SSP:217 (Interna)
Definujte, co je to synkopa.
Student dokáže definovat synkopu a odlišit ji od jiných příčin (i přechodných) poruch vědomí
- Pro účely výuky interny je klíčová definice klinického stavu
- Patofyziologické mechanismy, fyziologie CNS, řízení vědomí a posturálního tonu, řízení oběhového systému, anatomie CNS, oběhového systému již nejsou předmětem výuky a testování u interny
- Student musí být schopen prokázat, že ví o čem hovoří. Je schopen říci, že synkopa je klinický stav. Je schopen uvést i jiné časté příčiny přechodných či protrahovaných poruch vědomí.
- Návaznost na interní propedeutiku, neurologii, urgentní medicínu, simulace, první pomoc
Student uvede časté příčiny, o kterých je schopen uvést jejich závažnost a základní patofyziologický mechanismus / vyvolávající momenty.
- Jako příklad uvádíme: reflexní synkopa - vasovagální - benigní - význam vagového tonu - typická anamnéza dlouhého stání v nevětraném prostoru v rekonvalescenci infekčního onemocnění a bez dostatečného přísunu tekutin.
Student dokáže vyjmenovat jiné příčiny (i přechodných) poruch vědomí. Je schopen vysvětlit, kde je rozdíl oproti synkopě. Zejména ve smyslu dif. diagnostiky.
- Navazujeme na SSP (XXX, YYY)
- Příklad: hypoglykémie nevede k typické přechodné poruše vědomí. Dif. dg. ji odlišíme změřením glykémie. Student na tyto možnosti umí pomyslet.
- Příklad: při cévní mozkové příhodě nebude nejspíše porucha vědomí přechodná s restitucí ad integrum, ale bude buď trvat porucha vědomí a/nebo bude přítomen neurologický deficit.
Synkopa | Časté | Méně časté | ||
---|---|---|---|---|
Reflexní | Vazovagální | |||
Ortostatická | ||||
Situační | ||||
Synkopa kardiální | Primární arytmie
(bradykardie, tachykardie) |
![]() |
Plicní embolie | ![]() |
Strukturální srdeční onemocnění
(aortální stenóza, ICHS, kardiomyopatie atd.) |
![]() |
Srdeční tamponáda | ![]() | |
Pseudosynkopa | Epilepsie | |||
Intoxikace | ![]() |
Kataplexie | ||
Hypoglykémie | ![]() |
Trauma CNS | ![]() | |
Cévní mozková příhoda
(ischemická i hemorhagická) Nitrolební krvácení |
![]() |
Dissociativní porucha/panická ataka |
Uveďte život ohrožující příčiny synkopy, které nesmíte minout, resp. musíme je vždy přijmout k hospitalizaci (observace i další léčba).
Student ví, že existují situace, kdy synkopa je varovným příznakem závažného onemocnění. Tedy onemocnění s vysokým výskytem rizika náhlé srdeční smrti.
- Jedná se o všechny kardiální synkopy, plicní embolii a srdeční tamponádu.
Popište, které další příznaky může mít pacient se synkopou. Vysvětlete, která anamnestická data jsou důležitá pro diferenciální diagnostiku synkopy. Předveďte, jak odeberete cílenou a strukturovanou anamnézu.
Student je schopen ukázat, že se dokáže orientovat v možné etiologii synkop a je schopen aktivně pátrat po okolnostech, které jsou pro diferenciální diagnostiku a etiologii synkopy nezbytné.
- Rodinná anamnéza náhlé srdeční smrti, epilepsie v rodině
- Osobní anamnéza epilepsie, strukturálního srdečního onemocnění
- V rámci nynějšího onemocnění přítomnost rekonvalescence, infekce, dehydratace, vyvolávající situace, přítomnost křečí, pokousaný jazyk, porucha sfinkterů, prodromy, aura, stav po kolapsu.
- Návaznost na interní propedeutiku
Popište / proveďte cílené fyzikální vyšetření u nemocného se synkopou dušnosti a diskutujte možné patologické nálezy pro identifikaci časté etiologie stavu.
Student ukáže, že je schopen aktivně pátrat po následcích synkopy (zranění), dále je schopen zhodnotit fyziologické funkce, neurologický status a cíleně vyšetřit oběhový systém.
- Příklad: schopen posoudit krevní tlak (odhalení hypotenze), pulz (tachykardie / bradykardie), zhodnocení neurologického stavu (zornice při intoxikaci, kraniotraumatu, neurologický deficit), vyšetření srdce (šelesty), přítomnosti hluboké žilní trombózy (asymetrický otok dolních končetin).
- Návaznost na interní propedeutiku
Student ví, které metody jsou pro odhalení příčin synkopy přínosné a dokáže je bazálně interpretovat. Umí tedy aplikovat použití pomocných metod k odhalení příčiny stavu.
- EKG - umí odlišit fyziologický a patologický nález (není nutné přesně určit patologii)
- ECHO - umí říci, které změny bude aktivně očekávat při provádění ECHO po synkopě (aortální stenózu, systolická dysfunkce levé komory, hypertrofie srdečních komor, známky plicní embolie, tekutina v perikardu)
- Laboratorní vyšetření (příklady):
- iontogram a osmolarita k odhalení iontové dysbalance a dehydratace
- glykémie, toxikologie k vyloučení jiné etiologie poruch vědomí
- renální funkce při těžké dehydrataci
- kardiospecifické enzymy, NTproBNP - kardiální etiologie stavu
- D-dimer - plicní embolie
- Další vyšetření dle klinické suspekce (příklady: EKG monitorování, CT angio plicnice, aorty, RTG, USG karotid, koronarografie či CT koronarografie)
Popište základní opatření u nemocných po synkopě.
Student jednak umí říct, kteří pacienti musí být hospitalizováni a kteří mohou být propuštěni. Dále je schopen poradit pacientovi základní opatření u nejčastějších příčin synkopy.
- Hospitalizace: nejasná synkopa, synkopa se závažným zraněním, suspektní kardiální synkopa
- První pomoc po kolapsu - příklad: zvednout dolní končetiny v leže na zádech při nereagování zahájení KPCR
- Základní opatření po kolapsu - příklad: rehydratace u kolapsu ve vedru, při nedostatečném příjmu tekutin, vysokých ztrátách tekutin
- Ošetření zranění při traumatu
- Režimová opatření u reflexních synkop (dostatečně pít, sednout / lehnout si při prodromech), úprava antihypertenzní medikace při ortostatické hypotenzi