Psychologie/Lékařská psychologie a psychoterapie
| Oblast | Definice, komentář, vysvětlení | Forma
Presenčně/hybridně/ samostatně |
|---|---|---|
| Život ohrožující | Sebevražedné stavy (rozpoznání a zabránění sebevraždě) Využití Columbia-Sucide severity rating scale | Presenčně/hybridně/ samostatně |
| Hrozící prodlením | Dlouhodobé stresující životní okolnosti prohlubují individuální krizi, mají negativní dopad na duševní zdraví a také na neuroendokrinní a imunitní dysregulace, které spolu s dalšími faktory mohou mít za následek také některá somatická onemocnění (např. diabetes 2. typu, některá nádorová onemocnění a další) . Zvládání stresové zátěže prostřednictvím metod duševní hygieny proto představuje vyznamný faktor pro prevenci, ale i léčbu. Moderní neurovědní výzkum ukazuje, že některé „evidence based" metody jako např. meditační technika „Mindfulness" mají podle řady studií a meta-analýz vliv na endokrinní a imunitní funkce, expresi neurotrofních faktorů a také na regeneraci neuronů s měřitelnými neuroanatomickými důsledky např. nárůst šedé hmoty v některých strukturách.
Z hlediska subjektivní zkušenosti jde u této metody „Mindfulness" o rozvíjení soustředění se na přítomný okamžik a schopnost uvědomit si vlastní emoční stavy. V této souvislosti je důležité také včasné rozpoznání přítomnosti depresivních symptomů pacienta jako reakce na stresovou situaci spojenou s onemocněním a dalšími životními okolnostmi prostřednictvím metody „Beck's Depression lnventory". |
Presenčně/hybridně |
| Nejčastější | Znalost psychických stavů ohrožujících pacienta a léčbu a možností jejich identifikace.
Zacházení s krizovými stavy - zpracování a komunikace chyby zdravotníka/lékaře, zacházení s agresivním pacientem. Rozeznání a využívání svých emočních reakcí pro porozumění stavů pacienta a jejich zvládání (empatie, protipřenos, deeskalace). |
Presenčně/hybridně |
| Oblast | Definice, komentář, vysvětlení | Forma
Presenčně/hybridně/ samostatně |
|---|---|---|
| Základní | Techniky psychologické první pomoci, orientace pacienta na věcné aspekty situace, umožnit mu pocit zvládání a kompetence.
Dovednosti vytváření profesionálního vztahu. Osvojit si schopnost navodit důvěryhodný pocit, že pacient může bezpečně sdílet své prožitky, cítit se vnímán, respektován, pochopen. Techniky mindfulness, sledování dechu, monitoring tělesných stavů, základní principy kognitivně behaviorální terapie. |
Presenčně |
| Běžné | Vedení empatického rozhovoru. Orientovat se především na pacienta, jeho silné stránky a mot ivace. Reflektovat vlastní přání a očekávání a oddělovat tato od klientových.
Práce s různými osobnostními profily pacientů, být schopen s pacientem vyjednat vzájemně přijatelný plán léčby. Schopnost akceptovat pacientův odlišný pohled a preference. |
Presenčně/hybridně |
| Volitelné | Porozumění vlastní subjektivitě, konfrontace s ní a s tím, jak ovlivňuje myšlení a chování jedince, individuální rozdíly ve vnímání podnětů. | Presenčně/hybridně |