SSP:50

Z Profiles

Palpitace (bušení srdce)

Uveďte definici palpitací.

  • Student je schopen vysvětlit, co jsou to palpitace a umí je zasadit do kontextu základních kardiovaskulárních symptomů, se kterými se palpitace často kombinují.
    • Klíčová je znalost pojmu a lidového ekvivalentu (bušení)
    • Není nutné zacházet do patofyziologických detailů.

Rozdělte palpitace dle charakteru. Demonstrujte, že dokážete jednotlivé druhy dušnosti zasadit do rámce možných příčin.

  • Studen je schopen rozdělit palpitace tak aby ukázal jak různé arytmie se mohou projevovat.
    • Jednotlivé přeskakování vs. setrvalé bušení (extrasystolie vs. běžící arytmie)
    • Pravidelné a nepravidelné (pravidelné tachykardie a nepravidelné tachykardie na EKG)
    • Rychlé bušení vs. pomalé bušení a vynechávání (tachykardie vs. extrasystolie či bradykardie)
    • Návaznost na interní propedeutiku

Vyjmenujte 4 nejčastější příčiny akutních palpitací, se kterými se lékař setká při běžné praxi na interní ambulanci / interním lůžkovém oddělení.

  • Je nutné, aby byl student orientován v základní epidemiologii poruch srdečního rytmu, tedy, které diagnózy jsou nejčastější a po kterých bude tedy v prvním sledu pátrat.

Uveďte další život ohrožující příčiny akutních palpitací, které nesmíme pominout, resp. musíme vždy vyloučit bez ohledu na jejich frekvenci výskytu.

  • Student ví, které onemocnění mohou být velice závažná a nemusí být těmi nejčastějšími. Jedná se stavy, které bude schopen včas rozpoznat a bude orientován v jejich základní léčbě.

Definujte klinický obraz pacienta s vážnou poruchou rytmu, který vyžaduje akutní intenzivní péči, zajištění dýchacích cest, KPCR

  • Student je schopen uvést, varovné symptomy či nálezy, které mohou vést k rychlé progresi stavu a budou vyžadovat akutní intenzivní péči.
  • Je schopen tedy říct, na které symptomy se bude aktivně vyptávat pacienta či příbuzných (synkopy, progrese dušnosti do klidové, aktuální bolest na hrudi). Je schopen se orientovat ve známkách oběhové a ventilační nestability (hypotenze, respirační insuficience). Dovede se zorientovat v situaci oběhové zástavy.

Vyjmenujte 3 nejčastější příčiny recidivujících palpitací, se kterými se lékař setká při běžné praxi na interní ambulanci / interním lůžkovém oddělení.

  • Student ví, že některé arytmie recidivují a dokáže je určit. Je schopen říci, že některé palpitace jsou opakujícími se paroxysmy, jiné pak setrvalými jevy. Typickým chronickým problémem jsou extrasystoly nebo permanentní fibrilace síní.

Popište, které další příznaky může mít pacient s palpitacemi. Vysvětlete, jak změní diagnostickou rozvahu. Vyjmenujte symptomy, po kterých budete aktivně pátrat. Předveďte, jak odeberete cílenou anamnézu.

  • Student chápe, že palpitace se mohou kombinovat s jinými symptomy. Je schopen symptom palpitace zasadit mezi ostatní kardiovaskulární symptomy. Ví, že určité stavy se kombinují se synkopami, dušností, stenokardiemi, otoky dolních končetin.

V předloženém zápisu anamnézy analyzujte anamnestické údaje z pohledu diagnostiky palpitací. Předveďte odběr cílené anamnézy vedoucí k diferenciální diagnostice palpitací.

  • Student musí být schopen dle možných etiologií provádět cílené doptávání se na významné příčiny poruch srdečního rytmu. Musí chápat, že poruchy rytmu mohou mít příčiny, které se v rámci anamnézy mohou odhalit.
  • Příklady:
    • Anamnéza starého IM - riziko komorové tachykardie

Popište / proveďte cílené fyzikální vyšetření u palpitací a diskutujte možné patologické nálezy pro identifikaci časté etiologie poruch srdečního rytmu.

  • Student je schopen popsat základní fyzikální nálezy u základních onemocnění kardiovaskulárního systému, které mohou být komplikovány poruchami srdečního rytmu.
  • Student by ale měl být také schopen říct, že arytmie jako taková může mít různé projevy a komplikace.
  • Arytmie jako taková se může např. projevit nepravidelným a různě plněným pulzem.

Navrhněte / indikujte zobrazovací a laboratorní vyšetření k odhalení příčiny palpitací. Diskutujte důvod a očekávaný přínos konkrétních navržených vyšetření pro diferenciální diagnostiku.

  • Student by měl být schopen uvést a vysvětlit, že část vyšetření se provádí k odhalení příčiny palpitací, tedy přítomnosti konkrétní arytmie.
  • Dále by měl být schopen říci, že některá se provádí v rámci dif. dg. původu vlastní poruchy rytmu.
  • Určitá vyšetření jsou pak prováděna pro upřesnění pravděpodobnosti léčebného efektu.

Popište základní neodkladná opatření u nemocných s akutní poruchou rytmu a základní terapeutické postupy u nejčastějších příčin palpitací dle pravděpodobné etiologie. Rozepište iniciální medikaci u konkrétní arytmie.

Zdroje