Radiodiagnostika

Z Profiles

Výukové cíle v radiologii pro studenty medicíny

1. Základní znalosti

Vysvětlit principy zobrazovacích metod
fyzika, indikace a limity rentgenu, CT, MRI, ultrazvuku a nukleární medicíny.
Pochopit rizika a bezpečnost
zásady radiační ochrany (ALARA), rizika kontrastních látek, kontraindikace MRI.
Demonstrovat anatomické znalosti
rozpoznat normální anatomii na standardních zobrazovacích metodách.

2. Klinické uvažování a vhodnost indikace

Zvolit první zobrazovací metodu
pro běžné klinické situace (trauma, akutní abdomen, bolest na hrudi, podezření na CMP) zdůvodnit vhodnou modalitu podle doporučení.
Používat kritéria vhodnosti
zvážit diagnostický přínos vůči nákladům, dostupnosti, radiační zátěži a bezpečnosti pacienta.
Správně formulovat žádanky
uvést jasnou klinickou otázku a relevantní anamnézu.

3. Interpretace snímků

Rozpoznat urgentní nálezy
např. pneumotorax, fraktury, intracerebrální krvácení, ileus.
Používat systematické postupy hodnocení
např. ABCDE u skiagramu hrudníku, check-listy u CT.
Rozlišit normální a patologické nálezy
identifikovat časté patologie, vyvarovat se typických chyb.

4. Intervenční a praktické dovednosti (na úrovni povědomí)

Popsat běžné intervenční výkony
indikace k biopsii, drenáži, angiografii, embolizaci.
Pochopit principy navigace
ultrazvukem nebo CT při výkonech.
Znát rizika a informovaný souhlas
umět komunikovat benefity, rizika a alternativy.

5. Systém a profesionalita

Orientovat se v radiologickém provozu
jak se vyšetření plánuje, prioritizuje a popisuje.
Spolupracovat v týmu
integrovat výsledky zobrazení do klinického rozhodování.
Řešit urgentní nálezy
vědět, kdy a jak eskalovat život ohrožující zjištění.
Dodržovat etiku
důvěrnost, náhodné nálezy, informovaný souhlas.

6. Příprava na praxi

Zodpovědně indikovat vyšetření jako mladý lékař
žádanky musí být odůvodněné, ekonomické a zaměřené na pacienta.
Interpretovat běžná vyšetření v praxi
hrudní snímky, traumata, CT mozku s akutními nálezy.
Řešit komplikace
znát projevy reakcí na kontrast a principy radiační ochrany.
Zajistit urgentní vyšetření
znát proces pro zajištění CT/MR/UZ mimo běžný provoz.

7. Celoživotní vzdělávání a inovace

Kriticky hodnotit literaturu
senzitivita, specificita, prediktivní hodnoty.
Seznámit se s novinkami
např. AI v radiologii, PET/MR, low-dose CT.
Reflektovat vlastní potřeby
rozpoznat silné a slabé stránky v radiologických dovednostech.

Seznam klíčových radiologických abnormalit pro studenty

Hrudník
  • Pneumonie / konsolidace
  • Fluidothorax (pleurální výpotek)
  • Pneumotorax (včetně tenzního)
  • Plicní edém (např. „bat wing“ obraz u srdečního selhání)
  • Plicní masa nebo uzel (rozpoznání, ne detailní typizace)
  • Atelektáza / kolaps
  • Fraktury žeber
  • Šíře mediastina (aneurysma/disekce aorty, trauma)
  • Na CT: plicní embolie, aortální disekce/aneurysma, plicní edém
Pohybový aparát a trauma
  • Fraktury dlouhých kostí horní a dolní končetiny, zápěstí, ruky, kotníku, nohy, žeber, pánve, lebky
  • Luxace: rameno, kyčel, loket, kotník
  • Poranění páteře: kompresivní fraktury, subluxace
  • Osteoartróza: zúžení štěrbiny, osteofyty
  • Základní nádory kostí: osteolytické vs. osteosklerotické léze (povědomí)
Neurologie / hlava
  • CT mozku:
    • Intrakraniální krvácení: epidurální, subdurální, subarachnoidální, parenchymové
    • Akutní ischemie (ztráta diferenciace šedá–bílá hmota, dense artery sign ACM)
    • Mas efekt / posun střední čáry
    • Hydrocefalus
    • Fraktura lebky
  • MRI mozku (na úrovni povědomí): demyelinizační plaky, nádorové léze
Abdomen a pánev
  • Nativní snímek břicha:
    • Ileus (dilatované kličky, hladinky)
    • Pneumoperitoneum (perforace)
    • Ureterolitiáza (pokud kontrastní)
  • Ultrazvuk:
    • Cholelitiáza / cholecystitida
    • Hydronefróza
    • Appendicitida
    • Divertikulitida
    • Abdominální aortální aneurysma
    • Ascites
  • CT břicha:
    • Appendicitida
    • Divertikulitida
    • raumatické poranění jater/sleziny
    • Nádory (rozpoznání masy, ne staging)

Onkologické nálezy a povědomí

  • Běžné malignity: plicní masa, nádor prsu, kolorektální tumor, lymfom (mediastinální masa, lymfadenopatie).
  • Základní orientace ve stagingových vyšetřeních.

Onkologické a urgentní stavy

  • Komprese míchy (MRI páteře – povědomí)
  • Osteolýza (CT – povědomí)
  • Neutropenická enterokolitida (CT – povědomí)

Intervenční radiologie (povědomí)

  • Umístění sond a katétrů (NG sonda, CŽK)
  • Drenáže, stenty – rozpoznání a základní funkce

👉 Tento seznam reprezentuje to, co by měl absolvent medicíny umět spolehlivě rozpoznat nebo alespoň vědět, že je patologické, a vědět, kdy má urgentně konzultovat radiologa.


1. Musí znát (core / essentials)

Absolvent musí spolehlivě rozpoznat, protože jde o běžné nebo život ohrožující nálezy:

Hrudník

  • Pneumonie / konsolidace
  • Pleurální výpotek
  • Pneumotorax (včetně tenzního)
  • Plicní edém
  • Atelektáza / kolaps
  • Fraktury žeber
  • Mediastinální šíře (aneurysma, trauma)

Neuro (CT mozku)

  • Intrakraniální krvácení (epidurální, subdurální, subarachnoidální, parenchymové)
  • Akutní ischemie (ztráta diferenciace šedá–bílá, hyperdenzní ACM)
  • Mas efekt / posun střední čáry
  • Hydrocefalus
  • Fraktura lebky

Břicho

  • Ileus (dilatované kličky, hladinky)
  • Volný vzduch pod bránicí (perforace)
  • Cholelitiáza (UZ)
  • Hydronefróza (UZ)
  • Abdominální aneurysma (UZ)

Trauma

  • Fraktury dlouhých kostí, pánve
  • Luxace ramene, kyčle

Urgentní stavy

  • Plicní embolie (CT – základní nález)
  • Aortální disekce (CT)
  • Správná poloha sond a katétrů (NG, CVC, ETK)

2. Měli by znát (important but intermediate)

Absolvent by měl základně rozpoznat nebo tušit, jde o časté, ale méně urgentní nálezy:

Hrudník

  • Plicní masa / uzel (rozpoznání, ne typizace)

Pohybový aparát

  • Kompresivní fraktury obratlů
  • Osteoartróza (zúžení štěrbiny, osteofyty)

Abdomen / CT

  • Appendicitida
  • Divertikulitida
  • Traumatické poranění jater/sleziny
  • Nádory (rozpoznání masy, ne staging)
  • Ascites (UZ)

Onkologické

  • Lymfom (mediastinální masa, lymfadenopatie)
  • Kolorektální tumor (CT)
  • Nádor prsu (na mamografii / UZ – základní povědomí)

3. Dobré znát (awareness / bonus level)

Absolvent by měl mít povědomí, není nutné spolehlivě rozpoznat, spíše chápat, že takové entity existují:

Neurologie (MRI)

  • Demyelinizační ložiska (např. RS)
  • Mozkové nádory (zobrazují se jako masa)

Pohybový aparát

  • Nádory kostí (osteolytické vs. sklerotické léze – pouze povědomí)

Onkologické a speciální stavy

  • Komprese míchy (MRI páteře)
  • Tumor lysis syndrom (CT – povědomí)
  • Neutropenická enterokolitida (CT – povědomí)

Intervence

  • Drenáže a stenty (rozpoznání, základní funkce)

📌 Shrnutí

Musí znát =
jasně vyžadované ke státnicím, pro klinickou praxi (akutní a běžné patologie).
Měli by znát =
typické, ale ne vždy urgentní; očekává se základní orientace.
Dobré znát =
povědomí o složitějších nebo specializovaných stavech; důležité spíše pro další praxi a diferenciální diagnostiku.

Radiologický checklist pro studenty medicíny

Oblast / nález Kategorie Viděl jsem (ano/ne) Zkoušel jsem interpretovat Jsem si jistý nálezem
Hrudník
Pneumonie / konsolidace Musí znát
Pleurální výpotek Musí znát
Pneumotorax (vč. tenzního) Musí znát
Plicní edém Musí znát
Atelektáza / kolaps Musí znát
Plicní masa / uzel Měli by znát
Mediastinální rozšíření Musí znát
Mozek – CT
Intrakraniální krvácení (EDH, SDH, SAH, ICH) Musí znát
Akutní ischemie Musí znát
Mas efekt / posun střední čáry Musí znát
Hydrocefalus Musí znát
Fraktura lebky Musí znát
Demyelinizační ložiska (MRI) Dobré znát
Nádor mozku (MRI) Dobré znát
Trauma / skelet
Fraktury dlouhých kostí Musí znát
Fraktury pánve Musí znát
Luxace ramene / kyčle Musí znát
Kompresivní fraktury obratlů Měli by znát
Osteoartróza Měli by znát
Nádory kostí (lytický/sklerotický) Dobré znát
Břicho
Ileus (dilatace kliček, hladinky) Musí znát
Volný vzduch pod bránicí Musí znát
Cholelitiáza (UZ) Musí znát
Hydronefróza (UZ) Musí znát
AAA (UZ) Musí znát
Appendicitida (CT) Měli by znát
Divertikulitida (CT) Měli by znát
Poranění jater/sleziny (CT) Měli by znát
Nádory (masa na CT, UZ, RTG) Měli by znát
Ascites (UZ) Měli by znát
Onkologie a urgentní stavy
Plicní embolie (CT) Musí znát
Aortální disekce (CT) Musí znát
Lymfom (mediastinální masa) Měli by znát
Kolorektální tumor Měli by znát
Nádor prsu (mamografie/UZ) Měli by znát
Komprese míchy (MRI) Dobré znát
Tumor lysis syndrom Dobré znát
Neutropenická enterokolitida Dobré znát
Intervence / přístroje
Poloha sond a katétrů (NG, CVC, ETK) Musí znát
Drenáže, stenty Dobré znát


Radiologický checklist (jen „Musí znát“)
Oblast / nález Viděl jsem (ano/ne) Zkoušel jsem interpretovat Jsem si jistý nálezem
Hrudník
Pneumonie / konsolidace
Pleurální výpotek
Pneumotorax (vč. tenzního)
Plicní edém
Atelektáza / kolaps
Mediastinální rozšíření
Mozek – CT
Intrakraniální krvácení (EDH, SDH, SAH, ICH)
Akutní ischemie
Mas efekt / posun střední čáry
Hydrocefalus
Fraktura lebky
Trauma / skelet
Fraktury dlouhých kostí
Fraktury pánve
Luxace ramene / kyčle
Břicho
Ileus (dilatace kliček, hladinky)
Volný vzduch pod bránicí
Cholelitiáza (UZ)
Hydronefróza (UZ)
Abdominální aortální aneurysma (UZ)
Onkologie a urgentní stavy
Plicní embolie (CT)
Aortální disekce (CT)
Intervence / přístroje
Poloha sond a katétrů (NG, CVC, ETK)
Jak checklist používat
Sloupec „Viděl jsem“: student zaznačí, zda se s nálezem již setkal (přednáška, seminář, praxe).
Sloupec „Zkoušel jsem interpretovat“: student zkoušel aktivně hodnotit snímek.
Sloupec „Jsem si jistý nálezem“: student se cítí kompetentní nález rozpoznat samostatně.

Týden 1 – Základy a hlavní modality

Propedeutika – Úvod & principy zobrazovacích metod
  • 1 hod: Úvod do radiologie, role v medicíně
  • 2 hod: Fyzikální principy RTG, CT, MRI, UZ, nukleární medicíny
  • 1 hod: Radiační ochrana a bezpečnost (ALARA, kontrastní látky)
  • 1 hod: Úvod do práce s PACS, systematické hodnocení snímků
Den 1 – Hrudník
  • Normální anatomie na RTG a CT hrudníku
  • Patologie „musí znát“ (pneumonie, pneumotorax, výpotek, edém, atelektáza)
  • Praktické cvičení – interpretace skiagramů (ABCDE metoda)
Den 2 – Pohybový aparát a trauma
  • RTG skeletu – normální nálezy a typické projekce, ukázka AI
  • Fraktury, luxace, kompresivní poranění páteře
  • Praktický seminář – kazuistiky traumat
Den 3 – Mozek a neuro zobrazování
  • CT mozku – anatomie a základní principy
  • Urgentní nálezy (krvácení, ischemie, mass efekt, hydrocefalus, fraktury)
  • Kazuistiky urgentních CT, ukázka MR
Den 4
  • UZ břicha – normální anatomie, indikace
  • Praktická cvičení
Den 5 – Abdomen a pánev
  • 2 hod: RTG a CT břicha – normální anatomie, indikace
  • 2 hod: Patologie (ileus, volný vzduch, cholelitiáza, hydronefróza, AAA)
  • 1 hod: Praktická interpretace snímků

Mamo??

Týden 2 – Aplikace, onkologie, intervence

Den 6 – Onkologie v radiologii
  • 2 hod: Principy stagingu, základní malignity (plíce, prso, GIT)
  • 2 hod: Nálezy „měli by znát“ (masa, lymfom, kolorektální tumor, ascites)
  • 1 hod: Diskuze kazuistik – kdy myslet na malignitu
Den 7 – Akutní stavy a urgentní radiologie
  • 2 hod: Onkologické a jiné urgentní stavy (PE, aortální disekce, komprese míchy)
  • 2 hod: Radiologické emergency v praxi (case-based learning)
  • 1 hod: Mini-OSCE (urgentní kazuistiky k okamžitému rozhodnutí)
Den 8 – Intervenční radiologie (povědomí)
  • 2 hod: Principy biopsie, drenáže, angiografie, embolizace
  • 2 hod: Zobrazení pomůcek a přístrojů (sondy, katétry, stenty, drenáže)
  • 1 hod: Video ukázky + kazuistiky z praxe
Den 9 – Integrovaná klinická radiologie
  • 2 hod: Multidisciplinární přístup (radiologie v onko boardech, traumaboardech)
  • 2 hod: Interpretace komplexních kazuistik (CT hrudníku, břicha, hlavy)
  • 1 hod: Skupinová práce – prezentace kazuistik studenty
Den 10 – Opakování & závěrečné hodnocení
  • 2 hod: Shrnutí „musí znát“ nálezů – checklist kontrola
  • 2 hod: OSCE / praktický test (interpretace 10 kazuistik)
  • 1 hod: Reflexe, zpětná vazba, diskuze o celoživotním vzdělávání
Povinný základ
každý den zahrnuje teorii + praktickou interpretaci.
Checklist MUSÍ ZNÁT
studenti ho vyplňují průběžně, poslední den kontrola.
Metody výuky
přednášky, semináře nad kazuistikami, OSCE mini-stanice, práce ve skupinách.
Celkový čas
50 hodin = 2 týdny × 5 hod/den.

Radiodiagnostics (Eng)

Trauma a skelet v radiologii (přednáška)