Cizí těleso (pediatrie, learning outcomes)

Z Profiles

Cizí těleso v dýchacích cestách a GIT (pediatrie)

1. Definujte / popište, co znamená cizí těleso v dýchacích cestách

Student umí popsat:

  • obvyklá místa lokalizace cizího tělesa (horní vs. dolní DC, glottis, pravý vs. levý bronchiální strom)
  • možný vliv cizího tělesa na ventilaci (dle velikosti a tvaru tělesa balotující těleso v trachee, částečná nebo úplná obstrukce,)

2. Popište typické klinické projevy

  • závislost na místě a tíži zaklínění - apnoe, stridor, pískoty, tichý hrudník, fyziologický nález
  • náhle vzniklý kašel, cyanóza, dyspnoe, kolaps
  • student umí odvodit dle anatomického umístění tělesa další příznaky (trvalá hnisavá sekrece z nosu typicky jednostranná); pneumonie s expektorací, protrahovaná dušnost, chronická bronchitida
  • student umí vysvětlit i možnost zcela asymptomatického průběhu aspirace

3. Uveďte aspoň 5 nejčastějších diagnóz, které je třeba v rámci diferenciální diagnostiky odlišit

  • student vyjmenuje časté akutní a chronické infekční (akutní laryngitida, epiglotitida, bronchitida, bronchiolitida, tuberkulóza) a neinfekční diagnózy (cystická fibróza, imunodeficit, chronické aspirace u neurologických pacientů…)
  • student ví, jak aspiraci cizího tělesa od ostatních diagnóz odlišit

4. Diskutujte rizikové faktory spojené s cizím tělesem v DC

  • Věk!, dostupnost rizikových těles a dohled rodiče, porucha polykání, psychomotorická retardace, stomatologický/operační výkon, nevhodné stravovací chování

3. Odeberte cílenou anamnézu

  • důraz na náhlý začátek příznaků, potenciální údaj o aspiraci (hračka, jídlo - oříšky, popcorn apod./, údaj o kašli při jídle, dušnosti, apnoické pauza s cyanózou), přítomnost/nepřítomnost svědka
  • i cílená anamnéza může být zcela negativní!

4. Proveďte cílené fyzikální vyšetření

  • vitální funkce vč. saturace, uveďte možné známky dechové tísně
  • známky dyspnoe, inspirační či asymetrie hrudníku, poslech (stridor, asymetrie poslechového nálezu - jednostranné oslabení dýchání, pískoty, zcela fyziologický nález)

5. Cíleně indikujte vyšetřovací metody a vysvětlete jejich očekávaný přínos i možné riziko

  • skiagram hrudníku – s výhodou inspirační a expirační snímek (atelektáza vs. emfyzém, pneumonie, asymetrie , normální nález), ev CT hrudníku
  • při podezření na zaklínění v nose a části HDC ORL vyšetření ev. epifaryngoskopie
  • tracheobronchoskopie – diagnostická i terapeutická (u dětí vždy v celkové anestezii), lépe rigidní vs. flexibilní

6. Popište základní opatření a léčbu

  • student umí popsat kroky první pomoci v případě náhlé aspirace (údery do zad event. Heimlichův manévr u starších, poloha dítěte), oxygenoterapie, postupy ABC - zajištění průchodnosti dýchacích cest
  • bronchoskopická extrakce/odsátí tekutého obsahu
  • student ví, v jakém případě je indikována hospitalizace

7. Rozpoznejte urgentní stav vyžadující intenzivní péči

  • těžká dušnost, cyanóza, tichý pláč,  retrakce hrudníku, selhání ventilace, apnoe, porucha vědomí
  • okamžitá intervence – postup ABC, zajištění dýchacích cest, transport, intenzivní péče.

Cizí těleso v GIT (pediatrie)

1. Definujte / popište, co je cizí těleso v GIT

Student umí popsat:

  • které cizí předměty nejčastěji proniknou do GIT - mince, baterie, malé hračky
  • anatomická místa, kde se tělesa nejčastěji zachytí: jícen, žaludek, pylorus, Bauhinská chlopeň, duodenum

2. Popište typické klinické projevy a diferenciální diagnostiku

Student zná typické příznaky:

  • akutní: dysfagie, hypersalivace, bolest na hrudi/břiše, zvracení, dušnost, krvácení z GIT.
  • komplikované: příznaky perforace (pneumomediastinum, pneumoperitoneum), zánětu (peritonitida).

Student ví, že průběh může být zcela asymptomatický, zvláště u hladkých předmětů.

Rozlišuje od jiných příčin bolesti břicha a GIT obtíží (apendicitida, invaginace, gastroenteritida, GER)

3. Identifikujte nebezpečná tělesa a vysvětlete rizika

  • Student umí vysvětlit a popsat:
    • hrozící komplikace (nekróza, perforace, krvácení, píštěl, ileus) a mechanismus jejich vzniku u ostrých předmětů, magnetů a baterií
    • proč pozření baterie je nutné léčit bez zbytečného odkladu (riziko nekrózy jícnu do 2 hodin)
    • anatomická místa, kde obvykle uvíznou dlouhé (duodenum) či rozměrné předměty (jícen, pylorus, Bauhinská chlopeň)

4. Odeberte cílenou anamnézu

  • důraz na zjištění charakteru cizího tělesa, počtu, čas pozření, přítomnost a dynamika příznaků, přítomnost svědka
  • zná typické rizikové faktory pro pozření cizího tělesa (věk dítěte, psychomotorická retardace)

4. Proveďte cílené fyzikální vyšetření

  • celkový stav, důraz na zhodnocení hrudníku a břicha – citlivost, bolest, distenze, peristaltika, známky peritoneálního dráždění
  • známky perforace jícnu (subkutánní emfyzém, bolest za sternem, dušnost), žaludku a střev

5. Cíleně indikujte vyšetřovací metody a vysvětlete jejich přínos i možné riziko

  • přínos zobrazovacích metod - skiagram břicha a hrudníku – poloha předmětu (student zná limity vyšetření – rentgen kontrastní látky, známky pneumoperitonea, pneumomediastina), UZ, případně CT
  • endoskopie k odstranění cizího tělesa event. další terapeutické úkony (zástava krvácení, perforace)
  • přínos laboratorních vyšetření (krevní obraz, CRP, koagulace) s následnou znalostí jejich interpretace (anémie, zánětlivá aktivita atd)

6. Popište základní opatření a léčbu

  • konzervativní postup se spontánní pasáží vs. potřeba urgentní endoskopie u rizikových těles
  • chirurgie při perforaci nebo obstrukci
  • zánětlivá komplikace (peritonitis, mediastinitis

7. Rozpoznejte urgentní stav vyžadující intenzivní péči

  • Zhodnocení vitálních funkcí
  • Indikace k urgentnímu odstranění:
    • baterie v jícnu (do 2 h), více magnetů, ostré/dlouhé předměty, neprostupnost,
    • klinické známky perforace nebo obstrukce, krvácení

HodKr Tuková Jana