Profil absolventa (Gastro)
Profil absolventa oboru Gastroenterologie a hepatologie
| Definice, komentář, vysvětlení | Forma účasti hybridní/prezenční | |
|---|---|---|
| 1. Klíčové stavy | ||
| 1.1. Život ohrožující | Student/absolvent je musí rozpoznat a okamžitě je začít řešit sám. Akutní krvácení do zažívacího traktu. Šok. | prezenční |
| 1.2. Akutní | Student/absolvent musí rozpoznat jejich závažnost a navrhnout adekvátní postup nebo se poradit s odborníkem: Akutní krvácení do zažívacího traktu. Šok. Náhlá břišní příhoda. Akutní appedicitida, pankreatitida, cholecystitida, ikterus divertikulitida a cholangoitida. | prezenční |
| 1.3. Nejčastější | Základem je běžný stav, který by měl být absolvent schopen spolehlivě (začít) řešit samostatně: Bolesti břicha. Biliární a renální kolika. Ikterus. Horní a dolní dyspepsie. Zvracení. Obstipace a průjem. Ztráta tělesné hmotnosti (podezření na nádorové onemocnění) | prezenční |
| 2. Dovednosti | ||
| 2.1. Základní | Každý student provádí výkon mnohokrát (několikrát) během studia samostatně, správně provedený: Zavedení nazogastrické sondy. i. v. a infuzní aplikace léků. Vyšetření per rectum. Rentgenové nativní vyšetření břicha. Vedení zdravotnické dokumentace. | prezenční |
| 2.2. Běžné | Běžné výkony, každý student je provádí alespoň jednou samostatně, viděl je mnohokrát a dobře jim rozumí: I.V. aplikace základních léků. Punkce ascitu. | prezenční |
| 2.3. Nepovinné | Související s oborem, zajímavé nebo užitečné, ale pro výuku není kapacita v běžné výuce. Vhodné pro VP: UZ vyšetření břicha. Endoskopický trenažér pro vyšetření horního a dolního zažívacího traktu. | prezenční /trenažér IV. IK |
Podrobný profil absolventa oboru Gastroenterologie a hepatologie
(5. ročník Všeobecného lékařství, 1. LF UK-3týdenní stáž na IV. interní klinice)
Obecný cíl
Po absolvování stáže dokáže student samostatně posoudit, diagnostikovat a zahájit léčbu běžných či urgentních stavů trávicího traktu, jater, žlučových cest a pankreatu a přesně indikovat odeslání na specializované pracoviště či ke specializovanému výkonu.
Symptom-orientované znalosti
(zná příčiny, klinické projevy, komplikace, vyšetřovací postupy a léčebné možnosti onemocnění zažívacího ústrojí)
| Klíčový symptom/syndrom | Co student zná a umí |
|---|---|
| Ikterus | Zná a umí rozlišit nejčastější příčiny pre-, intra- a posthepatálního ikteru |
| Zná typické projevy (pruritus, acholická stolice, …) | |
| Zná nejdůležitější komplikace (cholangitida, jaterní selhání,..) | |
| Zná a umí indikovat diagnostické postupy: laboratorní vyšetření → UZ → MRCP/ERCP/jaterní biopsie | |
| Zná a umí indikovat základní terapeutické možnosti: ERCP, chirurgická léčba, farmakologická léčba cholestázy či příčinná léčba základní choroby. | |
| Abnormální jaterní testy | Zná základní příčiny elevace jaterních testů (cholestáza / parenchymatozní léze) a umí provést diferenciální diagnostiku. |
| Zná projevy jaterního selhávání. | |
| Umí interpretovat výsledky sérologie virových hepatitid a autoimunity. | |
| Umí posoudit základní nálezy na zobrazovacích metodách (sonografie). | |
| Zná význam jaterní elastografie i jaterní biopsie. | |
| Umí posoudit stavy indikované k akutnímu řešení. | |
| Akutní a chronická bolest břicha | Zná „Red-flag" symptomy |
| Zná nejčastější příčiny bolestí břicha jako např. pankreatitida (akutní x chronická), cholecystitida, apendicitida, vředová choroba, cévní mezenteriální uzávěr .... | |
| IBD vs. divertikulitida vs. funkční poruchy | |
| Zná a umí použít algoritmus vyšetření (laboratorní vyšetření, UZ/CT/MR, endoskopie) | |
| Zná a umí indikovat základní terapeutické postupy (konzervativní, endoskopická i chirurgická léčba). | |
| Krvácení do GIT | Zná základní příznaky krvácení do horní/ dolní části GIT, zná nejčastější příčiny krvácení. |
| Umí provést diferenciální diagnostiku, stabilizovat pacienta a naplánovat léčebný postup. | |
| Zná základní možnosti endoskopické hemostázy, farmakoterapie i chirurgické léčby | |
| Umí vyhodnotit nutnost sekundární prevence po krvácení. | |
| Průjem a malabsorpce | Zná základní příčiny průjmu (akutní vs. chronický) |
| Umí provést základní diferenciální diagnostiku průjmů (akutní infekční, celiakie, IBD, mikroskopická kolitida, SIBO – klinické projevy, funkční, ischemická kolitida, post-ATB kolitida aj. | |
| Umí indikovat základní vyšetření (vyšetření stolice, zobrazovaní metody, endoskopie, dechové testy) | |
| Umí naplánovat léčebný postup (rehydratační léčba, ATB, specifické postupy u jednotlivých diagnóz). | |
| Zácpa | ná tzv. Římská IV kritéria funkčních poruch, umí rozpoznat alarmující příznaky |
| Zná diferenciální dg. včetně mimostřevních příčin (CMP, hypokalémie, hypothyreóza, léky ... ) | |
| Zná základní symptomatické léčebné postupy: vláknina, osmotická laxativa, prokinetika. | |
| Dysfagie /Odynofagie | Zná základní příčiny poruch polykání (achalázie, GERO, tumory, neurologické poruchy) |
| Umí indikovat odpovídající vyšetřovací postupy (Endoskopie,
manometrie, Rtg, CT). | |
| Zná základní léčebné postupy (farmakoterapie,
endoskopická léčba, chirurgická léčba). | |
| Významná ztráta hmotnosti, anémie | Umí provést základní diferenciální diagnostiku a naplánovat vyšetřovací postup. Zná základní chorobné stavy vedoucí ke ztrátě hmotnosti/anémii (např. kolorektální karcinom, karcinom pankreatu, poruchy vstřebávání, celiakie aj.) |
| Zná základy enterální/parenterální výživy a umí je indikovat. Umí interpretovat výsledky nutričních parametrů. | |
| Ascites | Zná nejčastější příčiny ascitu (cirhóza, nádory, srdeční selhání, Budd-Chiari sy) a umí provést diferenciální diagnostiku. |
| Umí posoudit přítomnost ascitu fyzikálním vyšetřením, indikovat a interpretovat výsledky laboratorních a zobrazovacích vyšetření. | |
| Zná indikace paracentézy a její technické provedení | |
| Umí indikovat základní léčebné postupy. | |
| Prevence | Zná preventivní a screeningové postupy v gastroenterologii a hepatologii. |
Praktické dovednosti
| Oblast | Minimální kompetence studenta |
|---|---|
| Anamnéza a fyzikální vyšetření | Obecná znalost anamnézy a fyzikálního vyšetření se zaměřením na nemoci GIT (fyzikální vyšetření jater, sleziny, detekce ascitu, vyšetření per rectum aj.). Znalost peritoneálních příznaků. |
| Interpretace laboratorních výsledků | Jaterní testy, proteosyntetická funkce, krevní obraz koagulace, pankreatické enzymy, kalprotektin, sérologie virových hepatitid, autoimunita, metabolické příčiny jaterních chorob. Nádorové markery. Zná normální hodnoty základních laboratorních vyšetření. |
| Základy zobrazovacích metod | Orientační ultrasonografie břicha (POCUS se zaměřením na GIT), čtení popisů CT/MR/MRCP, znalost urgentních nálezů (ileus, perforace GIT, akutní infekce, obstrukce žlučových cest) |
| Endoskopie - asistence/pozorování | Indikace, kontraindikace, základní komplikace endoskopických výkonů. Rozpoznání základních nálezů při esofagogastroskopii/ kolonoskopii/ERCP/ endosonografii; zná základní techniky provedení hemostázy (injektáž/ klip, ligace varixů). Znalost základních terapeutických možností (polypectomie, dilatace stenóz, drenážní výkony). |
| Invazivní výkony (simulační výuka) | Zavedení nazogastrické/nazojejunální sondy, příprava na paracentézu, management žilního vstupu u krvácení. |
| Akutní stavy | Algoritmus při krvácení do horního i dolního GIT, akutní pankreatitidě, akutním jaterním selhání, ikteru, toxickém megacolon, střevní obstrukci, anafylaxi na kontrastní látku. |
| Farmakoterapie | ATB léčba infekcí GIT. Terapie bolesti. Farmakoterapie při průjmu, zácpě. Dietní a režimová opatření při onemocněních GIT. Základy farmakoterapie IBD. Dávkování PPI, vazoaktivních látek, laktulózy; ATB profylaxe u cirhózy. Využití betablokátorů. Farmakoterapie virových hepatitid. Farmakoterapie při insuficienci pankreatu. |
| Etika indikace invazivních zákroků | Zná paliativní možnosti – problematiku a rozhodování u geriatrických pacientů (frailty syndrom) či terminálních stavů, umí diskutovat limitace léčby (polypragmazie). Zná základní postupy při informování pacientů a rodinných příslušníku vzhledem k jejich zdravotnínu (terminálnímu) stavu. |
Před začátkem stáže předpokládáme poskytnout studentům stručný „algoritmický pocket-card“ (A6) s postupy pro krvácení ze žaludečního či duodenálního vředu a z jícnových varixů, akutní pankreatitidu, akutní jaterní selhání a akutní cholangitidu.
R. Brůha, V. Šmíd, T. Švestka, v Praze, červenec 2025