Radiodiagnostika
Z Profiles
Výukové cíle v radiologii pro studenty medicíny
1. Základní znalosti
- Vysvětlit principy zobrazovacích metod
- fyzika, indikace a limity rentgenu, CT, MRI, ultrazvuku a nukleární medicíny.
- Pochopit rizika a bezpečnost
- zásady radiační ochrany (ALARA), rizika kontrastních látek, kontraindikace MRI.
- Demonstrovat anatomické znalosti
- rozpoznat normální anatomii na standardních zobrazovacích metodách.
2. Klinické uvažování a vhodnost indikace
- Zvolit první zobrazovací metodu
- pro běžné klinické situace (trauma, akutní abdomen, bolest na hrudi, podezření na CMP) zdůvodnit vhodnou modalitu podle doporučení.
- Používat kritéria vhodnosti
- zvážit diagnostický přínos vůči nákladům, dostupnosti, radiační zátěži a bezpečnosti pacienta.
- Správně formulovat žádanky
- uvést jasnou klinickou otázku a relevantní anamnézu.
3. Interpretace snímků
- Rozpoznat urgentní nálezy
- např. pneumotorax, fraktury, intracerebrální krvácení, ileus.
- Používat systematické postupy hodnocení
- např. ABCDE u skiagramu hrudníku, check-listy u CT.
- Rozlišit normální a patologické nálezy
- identifikovat časté patologie, vyvarovat se typických chyb.
4. Intervenční a praktické dovednosti (na úrovni povědomí)
- Popsat běžné intervenční výkony
- indikace k biopsii, drenáži, angiografii, embolizaci.
- Pochopit principy navigace
- ultrazvukem nebo CT při výkonech.
- Znát rizika a informovaný souhlas
- umět komunikovat benefity, rizika a alternativy.
5. Systém a profesionalita
- Orientovat se v radiologickém provozu
- jak se vyšetření plánuje, prioritizuje a popisuje.
- Spolupracovat v týmu
- integrovat výsledky zobrazení do klinického rozhodování.
- Řešit urgentní nálezy
- vědět, kdy a jak eskalovat život ohrožující zjištění.
- Dodržovat etiku
- důvěrnost, náhodné nálezy, informovaný souhlas.
6. Příprava na praxi
- Zodpovědně indikovat vyšetření jako mladý lékař
- žádanky musí být odůvodněné, ekonomické a zaměřené na pacienta.
- Interpretovat běžná vyšetření v praxi
- hrudní snímky, traumata, CT mozku s akutními nálezy.
- Řešit komplikace
- znát projevy reakcí na kontrast a principy radiační ochrany.
- Zajistit urgentní vyšetření
- znát proces pro zajištění CT/MR/UZ mimo běžný provoz.
7. Celoživotní vzdělávání a inovace
- Kriticky hodnotit literaturu
- senzitivita, specificita, prediktivní hodnoty.
- Seznámit se s novinkami
- např. AI v radiologii, PET/MR, low-dose CT.
- Reflektovat vlastní potřeby
- rozpoznat silné a slabé stránky v radiologických dovednostech.
Seznam klíčových radiologických abnormalit pro studenty
- Hrudník
- Pneumonie / konsolidace
- Fluidothorax (pleurální výpotek)
- Pneumotorax (včetně tenzního)
- Plicní edém (např. „bat wing“ obraz u srdečního selhání)
- Plicní masa nebo uzel (rozpoznání, ne detailní typizace)
- Atelektáza / kolaps
- Fraktury žeber
- Šíře mediastina (aneurysma/disekce aorty, trauma)
- Na CT: plicní embolie, aortální disekce/aneurysma, plicní edém
- Pohybový aparát a trauma
- Fraktury dlouhých kostí horní a dolní končetiny, zápěstí, ruky, kotníku, nohy, žeber, pánve, lebky
- Luxace: rameno, kyčel, loket, kotník
- Poranění páteře: kompresivní fraktury, subluxace
- Osteoartróza: zúžení štěrbiny, osteofyty
- Základní nádory kostí: osteolytické vs. osteosklerotické léze (povědomí)
- Neurologie / hlava
- CT mozku:
- Intrakraniální krvácení: epidurální, subdurální, subarachnoidální, parenchymové
- Akutní ischemie (ztráta diferenciace šedá–bílá hmota, dense artery sign ACM)
- Mas efekt / posun střední čáry
- Hydrocefalus
- Fraktura lebky
- MRI mozku (na úrovni povědomí): demyelinizační plaky, nádorové léze
- Abdomen a pánev
- Nativní snímek břicha:
- Ileus (dilatované kličky, hladinky)
- Pneumoperitoneum (perforace)
- Ureterolitiáza (pokud kontrastní)
- Ultrazvuk:
- Cholelitiáza / cholecystitida
- Hydronefróza
- Appendicitida
- Divertikulitida
- Abdominální aortální aneurysma
- Ascites
- CT břicha:
- Appendicitida
- Divertikulitida
- raumatické poranění jater/sleziny
- Nádory (rozpoznání masy, ne staging)
Onkologické nálezy a povědomí
- Běžné malignity: plicní masa, nádor prsu, kolorektální tumor, lymfom (mediastinální masa, lymfadenopatie).
- Základní orientace ve stagingových vyšetřeních.
Onkologické a urgentní stavy
- Komprese míchy (MRI páteře – povědomí)
- Osteolýza (CT – povědomí)
- Neutropenická enterokolitida (CT – povědomí)
Intervenční radiologie (povědomí)
- Umístění sond a katétrů (NG sonda, CŽK)
- Drenáže, stenty – rozpoznání a základní funkce
👉 Tento seznam reprezentuje to, co by měl absolvent medicíny umět spolehlivě rozpoznat nebo alespoň vědět, že je patologické, a vědět, kdy má urgentně konzultovat radiologa.
1. Musí znát (core / essentials)
Absolvent musí spolehlivě rozpoznat, protože jde o běžné nebo život ohrožující nálezy:
Hrudník
- Pneumonie / konsolidace
- Pleurální výpotek
- Pneumotorax (včetně tenzního)
- Plicní edém
- Atelektáza / kolaps
- Fraktury žeber
- Mediastinální šíře (aneurysma, trauma)
Neuro (CT mozku)
- Intrakraniální krvácení (epidurální, subdurální, subarachnoidální, parenchymové)
- Akutní ischemie (ztráta diferenciace šedá–bílá, hyperdenzní ACM)
- Mas efekt / posun střední čáry
- Hydrocefalus
- Fraktura lebky
Břicho
- Ileus (dilatované kličky, hladinky)
- Volný vzduch pod bránicí (perforace)
- Cholelitiáza (UZ)
- Hydronefróza (UZ)
- Abdominální aneurysma (UZ)
Trauma
- Fraktury dlouhých kostí, pánve
- Luxace ramene, kyčle
Urgentní stavy
- Plicní embolie (CT – základní nález)
- Aortální disekce (CT)
- Správná poloha sond a katétrů (NG, CVC, ETK)
2. Měli by znát (important but intermediate)
Absolvent by měl základně rozpoznat nebo tušit, jde o časté, ale méně urgentní nálezy:
Hrudník
- Plicní masa / uzel (rozpoznání, ne typizace)
Pohybový aparát
- Kompresivní fraktury obratlů
- Osteoartróza (zúžení štěrbiny, osteofyty)
Abdomen / CT
- Appendicitida
- Divertikulitida
- Traumatické poranění jater/sleziny
- Nádory (rozpoznání masy, ne staging)
- Ascites (UZ)
Onkologické
- Lymfom (mediastinální masa, lymfadenopatie)
- Kolorektální tumor (CT)
- Nádor prsu (na mamografii / UZ – základní povědomí)
3. Dobré znát (awareness / bonus level)
Absolvent by měl mít povědomí, není nutné spolehlivě rozpoznat, spíše chápat, že takové entity existují:
Neurologie (MRI)
- Demyelinizační ložiska (např. RS)
- Mozkové nádory (zobrazují se jako masa)
Pohybový aparát
- Nádory kostí (osteolytické vs. sklerotické léze – pouze povědomí)
Onkologické a speciální stavy
- Komprese míchy (MRI páteře)
- Tumor lysis syndrom (CT – povědomí)
- Neutropenická enterokolitida (CT – povědomí)
Intervence
- Drenáže a stenty (rozpoznání, základní funkce)
📌 Shrnutí
- Musí znát =
- jasně vyžadované ke státnicím, pro klinickou praxi (akutní a běžné patologie).
- Měli by znát =
- typické, ale ne vždy urgentní; očekává se základní orientace.
- Dobré znát =
- povědomí o složitějších nebo specializovaných stavech; důležité spíše pro další praxi a diferenciální diagnostiku.
Radiologický checklist pro studenty medicíny
| Oblast / nález | Kategorie | Viděl jsem (ano/ne) | Zkoušel jsem interpretovat | Jsem si jistý nálezem |
|---|---|---|---|---|
| Hrudník | ||||
| Pneumonie / konsolidace | Musí znát | ☐ | ☐ | ☐ |
| Pleurální výpotek | Musí znát | ☐ | ☐ | ☐ |
| Pneumotorax (vč. tenzního) | Musí znát | ☐ | ☐ | ☐ |
| Plicní edém | Musí znát | ☐ | ☐ | ☐ |
| Atelektáza / kolaps | Musí znát | ☐ | ☐ | ☐ |
| Plicní masa / uzel | Měli by znát | ☐ | ☐ | ☐ |
| Mediastinální rozšíření | Musí znát | ☐ | ☐ | ☐ |
| Mozek – CT | ||||
| Intrakraniální krvácení (EDH, SDH, SAH, ICH) | Musí znát | ☐ | ☐ | ☐ |
| Akutní ischemie | Musí znát | ☐ | ☐ | ☐ |
| Mas efekt / posun střední čáry | Musí znát | ☐ | ☐ | ☐ |
| Hydrocefalus | Musí znát | ☐ | ☐ | ☐ |
| Fraktura lebky | Musí znát | ☐ | ☐ | ☐ |
| Demyelinizační ložiska (MRI) | Dobré znát | ☐ | ☐ | ☐ |
| Nádor mozku (MRI) | Dobré znát | ☐ | ☐ | ☐ |
| Trauma / skelet | ||||
| Fraktury dlouhých kostí | Musí znát | ☐ | ☐ | ☐ |
| Fraktury pánve | Musí znát | ☐ | ☐ | ☐ |
| Luxace ramene / kyčle | Musí znát | ☐ | ☐ | ☐ |
| Kompresivní fraktury obratlů | Měli by znát | ☐ | ☐ | ☐ |
| Osteoartróza | Měli by znát | ☐ | ☐ | ☐ |
| Nádory kostí (lytický/sklerotický) | Dobré znát | ☐ | ☐ | ☐ |
| Břicho | ||||
| Ileus (dilatace kliček, hladinky) | Musí znát | ☐ | ☐ | ☐ |
| Volný vzduch pod bránicí | Musí znát | ☐ | ☐ | ☐ |
| Cholelitiáza (UZ) | Musí znát | ☐ | ☐ | ☐ |
| Hydronefróza (UZ) | Musí znát | ☐ | ☐ | ☐ |
| AAA (UZ) | Musí znát | ☐ | ☐ | ☐ |
| Appendicitida (CT) | Měli by znát | ☐ | ☐ | ☐ |
| Divertikulitida (CT) | Měli by znát | ☐ | ☐ | ☐ |
| Poranění jater/sleziny (CT) | Měli by znát | ☐ | ☐ | ☐ |
| Nádory (masa na CT, UZ, RTG) | Měli by znát | ☐ | ☐ | ☐ |
| Ascites (UZ) | Měli by znát | ☐ | ☐ | ☐ |
| Onkologie a urgentní stavy | ||||
| Plicní embolie (CT) | Musí znát | ☐ | ☐ | ☐ |
| Aortální disekce (CT) | Musí znát | ☐ | ☐ | ☐ |
| Lymfom (mediastinální masa) | Měli by znát | ☐ | ☐ | ☐ |
| Kolorektální tumor | Měli by znát | ☐ | ☐ | ☐ |
| Nádor prsu (mamografie/UZ) | Měli by znát | ☐ | ☐ | ☐ |
| Komprese míchy (MRI) | Dobré znát | ☐ | ☐ | ☐ |
| Tumor lysis syndrom | Dobré znát | ☐ | ☐ | ☐ |
| Neutropenická enterokolitida | Dobré znát | ☐ | ☐ | ☐ |
| Intervence / přístroje | ||||
| Poloha sond a katétrů (NG, CVC, ETK) | Musí znát | ☐ | ☐ | ☐ |
| Drenáže, stenty | Dobré znát | ☐ | ☐ | ☐ |
| Oblast / nález | Viděl jsem (ano/ne) | Zkoušel jsem interpretovat | Jsem si jistý nálezem |
|---|---|---|---|
| Hrudník | |||
| Pneumonie / konsolidace | ☐ | ☐ | ☐ |
| Pleurální výpotek | ☐ | ☐ | ☐ |
| Pneumotorax (vč. tenzního) | ☐ | ☐ | ☐ |
| Plicní edém | ☐ | ☐ | ☐ |
| Atelektáza / kolaps | ☐ | ☐ | ☐ |
| Mediastinální rozšíření | ☐ | ☐ | ☐ |
| Mozek – CT | |||
| Intrakraniální krvácení (EDH, SDH, SAH, ICH) | ☐ | ☐ | ☐ |
| Akutní ischemie | ☐ | ☐ | ☐ |
| Mas efekt / posun střední čáry | ☐ | ☐ | ☐ |
| Hydrocefalus | ☐ | ☐ | ☐ |
| Fraktura lebky | ☐ | ☐ | ☐ |
| Trauma / skelet | |||
| Fraktury dlouhých kostí | ☐ | ☐ | ☐ |
| Fraktury pánve | ☐ | ☐ | ☐ |
| Luxace ramene / kyčle | ☐ | ☐ | ☐ |
| Břicho | |||
| Ileus (dilatace kliček, hladinky) | ☐ | ☐ | ☐ |
| Volný vzduch pod bránicí | ☐ | ☐ | ☐ |
| Cholelitiáza (UZ) | ☐ | ☐ | ☐ |
| Hydronefróza (UZ) | ☐ | ☐ | ☐ |
| Abdominální aortální aneurysma (UZ) | ☐ | ☐ | ☐ |
| Onkologie a urgentní stavy | |||
| Plicní embolie (CT) | ☐ | ☐ | ☐ |
| Aortální disekce (CT) | ☐ | ☐ | ☐ |
| Intervence / přístroje | |||
| Poloha sond a katétrů (NG, CVC, ETK) | ☐ | ☐ | ☐ |
- Jak checklist používat
- Sloupec „Viděl jsem“: student zaznačí, zda se s nálezem již setkal (přednáška, seminář, praxe).
- Sloupec „Zkoušel jsem interpretovat“: student zkoušel aktivně hodnotit snímek.
- Sloupec „Jsem si jistý nálezem“: student se cítí kompetentní nález rozpoznat samostatně.
Týden 1 – Základy a hlavní modality
- Propedeutika – Úvod & principy zobrazovacích metod
- 1 hod: Úvod do radiologie, role v medicíně
- 2 hod: Fyzikální principy RTG, CT, MRI, UZ, nukleární medicíny
- 1 hod: Radiační ochrana a bezpečnost (ALARA, kontrastní látky)
- 1 hod: Úvod do práce s PACS, systematické hodnocení snímků
- Den 1 – Hrudník
- Normální anatomie na RTG a CT hrudníku
- Patologie „musí znát“ (pneumonie, pneumotorax, výpotek, edém, atelektáza)
- Praktické cvičení – interpretace skiagramů (ABCDE metoda)
- Den 2 – Pohybový aparát a trauma
- RTG skeletu – normální nálezy a typické projekce, ukázka AI
- Fraktury, luxace, kompresivní poranění páteře
- Praktický seminář – kazuistiky traumat
- Den 3 – Mozek a neuro zobrazování
- CT mozku – anatomie a základní principy
- Urgentní nálezy (krvácení, ischemie, mass efekt, hydrocefalus, fraktury)
- Kazuistiky urgentních CT, ukázka MR
- Den 4
- UZ břicha – normální anatomie, indikace
- Praktická cvičení
- Den 5 – Abdomen a pánev
- 2 hod: RTG a CT břicha – normální anatomie, indikace
- 2 hod: Patologie (ileus, volný vzduch, cholelitiáza, hydronefróza, AAA)
- 1 hod: Praktická interpretace snímků
Mamo??
Týden 2 – Aplikace, onkologie, intervence
- Den 6 – Onkologie v radiologii
- 2 hod: Principy stagingu, základní malignity (plíce, prso, GIT)
- 2 hod: Nálezy „měli by znát“ (masa, lymfom, kolorektální tumor, ascites)
- 1 hod: Diskuze kazuistik – kdy myslet na malignitu
- Den 7 – Akutní stavy a urgentní radiologie
- 2 hod: Onkologické a jiné urgentní stavy (PE, aortální disekce, komprese míchy)
- 2 hod: Radiologické emergency v praxi (case-based learning)
- 1 hod: Mini-OSCE (urgentní kazuistiky k okamžitému rozhodnutí)
- Den 8 – Intervenční radiologie (povědomí)
- 2 hod: Principy biopsie, drenáže, angiografie, embolizace
- 2 hod: Zobrazení pomůcek a přístrojů (sondy, katétry, stenty, drenáže)
- 1 hod: Video ukázky + kazuistiky z praxe
- Den 9 – Integrovaná klinická radiologie
- 2 hod: Multidisciplinární přístup (radiologie v onko boardech, traumaboardech)
- 2 hod: Interpretace komplexních kazuistik (CT hrudníku, břicha, hlavy)
- 1 hod: Skupinová práce – prezentace kazuistik studenty
- Den 10 – Opakování & závěrečné hodnocení
- 2 hod: Shrnutí „musí znát“ nálezů – checklist kontrola
- 2 hod: OSCE / praktický test (interpretace 10 kazuistik)
- 1 hod: Reflexe, zpětná vazba, diskuze o celoživotním vzdělávání
- Povinný základ
- každý den zahrnuje teorii + praktickou interpretaci.
- Checklist MUSÍ ZNÁT
- studenti ho vyplňují průběžně, poslední den kontrola.
- Metody výuky
- přednášky, semináře nad kazuistikami, OSCE mini-stanice, práce ve skupinách.
- Celkový čas
- 50 hodin = 2 týdny × 5 hod/den.