SSP:155

Z Profiles

Abnormální EKG

Toto SSP by mělo být směřováno na schopnost rozpoznat normální fyziologické EKG a patologické. V rámci patologického nálezu je pak nutné umět vyloučit nejčastější závažné nálezy a dát je do kontextu klinického obrazu (symptomy, anamnéza, laboratorní nálezy, morfologické nálezy při zobrazovacích vyšetřeních). EKG nikdy není jen samostatným vyšetřením.

  • Toto SSP navazuje na výuku biofyziky, fyziologie, patofyziologie a interní propedeutiky. Předpokládá se, že student již zná nasazení jednotlivých EKG svodů a zákonitosti záznamu křivky. Rozumí jednotlivým segmentům EKG křivky (P; QRS; T). Zná význam čtverečků na podkladu, vliv rychlosti posunu papíru a amplitudy záznamu.
  • Dále SSP navazuje na jiná SSP
    • Ssps.png 14 - neočekávaná nebo náhlá srdeční smrt
    • Ssps.png 44 - bolest na hrudi
    • Ssps.png 46 - dušnost
    • Ssps.png 50 - palpitace
    • Ssps.png 51 - parietální bolesti na hrudi
    • Ssps.png 137 - bradykardie, tachykardie a nepravidelný pulz
    • Ssps.png 145 - porucha nebo ztráta vědomí, kóma
    • Ssps.png 148 - pacient bez pulzu
    • Ssps.png 149 - přechodná ztráta vědomí / synkopa
    • Ssps.png 151 - abnormální hodnoty srdečních enzymů
    • Ssps.png 204 - akutní bolest na hrudi, bolest v epigastriu, bolest paře, čelisti, zubu
    • Ssps.png 206 - akutní těžká dušnost
    • Ssps.png 214 - těžká hypertenze, těžká hypotenze
    • Ssps.png 217 - synkopa, ztráta vědomí
    • Ssps.png 218 - kardiorespirační poruchy a zástava
    • Ssps.png 221 - konzultace před zahájením sportovní aktivity
    • Ssps.png 257 - předoperační a předzákrokové vyšetření

Popište normální EKG

Canmeds.pngEXP Epas.png 5 q

  • Minimální znalost: Student je schopen popsat normální EKG.
    • Změří srdeční frekvenci, rozpozná sinusový rytmus (ví jak poznat sinusový rytmus) změří převodní intervaly (PQ, QRS, QT) a zhodnotí morfologii P, QRS, ST a T vln a úseků.
    • Příklad: Sinusový rytmus 72/min, PQ 160ms, QRS 80ms, QT 340ms, bez abnormalit P vlny, komplexu QRS, segmentů ST i T vlny.

Rozpoznejte patologické EKG

Canmeds.pngEXP Epas.png 5 q

  • Student je schopen říci, že dané EKG není v normě. Tedy je schopen říct, že je přítomna určitá patologie.
  • Minimální znalost:
    • Je schopen rozpoznat bradykardii, tachykardii, nepravidelný rytmus
    • Je schopen říci, že nejsou přítomny vlny P
      • Místo P vln je schopen poznat fibrilační vlny f nebo flutterové vlny F
    • Je schopen rozpoznat prodloužení PQ intervalu a přítomnost AV blokády II. nebo III. stupně
    • Je schopen rozlišit normální a široký QRS komplex
    • Je schopen rozpoznat deprese a elevace ST segmentů
    • Je schopen říct, že jsou přítomny invertované vlny T
    • Je schopen změřit QT interval

Popište a rozpoznejte patologické EKG u 6 závažných patologií

Canmeds.pngEXP Epas.png 5 q

  • Student je schopen rozpoznat následující závažné patologie (minimální znalost):
    • Akutní infarkt s ST elevacemi
    • Fibrilaci (flutter) síní (není chyba, pokud nerozpozná flutter a fibrilaci síní od sebe, klíčové je, že určí tuto skupinu diagnóz)
    • Výraznou bradykardii / AV blokádu III. stupně
    • Širokokomplexovou tachykardii
    • Úzkokomplexovou tachykardii
    • Fibrilaci komor

Vysvětlete na jaké symptomy se budete cíleně ptát u jednotlivých nejčastějších závažných patologií

Canmeds.pngEXP Canmeds.pngCOM Canmeds.pngPRO Epas.png 1

  • Student musí umět demonstrovat, že v případě záchytu patologie se umí zeptat na základní klinické příznaky, které mohou napovědět, kam budeme směřovat s cíleným vyšetřením
  • Minimální znalost:
    • ST elevace - dotaz na akutní bolesti na hrudi
    • Fibrilace síní, supraventrikulární tachykardie - dotaz na palpitace, dušnost
    • AV blokáda III. stupně a komorová tachykardie - dotaz na synkopy, dušnost

Rozveďte další cílený postup vyšetření u konkrétního EKG nálezu

Canmeds.pngEXP Canmeds.pngPRO Epas.png 3 Epas.png 4 Epas.png 6 Epas.png 6.a Epas.png 6.b Epas.png 6.c Epas.png 6.g

  • Student by měl být schopen vyjádřit, jak bude postupovat při daném nálezu.
    • Zde se odkazujeme na jednotlivá SSP pokrývající konkrétní symptomy (viz úvod do kapitoly).
    • Nicméně je nezbytné, aby student uměl tyto situace zvládnout i z pohledu abnormálního náhodného nálezu
    • Minimální znalost: Směřování u 6 závažaných patologií, které byly uvedeny výše
  • Vyžadována schopnost cílených dotazů na symptomy, anamnézu, provedení cílených laboratorních vyšetření a zobrazovacích metod

Zdroje