SSP:50
Z Profiles
Palpitace (bušení srdce)
Uveďte definici palpitací.
- Student je schopen vysvětlit, co jsou to palpitace a umí je zasadit do kontextu základních kardiovaskulárních symptomů, se kterými se palpitace často kombinují.
- Klíčová je znalost pojmu a lidového ekvivalentu (bušení)
- Není nutné zacházet do patofyziologických detailů.
Rozdělte palpitace dle charakteru. Demonstrujte, že dokážete jednotlivé druhy dušnosti zasadit do rámce možných příčin.
- Studen je schopen rozdělit palpitace tak aby ukázal jak různé arytmie se mohou projevovat.
- Jednotlivé přeskakování vs. setrvalé bušení (extrasystolie vs. běžící arytmie)
- Pravidelné a nepravidelné (pravidelné tachykardie a nepravidelné tachykardie na EKG)
- Rychlé bušení vs. pomalé bušení a vynechávání (tachykardie vs. extrasystolie či bradykardie)
- Návaznost na interní propedeutiku
- Je nutné, aby byl student orientován v základní epidemiologii poruch srdečního rytmu, tedy, které diagnózy jsou nejčastější a po kterých bude tedy v prvním sledu pátrat.
Uveďte další život ohrožující příčiny akutních palpitací, které nesmíme pominout, resp. musíme vždy vyloučit bez ohledu na jejich frekvenci výskytu.
- Student ví, které onemocnění mohou být velice závažná a nemusí být těmi nejčastějšími. Jedná se stavy, které bude schopen včas rozpoznat a bude orientován v jejich základní léčbě.
Definujte klinický obraz pacienta s vážnou poruchou rytmu, který vyžaduje akutní intenzivní péči, zajištění dýchacích cest, KPCR
- Student je schopen uvést, varovné symptomy či nálezy, které mohou vést k rychlé progresi stavu a budou vyžadovat akutní intenzivní péči.
- Je schopen tedy říct, na které symptomy se bude aktivně vyptávat pacienta či příbuzných (synkopy, progrese dušnosti do klidové, aktuální bolest na hrudi). Je schopen se orientovat ve známkách oběhové a ventilační nestability (hypotenze, respirační insuficience). Dovede se zorientovat v situaci oběhové zástavy.
- Student ví, že některé arytmie recidivují a dokáže je určit. Je schopen říci, že některé palpitace jsou opakujícími se paroxysmy, jiné pak setrvalými jevy. Typickým chronickým problémem jsou extrasystoly nebo permanentní fibrilace síní.
- Student chápe, že palpitace se mohou kombinovat s jinými symptomy. Je schopen symptom palpitace zasadit mezi ostatní kardiovaskulární symptomy. Ví, že určité stavy se kombinují se synkopami, dušností, stenokardiemi, otoky dolních končetin.
V předloženém zápisu anamnézy analyzujte anamnestické údaje z pohledu diagnostiky palpitací. Předveďte odběr cílené anamnézy vedoucí k diferenciální diagnostice palpitací.
- Student musí být schopen dle možných etiologií provádět cílené doptávání se na významné příčiny poruch srdečního rytmu. Musí chápat, že poruchy rytmu mohou mít příčiny, které se v rámci anamnézy mohou odhalit.
- Příklady:
- Anamnéza starého IM - riziko komorové tachykardie
Popište / proveďte cílené fyzikální vyšetření u palpitací a diskutujte možné patologické nálezy pro identifikaci časté etiologie poruch srdečního rytmu.
- Student je schopen popsat základní fyzikální nálezy u základních onemocnění kardiovaskulárního systému, které mohou být komplikovány poruchami srdečního rytmu.
- Student by ale měl být také schopen říct, že arytmie jako taková může mít různé projevy a komplikace.
- Arytmie jako taková se může např. projevit nepravidelným a různě plněným pulzem.
- Student by měl být schopen uvést a vysvětlit, že část vyšetření se provádí k odhalení příčiny palpitací, tedy přítomnosti konkrétní arytmie.
- Dále by měl být schopen říci, že některá se provádí v rámci dif. dg. původu vlastní poruchy rytmu.
- Určitá vyšetření jsou pak prováděna pro upřesnění pravděpodobnosti léčebného efektu.