Humanitní vědy v medicíně/Etika

Z Profiles
Klíčové stavy
Oblast Definice, komentář, vysvětlení Forma

Presenčně/hybridně/ samostatně

Život

ohrožující


(samostatná orientace v klinické práci)

Student/absolvent je musí rozpoznat a neprodleně začít řešit sám
  1. Detekce etického problému v oblasti praxe klinické medicíny (základních medicínských oborů).
  2. Řešení (i jako množné číslo) problému v rámci aktuálních etických a právních norem.
  3. Konkrétně umí používat Metodu čtyř rovin (z knihy Klinická etika: Praktický přístup)
Prezenčně/hybridně

{literatura, praxe)

Hrozící prodlením

(Rozumění základním koncepcím)

Student/absolvent musí rozpoznat závažnost a navrhnout adekvátní postup nebo profesionálně konsultovat

Vliv společenského étosu jako kontextu práce v medicíně (sem patří obecný filosofický a sociologický rozhled}

Základní etické teorie

Znalost základních etických (a právních} rámců. Etika čtyřech principů,

Hippokratovská etika Standard nejlepšího zájmu Etika lidských práv

Prezenčně/hybridně

{literatura, film, praxe)

Nejčastější Základ běžného provozu, který by měl absolvent spolehlivě umět (začít) řešit samostatně.

Informovaný souhlas/informovaný konsenzus Negativní reverz

Struktura medicínského rozhodování/i na konci života Nasazení/ukončení terapie/

(v pediatrii, i v dospělé medicíně)

Diskuze o aktivní eutanazii/asistované sebevraždě

Rozvaha nad plánem péče Tvorba plánu péče

Mapování rozhodovací praxe na vlastním pracovišti

Využití etického poradenství v řešení konfliktů při poskytování zdravotních služeb

Etika intenzivní medicíny

Alokace vzácných zdrojů

Etika urgentní medicíny

Etika psychiatrie - nedobrovolná hospitalizace i mimo psychiatrický kontext

Etika transplantací

Etika gynekologie a porodnictví

Etika neonatologie a pediatrie (standard nejlepšího zájmu, triáda dítě-rodič-lékař)

Etika neurověd a rozhodování o lidech s demencí

Etika a onkologie

Etika a život lidí s postižením

Etika a život lidí bez domova

Etika a stigmatizace

Etika umělé inteligence

Etika autonomních strojů/robotika

Etika genetiky, genomiky a velkých dat

Etika výzkumu u dospělých a u dětí

Utrpení, smrt, smysl

Etika katastrof

Organizační kultura a organizační etika. Organizační změna. Vztah mikro-meso-makro systém poskytování zdravotních služeb.

Spirituální péče. Neinstitucionální spiritualita.

Základní témata sociologie medicíny.

Etika veřejného zdraví

Prezenčně/hybridně

{literatura, film, praxe)


Dovednosti
Oblast Definice, komentář, vysvětlení Forma

Presenčně/hybridně/ samostatně

Základní

(reflektivní přístup k vlastní práci a k prostředí, ve

kterém absolvent pracuje)

Každý student výkon ovládá a mnohokrát (několikrát) ho během studia samostatně, správně provedl  

Umí reflektovat vlastní klinickou práci a prostředí, v němž se tato práce odehrává.

Umí si klást otázky související s vlastní klinickou prací. Umí hledat odpovědi na položené otázky a umí tyto odpovědi odůvodnit.

Kontakt s praxí a následná reflexe tohoto kontaktu (koncipování předmětu tak: viděli/slyšeli jsme to a to. Co si o tom myslíme? Jaké otázky si klademe? A jak na ně odpovídáme.)

Je si vědom základních etických problémů oblastí vyjmenovaných v části Klíčové stavy-Nejčastější

Prezenčně/hybridně
Běžné Běžné výkony, každý student ho alespoň jednou samostatně provede, mnohokrát viděl a dobře mu rozumí
Volitelné Související s oborem , zajímavé nebo vhdné, ale pro nácvik

není kapacita v běžné výuce. Vhodné pro VP

Na základě dané struktury zpracuje vybrané etické téma.

Prezenčně/hybridně

{literatura, film, praxe)