Muskuloskeletální bolest
Z Profiles
Muskuloskeletální bolest (pediatrie)
1. Definujte muskuloskeletální bolest u dětí a její základní charakteristiky
- Student umí rozdělit bolest dle postižené tkáně: kostní, kloubní, svalová, úponová, šlachová, burzální, kůže/podkoží
- Student rozlišuje mechanickou bolest (zátěžová, zlepšuje se v klidu) od zánětlivé (v klidu, ráno, ztuhlost >30 min).
- Student odlišuje psychogenní příčiny bolesti (fibromyalgie, funkční bolesti) — bez zánětlivých známek, bez noční bolesti, bez ranní ztuhlosti.
2. Uveďte běžné příčiny muskuloskeletální bolesti
Student vyjmenuje běžné příčiny muskuloskeletální bolesti (mechanismus vzniku, postižená struktura, typický věk):
- Trauma, fraktura, poranění kostí, šlach, kloubních struktur a svalů - poporodní trauma u novorozenců, spontánní fraktury u osteogenesis imperfecta, běžná poranění batolat i dětí předškolního, školní věku a adolescentů pozor dif dg. CAN !!!
- Reaktivní atritida, tendovaginitida, vzácněji JIA
- Myositida, obvykle parainfekční, vzácněji autoimunní
- Růstové bolesti, bolest juvenilního kolene
- Jiné - tromboflebitida, alergický otok, krvácení do kloubu (hemofilie)
Uveďte závažné a život ohrožující příčiny otoku/bolesti končetiny u dětí
Student umí popsat mechanizmus vzniku, charakter bolesti a další klinické projevy závažných život ohrožujících příčin
Student vyjmenuje varovné příznaky signalizující možnou závažnou příčinu - např. noční bolest, úbytek hmotnosti, horečka, neurologický deficit
Student popíše klinický obraz, rizikové faktory (věk, imunita, poranění), lokální i systémové příznaky:
- Akutní osteomyelitidy a septické artritidy
- Kostního nádoru (osteosarkom, Ewingův sarkom), leukémie
- Flebotrombózy
- Syndrom CAN
3. Proveďte cílenou anamnézu u dítěte s muskuloskeletální bolestí
Student ví, na jaké aspekty se při odběru anamnézy zaměřit:
- Věk dítěte, fáze motorického vývoje, doba trvání bolesti (akutní × chronická), známé trauma (pozor, někdy jen domnělé - tumor)
- Denní rytmus bolesti: klid/zátěž, ranní ztuhlost, den/noc (růstové bolesti, onkologie)
- Tolerance fyzické zátěže, kulhání
- Přesný popis symptomů: otok kloubu, křeče, mimokloubní projevy (vyrážka, horečka, hubnutí, bledost, krvácivé projevy, uveitida, střevní zánět)
- Rodinná anamnéza - vrozená fragilita kostí, sociální situace rodiny, trombofilie či krvácivé onemocnění
4. Proveďte cílené fyzikální vyšetření pohybového aparátu
- Student umí vyšetřit končetinu, kloub, sval a jeho okolí:
- Inspekce (otok, zarudnutí či nápadná bledost, asymetrie)
- Palpace (bolestivost, rezistence, výpotek, zvýšená teplota/chlad)
- Rozsah pohybu (aktivní a pasivní)
- Specifické testy dle lokalizace - koleno: balottement pately, zásuvkový test, rameno: impingement test, kyčel: omezení vnitřní rotace (např. Perthes)
5. Indikujte a interpretujte laboratorní a zobrazovací vyšetření
Student chápe přínos základních laboratorních a zobrazovacích metod:
- Zánětlivé markery: CRP, FW, KO+diff, ev prokalcitonin
- Specifická vyšetření:
- ANA, RF (autoimunitní artritidy)
- HLA-B27 (spondylartritidy)
- Serologie: Mycoplasma, Chlamydia (reaktivní artritida)
- Ionty, ALP, kys. močová (leukémie)
- ev. dle zhodnocení koagulační vyšetření, trombofilní markery
Zobrazovací metody:
- RTG (úraz, kostní změny), UZ kloubu (výpotek, synovitida), MRI (měkké tkáně, nádor, osteomyelitida, entezopatie)
- CT (trauma, kostní struktury)
- Student umí zvolit vhodné NSAID, zná lékové formy (např. ibuprofen sirup/tablety)
- Umí odhadnout hmotnost dítěte podle věku, rozepíše dávkování do 3 denních dávek
7. Uveďte typické klinické obrazy vybraných jednotek u dětí
- Perthesova choroba: chlapci 4–8 let, kulhání, bolest kyčle nebo kolene, omezená vnitřní rotace
- Leukémie: bolest dlouhých kostí, noční bolesti, slabost, cytopenie v KO
- Osgood-Schlatter: bolest tuberositas tibiae při zátěži, bez horečky a otoku
- JIA: artritida >6 týdnů, mono/oligo/polyartritida, ranní ztuhlost, ev. systémové projevy
Dolezalova Karolina, TukovaJ