SSP:217 (Interna)

Z Profiles

Definujte, co je to synkopa.

Student dokáže definovat synkopu a odlišit ji od jiných příčin (i přechodných) poruch vědomí

  • Pro účely výuky interny je klíčová definice klinického stavu
  • Patofyziologické mechanismy, fyziologie CNS, řízení vědomí a posturálního tonu, řízení oběhového systému, anatomie CNS, oběhového systému již nejsou předmětem výuky a testování u interny
  • Student musí být schopen prokázat, že ví o čem hovoří. Je schopen říci, že synkopa je klinický stav. Je schopen uvést i jiné časté příčiny přechodných či protrahovaných poruch vědomí.
  • Návaznost na interní propedeutiku, neurologii, urgentní medicínu, simulace, první pomoc

Vyjmenujte 4 nejčastější příčiny synkopy, se kterými se lékař setká při běžné praxi na interní ambulanci / interním lůžkovém oddělení.

Student uvede časté příčiny, o kterých je schopen uvést jejich závažnost a základní patofyziologický mechanismus / vyvolávající momenty.

  • Jako příklad uvádíme: reflexní synkopa - vasovagální - benigní - význam vagového tonu - typická anamnéza dlouhého stání v nevětraném prostoru v rekonvalescenci infekčního onemocnění a bez dostatečného přísunu tekutin.

Vyjmenujte 4 nejčastější příčiny poruchy vědomí, které nejsou synkopou a jak je od synkopy odlišíte.

Student dokáže vyjmenovat jiné příčiny (i přechodných) poruch vědomí. Je schopen vysvětlit, kde je rozdíl oproti synkopě. Zejména ve smyslu dif. diagnostiky.

  • Navazujeme na SSP (XXX, YYY)
  • Příklad: hypoglykémie nevede k typické přechodné poruše vědomí. Dif. dg. ji odlišíme změřením glykémie. Student na tyto možnosti umí pomyslet.
  • Příklad: při cévní mozkové příhodě nebude nejspíše porucha vědomí přechodná s restitucí ad integrum, ale bude buď trvat porucha vědomí a/nebo bude přítomen neurologický deficit.
Synkopa Časté Méně časté
Reflexní Vazovagální
Ortostatická
Situační
Synkopa kardiální Primární arytmie

(bradykardie, tachykardie)

Armed forces red triangle.svg
Plicní embolie
Armed forces red triangle.svg
Strukturální srdeční onemocnění

(aortální stenóza, ICHS, kardiomyopatie atd.)

Armed forces red triangle.svg
Srdeční tamponáda
Armed forces red triangle.svg
Pseudosynkopa Epilepsie
Intoxikace
Armed forces red triangle.svg
Kataplexie
Hypoglykémie
Armed forces red triangle.svg
Trauma CNS
Armed forces red triangle.svg
Cévní mozková příhoda

(ischemická i hemorhagická) Nitrolební krvácení

Armed forces red triangle.svg
Dissociativní porucha/panická ataka

Uveďte život ohrožující příčiny synkopy, které nesmíte minout, resp. musíme je vždy přijmout k hospitalizaci (observace i další léčba).

Student ví, že existují situace, kdy synkopa je varovným příznakem závažného onemocnění. Tedy onemocnění s vysokým výskytem rizika náhlé srdeční smrti.

  • Jedná se o všechny kardiální synkopy, plicní embolii a srdeční tamponádu.

Popište, které další příznaky může mít pacient se synkopou. Vysvětlete, která anamnestická data jsou důležitá pro diferenciální diagnostiku synkopy. Předveďte, jak odeberete cílenou a strukturovanou anamnézu.

Student je schopen ukázat, že se dokáže orientovat v možné etiologii synkop a je schopen aktivně pátrat po okolnostech, které jsou pro diferenciální diagnostiku a etiologii synkopy nezbytné.

  • Rodinná anamnéza náhlé srdeční smrti, epilepsie v rodině
  • Osobní anamnéza epilepsie, strukturálního srdečního onemocnění
  • V rámci nynějšího onemocnění přítomnost rekonvalescence, infekce, dehydratace, vyvolávající situace, přítomnost křečí, pokousaný jazyk, porucha sfinkterů, prodromy, aura, stav po kolapsu.
  • Návaznost na interní propedeutiku

Popište / proveďte cílené fyzikální vyšetření u nemocného se synkopou dušnosti a diskutujte možné patologické nálezy pro identifikaci časté etiologie stavu.

Student ukáže, že je schopen aktivně pátrat po následcích synkopy (zranění), dále je schopen zhodnotit fyziologické funkce, neurologický status a cíleně vyšetřit oběhový systém.

  • Příklad: schopen posoudit krevní tlak (odhalení hypotenze), pulz (tachykardie / bradykardie), zhodnocení neurologického stavu (zornice při intoxikaci, kraniotraumatu, neurologický deficit), vyšetření srdce (šelesty), přítomnosti hluboké žilní trombózy (asymetrický otok dolních končetin).
  • Návaznost na interní propedeutiku

Navrhněte / indikujte zobrazovací a laboratorní vyšetření k odhalení příčiny synkopy. Diskutujte důvod a očekávaný přínos konkrétních navržených vyšetření pro diferenciální diagnostiku.

Student ví, které metody jsou pro odhalení příčin synkopy přínosné a dokáže je bazálně interpretovat. Umí tedy aplikovat použití pomocných metod k odhalení příčiny stavu.

  • EKG - umí odlišit fyziologický a patologický nález (není nutné přesně určit patologii)
  • ECHO - umí říci, které změny bude aktivně očekávat při provádění ECHO po synkopě (aortální stenózu, systolická dysfunkce levé komory, hypertrofie srdečních komor, známky plicní embolie, tekutina v perikardu)
  • Laboratorní vyšetření (příklady):
    • iontogram a osmolarita k odhalení iontové dysbalance a dehydratace
    • glykémie, toxikologie k vyloučení jiné etiologie poruch vědomí
    • renální funkce při těžké dehydrataci
    • kardiospecifické enzymy, NTproBNP - kardiální etiologie stavu
    • D-dimer - plicní embolie
  • Další vyšetření dle klinické suspekce (příklady: EKG monitorování, CT angio plicnice, aorty, RTG, USG karotid, koronarografie či CT koronarografie)

Popište základní opatření u nemocných po synkopě.

Student jednak umí říct, kteří pacienti musí být hospitalizováni a kteří mohou být propuštěni. Dále je schopen poradit pacientovi základní opatření u nejčastějších příčin synkopy.

  • Hospitalizace: nejasná synkopa, synkopa se závažným zraněním, suspektní kardiální synkopa
  • První pomoc po kolapsu - příklad: zvednout dolní končetiny v leže na zádech při nereagování zahájení KPCR
  • Základní opatření po kolapsu - příklad: rehydratace u kolapsu ve vedru, při nedostatečném příjmu tekutin, vysokých ztrátách tekutin
  • Ošetření zranění při traumatu
  • Režimová opatření u reflexních synkop (dostatečně pít, sednout / lehnout si při prodromech), úprava antihypertenzní medikace při ortostatické hypotenzi