenciální diagnostiku a etiologii synkopy nezbytné.

  • Rodinná anamnéza náhlé srdeční smrti, epilepsie v rodině
  • Osobní anamnéza epilepsie, strukturálního srdečního onemocnění
  • V rámci nynějšího onemocnění přítomnost rekonvalescence, infekce, dehydratace, vyvolávající situace, přítomnost křečí, pokousaný jazyk, porucha sfinkterů, prodromy, aura, stav po kolapsu.
  • Návaznost na interní propedeutiku

Popište / proveďte cílené fyzikální vyšetření u nemocného se synkopou dušnosti a diskutujte možné patologické nálezy pro identifikaci časté etiologie stavu.

Student ukáže, že je schopen aktivně pátrat po následcích synkopy (zranění), dále je schopen zhodnotit fyziologické funkce, neurologický status a cíleně vyšetřit oběhový systém.

  • Příklad: schopen posoudit krevní tlak (odhalení hypotenze), pulz (tachykardie / bradykardie), zhodnocení neurologického stavu (zornice při intoxikaci, kraniotraumatu, neurologický deficit), vyšetření srdce (šelesty), přítomnosti hluboké žilní trombózy (asymetrický otok dolních končetin).
  • Návaznost na interní propedeutiku

Navrhněte / indikujte zobrazovací a laboratorní vyšetření k odhalení příčiny synkopy. Diskutujte důvod a očekávaný přínos konkrétních navržených vyšetření pro diferenciální diagnostiku.

Student ví, které metody jsou pro odhalení příčin synkopy přínosné a dokáže je bazálně interpretovat. Umí tedy aplikovat použití pomocných metod k odhalení příčiny stavu.

  • EKG - umí odlišit fyziologický a patologický nález (není nutné přesně určit patologii)
  • ECHO - umí říci, které změny bude aktivně očekávat při provádění ECHO po synkopě (aortální stenózu, systolická dysfunkce levé komory, hypertrofie srdečních komor, známky plicní embolie, tekutina v perikardu)
  • Laboratorní vyšetření (příklady):
    • iontogram a osmolarita k odhalení iontové dysbalance a dehydratace
    • glykémie, toxikologie k vyloučení jiné etiologie poruch vědomí
    • renální funkce při těžké dehydrataci
    • kardiospecifické enzymy, NTproBNP - kardiální etiologie stavu
    • D-dimer - plicní embolie
  • Další vyšetření dle klinické suspekce (příklady: EKG monitorování, CT angio plicnice, aorty, RTG, USG karotid, koronarografie či CT koronarografie)

Popište základní opatření u nemocných po synkopě.

Student jednak umí říct, kteří pacienti musí být hospitalizováni a kteří mohou být propuštěni. Dále je schopen poradit pacientovi základní opatření u nejčastějších příčin synkopy.

  • Hospitalizace: nejasná synkopa, synkopa se závažným zraněním, suspektní kardiální synkopa
  • První pomoc po kolapsu - příklad: zvednout dolní končetiny v leže na zádech při nereagování zahájení KPCR
  • Základní opatření po kolapsu - příklad: rehydratace u kolapsu ve vedru, při nedostatečném příjmu tekutin, vysokých ztrátách tekutin
  • Ošetření zranění při traumatu
  • Režimová opatření u reflexních synkop (dostatečně pít, sednout / lehnout si při prodromech), úprava antihypertenzní medikace při ortostatické hypotenzi