Porucha nebo ztráta vědomí, kóma (chirurgie, learning outcomes)

Z Profiles

Ssps.png 145

Porucha nebo ztráta vědomí, kóma

Definice a význam

Student definuje poruchu vědomí jako stav, kdy je narušena schopnost vnímat sebe i okolí, reagovat na podněty a udržet bdělost. Rozlišuje mezi kvantitativní (somnolence, sopor, kóma) nebo kvalitativní (delirium, zmatenost, letargie) poruchou. Z chirurgického pohledu chápe poruchu vědomí jako urgentní symptom, který může být důsledkem:

  • primárního postižení CNS (úraz, krvácení, ischemie, edém)
  • nebo sekundárního postižení (hypoxie, hypo/hyperglykemie, šok, intoxikace, metabolické poruchy).

a jehož rozpoznání a zjištění příčin poruchy vědomí je klíčové pro prevenci ireverzibilního poškození mozku a záchranu života.


Základní klasifikace
Úroveň poruchy vědomí Charakteristika Reakce pacienta
Somnolence Ospalost, snížená bdělost, probuditelný na hlas nebo dotek Reaguje zpomaleně
Sopor Reakce jen na silné bolestivé podněty Ochranné reflexy zachovány
Kóma Žádná reakce na podněty, chybí verbální i obranné reakce Reflexy často vymizelé
Mozková smrt Trvalá ztráta všech funkcí mozku Nevratný stav


Student zná základní chirurgické příčiny poruchy vědomí
  • Traumatické: kraniocerebrální poranění, nitrolební krvácení (epidurální, subdurální, subarachnoidální, intracerebrální).
  • Cévní: ischemická CMP s masivním edémem.
  • Metabolické a toxické: hypo/hyperglykemie, hypoxie, intoxikace CO, alkoholem, některými léky.
  • Šokové a hypoperfuzní: hemoragický šok, hypovolemie, obstrukční šok, kardiogenní šok.
  • Infekční: meningitida, encefalitida, sepse.

Student po absolvování výuky:

1. Porozumí
  • fyziologii vědomí a jejímu vztahu k retikulární formaci a hemisférám,
  • patofyziologii poruch vědomí (ischemické, útlakové, metabolické mechanismy),
  • základním chirurgickým příčinám kómatu (úraz, krvácení, edém, šok),
  • důsledkům ztráty vědomí na ventilaci, cirkulaci a metabolismus.
2. Rozpozná a popíše
  • jednotlivé stupně poruch vědomí (somnolence, sopor, kóma),
  • klinické známky ohrožení základních životních funkcí (apnoe, bradykardie, anisokorie, hemiparéza, decerebrační rigidita),
  • typické vzorce dechových a pupilárních reakcí při lézích mozkového kmene,
  • známky zvýšeného nitrolebního tlaku a herniace.
3. Schopnosti a dovednosti
  • provede rychlé primární zhodnocení stavu pacienta podle principu ABCDE,
  • zhodnotí stav vědomí pomocí Glasgow Coma Scale (GCS),
  • zajistí průchodnost dýchacích cest, oxygenaci a oběh,
  • indikuje okamžité zobrazovací vyšetření (CT mozku, eFAST),
  • rozpozná urgentní stavy vyžadující neurochirurgický zásah (intrakraniální krvácení, edém mozku).
4. Klinické kompetence
  • interpretuje klinické známky v kontextu úrazu a laboratorních/metabolických parametrů,
  • rozpozná sekundární příčiny (hypo/hyperglykemie, hypoxie, hypovolémie, intoxikace) a zahájí cílenou léčbu,
  • spolupracuje s anesteziologem a neurochirurgem při stabilizaci pacienta,
  • dokáže rozhodnout o indikaci transportu na specializované pracoviště (traumacentrum, JIP, ARO).

Praktické dovednosti

  • Rychlé hodnocení vědomí podle AVPU a GCS.
  • Primární zajištění pacienta v bezvědomí (zprůchodnění DC, zavedení vzduchovodu, oxygenace).
  • Provádění základních život zachraňujících úkonů (KPR, intubace – indikace).
  • Vyšetření pupil, motoriky, reakce na bolest.
  • Identifikace známek útlaku a herniace (anisokorie, hemiparéza, rigidita, zvracení).
  • Orientační interpretace CT mozku u traumatického postižení.

Závěrečná kompetence

Student je schopen rozpoznat a rychle reagovat na poruchu vědomí, provést prvotní zajištění životních funkcí, odhadnout pravděpodobnou příčinu (traumatickou, cévní, metabolickou) a rozhodnout o dalším diagnostickém a terapeutickém postupu ve spolupráci s urgentním a neurochirurgickým týmem.