Humanitní vědy v medicíně/Etika
| Oblast | Definice, komentář, vysvětlení | Forma
Presenčně/hybridně/ samostatně |
|---|---|---|
| Život
ohrožující
|
Student/absolvent je musí rozpoznat a neprodleně začít řešit sám
|
Prezenčně/hybridně
{literatura, praxe) |
| Hrozící prodlením
(Rozumění základním koncepcím) |
Student/absolvent musí rozpoznat závažnost a navrhnout adekvátní postup nebo profesionálně konsultovat
Vliv společenského étosu jako kontextu práce v medicíně (sem patří obecný filosofický a sociologický rozhled} Základní etické teorie Znalost základních etických (a právních} rámců. Etika čtyřech principů, Hippokratovská etika Standard nejlepšího zájmu Etika lidských práv |
Prezenčně/hybridně
{literatura, film, praxe) |
| Nejčastější | Základ běžného provozu, který by měl absolvent spolehlivě umět (začít) řešit samostatně.
Informovaný souhlas/informovaný konsenzus Negativní reverz Struktura medicínského rozhodování/i na konci života Nasazení/ukončení terapie/ (v pediatrii, i v dospělé medicíně) Diskuze o aktivní eutanazii/asistované sebevraždě Rozvaha nad plánem péče Tvorba plánu péče Mapování rozhodovací praxe na vlastním pracovišti Využití etického poradenství v řešení konfliktů při poskytování zdravotních služeb Etika intenzivní medicíny Alokace vzácných zdrojů Etika urgentní medicíny Etika psychiatrie - nedobrovolná hospitalizace i mimo psychiatrický kontext Etika transplantací Etika gynekologie a porodnictví Etika neonatologie a pediatrie (standard nejlepšího zájmu, triáda dítě-rodič-lékař) Etika neurověd a rozhodování o lidech s demencí Etika a onkologie Etika a život lidí s postižením Etika a život lidí bez domova Etika a stigmatizace Etika umělé inteligence Etika autonomních strojů/robotika Etika genetiky, genomiky a velkých dat Etika výzkumu u dospělých a u dětí Utrpení, smrt, smysl Etika katastrof Organizační kultura a organizační etika. Organizační změna. Vztah mikro-meso-makro systém poskytování zdravotních služeb. Spirituální péče. Neinstitucionální spiritualita. Základní témata sociologie medicíny. Etika veřejného zdraví |
Prezenčně/hybridně
{literatura, film, praxe) |
| Oblast | Definice, komentář, vysvětlení | Forma
Presenčně/hybridně/ samostatně |
|---|---|---|
| Základní
(reflektivní přístup k vlastní práci a k prostředí, ve kterém absolvent pracuje) |
Každý student výkon ovládá a mnohokrát (několikrát) ho během studia samostatně, správně provedl
Umí reflektovat vlastní klinickou práci a prostředí, v němž se tato práce odehrává. Umí si klást otázky související s vlastní klinickou prací. Umí hledat odpovědi na položené otázky a umí tyto odpovědi odůvodnit. Kontakt s praxí a následná reflexe tohoto kontaktu (koncipování předmětu tak: viděli/slyšeli jsme to a to. Co si o tom myslíme? Jaké otázky si klademe? A jak na ně odpovídáme.) Je si vědom základních etických problémů oblastí vyjmenovaných v části Klíčové stavy-Nejčastější |
Prezenčně/hybridně |
| Běžné | Běžné výkony, každý student ho alespoň jednou samostatně provede, mnohokrát viděl a dobře mu rozumí | |
| Volitelné | Související s oborem , zajímavé nebo vhdné, ale pro nácvik
není kapacita v běžné výuce. Vhodné pro VP Na základě dané struktury zpracuje vybrané etické téma. |
Prezenčně/hybridně
{literatura, film, praxe) |