Porucha nebo ztráta vědomí, kóma (chirurgie, learning outcomes)
Porucha nebo ztráta vědomí, kóma
- Definice a význam
Student definuje poruchu vědomí jako stav, kdy je narušena schopnost vnímat sebe i okolí, reagovat na podněty a udržet bdělost. Rozlišuje mezi kvantitativní (somnolence, sopor, kóma) nebo kvalitativní (delirium, zmatenost, letargie) poruchou. Z chirurgického pohledu chápe poruchu vědomí jako urgentní symptom, který může být důsledkem:
- primárního postižení CNS (úraz, krvácení, ischemie, edém)
- nebo sekundárního postižení (hypoxie, hypo/hyperglykemie, šok, intoxikace, metabolické poruchy).
a jehož rozpoznání a zjištění příčin poruchy vědomí je klíčové pro prevenci ireverzibilního poškození mozku a záchranu života.
| Úroveň poruchy vědomí | Charakteristika | Reakce pacienta |
|---|---|---|
| Somnolence | Ospalost, snížená bdělost, probuditelný na hlas nebo dotek | Reaguje zpomaleně |
| Sopor | Reakce jen na silné bolestivé podněty | Ochranné reflexy zachovány |
| Kóma | Žádná reakce na podněty, chybí verbální i obranné reakce | Reflexy často vymizelé |
| Mozková smrt | Trvalá ztráta všech funkcí mozku | Nevratný stav |
- Student zná základní chirurgické příčiny poruchy vědomí
- Traumatické: kraniocerebrální poranění, nitrolební krvácení (epidurální, subdurální, subarachnoidální, intracerebrální).
- Cévní: ischemická CMP s masivním edémem.
- Metabolické a toxické: hypo/hyperglykemie, hypoxie, intoxikace CO, alkoholem, některými léky.
- Šokové a hypoperfuzní: hemoragický šok, hypovolemie, obstrukční šok, kardiogenní šok.
- Infekční: meningitida, encefalitida, sepse.
Student po absolvování výuky:
- 1. Porozumí
- fyziologii vědomí a jejímu vztahu k retikulární formaci a hemisférám,
- patofyziologii poruch vědomí (ischemické, útlakové, metabolické mechanismy),
- základním chirurgickým příčinám kómatu (úraz, krvácení, edém, šok),
- důsledkům ztráty vědomí na ventilaci, cirkulaci a metabolismus.
- 2. Rozpozná a popíše
- jednotlivé stupně poruch vědomí (somnolence, sopor, kóma),
- klinické známky ohrožení základních životních funkcí (apnoe, bradykardie, anisokorie, hemiparéza, decerebrační rigidita),
- typické vzorce dechových a pupilárních reakcí při lézích mozkového kmene,
- známky zvýšeného nitrolebního tlaku a herniace.
- 3. Schopnosti a dovednosti
- provede rychlé primární zhodnocení stavu pacienta podle principu ABCDE,
- zhodnotí stav vědomí pomocí Glasgow Coma Scale (GCS),
- zajistí průchodnost dýchacích cest, oxygenaci a oběh,
- indikuje okamžité zobrazovací vyšetření (CT mozku, eFAST),
- rozpozná urgentní stavy vyžadující neurochirurgický zásah (intrakraniální krvácení, edém mozku).
- 4. Klinické kompetence
- interpretuje klinické známky v kontextu úrazu a laboratorních/metabolických parametrů,
- rozpozná sekundární příčiny (hypo/hyperglykemie, hypoxie, hypovolémie, intoxikace) a zahájí cílenou léčbu,
- spolupracuje s anesteziologem a neurochirurgem při stabilizaci pacienta,
- dokáže rozhodnout o indikaci transportu na specializované pracoviště (traumacentrum, JIP, ARO).
Praktické dovednosti
- Rychlé hodnocení vědomí podle AVPU a GCS.
- Primární zajištění pacienta v bezvědomí (zprůchodnění DC, zavedení vzduchovodu, oxygenace).
- Provádění základních život zachraňujících úkonů (KPR, intubace – indikace).
- Vyšetření pupil, motoriky, reakce na bolest.
- Identifikace známek útlaku a herniace (anisokorie, hemiparéza, rigidita, zvracení).
- Orientační interpretace CT mozku u traumatického postižení.
Závěrečná kompetence
Student je schopen rozpoznat a rychle reagovat na poruchu vědomí, provést prvotní zajištění životních funkcí, odhadnout pravděpodobnou příčinu (traumatickou, cévní, metabolickou) a rozhodnout o dalším diagnostickém a terapeutickém postupu ve spolupráci s urgentním a neurochirurgickým týmem.