Cizí těleso (pediatrie, learning outcomes)
Z Profiles
Cizí těleso v dýchacích cestách a GIT (pediatrie)
1. Definujte / popište, co znamená cizí těleso v dýchacích cestách
Student umí popsat:
- obvyklá místa lokalizace cizího tělesa (horní vs. dolní DC, glottis, pravý vs. levý bronchiální strom)
- možný vliv cizího tělesa na ventilaci (dle velikosti a tvaru tělesa balotující těleso v trachee, částečná nebo úplná obstrukce,)
2. Popište typické klinické projevy
- závislost na místě a tíži zaklínění - apnoe, stridor, pískoty, tichý hrudník, fyziologický nález
- náhle vzniklý kašel, cyanóza, dyspnoe, kolaps
- student umí odvodit dle anatomického umístění tělesa další příznaky (trvalá hnisavá sekrece z nosu typicky jednostranná); pneumonie s expektorací, protrahovaná dušnost, chronická bronchitida
- student umí vysvětlit i možnost zcela asymptomatického průběhu aspirace
3. Uveďte aspoň 5 nejčastějších diagnóz, které je třeba v rámci diferenciální diagnostiky odlišit
- student vyjmenuje časté akutní a chronické infekční (akutní laryngitida, epiglotitida, bronchitida, bronchiolitida, tuberkulóza) a neinfekční diagnózy (cystická fibróza, imunodeficit, chronické aspirace u neurologických pacientů…)
- student ví, jak aspiraci cizího tělesa od ostatních diagnóz odlišit
4. Diskutujte rizikové faktory spojené s cizím tělesem v DC
- Věk!, dostupnost rizikových těles a dohled rodiče, porucha polykání, psychomotorická retardace, stomatologický/operační výkon, nevhodné stravovací chování
3. Odeberte cílenou anamnézu
- důraz na náhlý začátek příznaků, potenciální údaj o aspiraci (hračka, jídlo - oříšky, popcorn apod./, údaj o kašli při jídle, dušnosti, apnoické pauza s cyanózou), přítomnost/nepřítomnost svědka
- i cílená anamnéza může být zcela negativní!
4. Proveďte cílené fyzikální vyšetření
- vitální funkce vč. saturace, uveďte možné známky dechové tísně
- známky dyspnoe, inspirační či asymetrie hrudníku, poslech (stridor, asymetrie poslechového nálezu - jednostranné oslabení dýchání, pískoty, zcela fyziologický nález)
5. Cíleně indikujte vyšetřovací metody a vysvětlete jejich očekávaný přínos i možné riziko
- skiagram hrudníku – s výhodou inspirační a expirační snímek (atelektáza vs. emfyzém, pneumonie, asymetrie , normální nález), ev CT hrudníku
- při podezření na zaklínění v nose a části HDC ORL vyšetření ev. epifaryngoskopie
- tracheobronchoskopie – diagnostická i terapeutická (u dětí vždy v celkové anestezii), lépe rigidní vs. flexibilní
6. Popište základní opatření a léčbu
- student umí popsat kroky první pomoci v případě náhlé aspirace (údery do zad event. Heimlichův manévr u starších, poloha dítěte), oxygenoterapie, postupy ABC - zajištění průchodnosti dýchacích cest
- bronchoskopická extrakce/odsátí tekutého obsahu
- student ví, v jakém případě je indikována hospitalizace
7. Rozpoznejte urgentní stav vyžadující intenzivní péči
- těžká dušnost, cyanóza, tichý pláč, retrakce hrudníku, selhání ventilace, apnoe, porucha vědomí
- okamžitá intervence – postup ABC, zajištění dýchacích cest, transport, intenzivní péče.
Cizí těleso v GIT (pediatrie)
1. Definujte / popište, co je cizí těleso v GIT
Student umí popsat:
- které cizí předměty nejčastěji proniknou do GIT - mince, baterie, malé hračky
- anatomická místa, kde se tělesa nejčastěji zachytí: jícen, žaludek, pylorus, Bauhinská chlopeň, duodenum
2. Popište typické klinické projevy a diferenciální diagnostiku
Student zná typické příznaky:
- akutní: dysfagie, hypersalivace, bolest na hrudi/břiše, zvracení, dušnost, krvácení z GIT.
- komplikované: příznaky perforace (pneumomediastinum, pneumoperitoneum), zánětu (peritonitida).
Student ví, že průběh může být zcela asymptomatický, zvláště u hladkých předmětů.
Rozlišuje od jiných příčin bolesti břicha a GIT obtíží (apendicitida, invaginace, gastroenteritida, GER)
3. Identifikujte nebezpečná tělesa a vysvětlete rizika
- Student umí vysvětlit a popsat:
- hrozící komplikace (nekróza, perforace, krvácení, píštěl, ileus) a mechanismus jejich vzniku u ostrých předmětů, magnetů a baterií
- proč pozření baterie je nutné léčit bez zbytečného odkladu (riziko nekrózy jícnu do 2 hodin)
- anatomická místa, kde obvykle uvíznou dlouhé (duodenum) či rozměrné předměty (jícen, pylorus, Bauhinská chlopeň)
4. Odeberte cílenou anamnézu
- důraz na zjištění charakteru cizího tělesa, počtu, čas pozření, přítomnost a dynamika příznaků, přítomnost svědka
- zná typické rizikové faktory pro pozření cizího tělesa (věk dítěte, psychomotorická retardace)
4. Proveďte cílené fyzikální vyšetření
- celkový stav, důraz na zhodnocení hrudníku a břicha – citlivost, bolest, distenze, peristaltika, známky peritoneálního dráždění
- známky perforace jícnu (subkutánní emfyzém, bolest za sternem, dušnost), žaludku a střev
5. Cíleně indikujte vyšetřovací metody a vysvětlete jejich přínos i možné riziko
- přínos zobrazovacích metod - skiagram břicha a hrudníku – poloha předmětu (student zná limity vyšetření – rentgen kontrastní látky, známky pneumoperitonea, pneumomediastina), UZ, případně CT
- endoskopie k odstranění cizího tělesa event. další terapeutické úkony (zástava krvácení, perforace)
- přínos laboratorních vyšetření (krevní obraz, CRP, koagulace) s následnou znalostí jejich interpretace (anémie, zánětlivá aktivita atd)
6. Popište základní opatření a léčbu
- konzervativní postup se spontánní pasáží vs. potřeba urgentní endoskopie u rizikových těles
- chirurgie při perforaci nebo obstrukci
- zánětlivá komplikace (peritonitis, mediastinitis
7. Rozpoznejte urgentní stav vyžadující intenzivní péči
- Zhodnocení vitálních funkcí
- Indikace k urgentnímu odstranění:
- baterie v jícnu (do 2 h), více magnetů, ostré/dlouhé předměty, neprostupnost,
- klinické známky perforace nebo obstrukce, krvácení
HodKr Tuková Jana