Screening asymptomatických stavů (pediatrie, learning outcomes)
Z Profiles
Novorozenecký screening (pediatrie)
1. Vysvětlete princip screeningu obecně a screeningu novorozeneckého
- student umí vysvětlit , která onemocnění obecně je možné zařadit do screeningu a z jakého důvodu
- student ví, že se jedná o povinný, celostátní, legislativně upravený, pečlivě organizovaný a centralizovaně vyhodnocovaný systém tvořící součást standardní neonatologické péče
2. Uveďte všechny součásti novorozeneckého screeningu (v širším slova smyslu)
- laboratorní screening („suchá krevní kapka“)
- vyšetření kyčlí, vyšetření sluchu (OAE, BERA), screening vrozené katarakty, screening koarktace aorty
- screening VVV ledvin a kritických srdečních vad (nepovinný)
3. Popište, jak probíhá laboratorní screening
- student ví, kdy se provádí (48-72 hod. po porodu) a proč
- zná postup, jak se provádí (odběr kapilární krve z paty na filtrační papírek)
- vyjmenuje onemocnění, která se v ČR v rámci screeningu vyšetřují (zejm. fenylketonurie, CAH, kongenitální hypotyreóza, SMA, CF, SCID, některé poruchy metabolismu bílkovin a lipidů)
- student umí popsat základní metodiku laboratorního screeningu u některých onemocnění (např. TSH u kongenitální hypotyreózy, 17OH progesteron apod.)
4. Vysvětlete, jak a kdy se provádí vyšetření kyčlí, screening sluchu, katarakty, koarktace a kritických srdečních vad
- student umí vysvětlit důvod, postup a časování těchto vyšetření
- student ví, že se provádí i nepovinný screening VVV ledvin screening VSV pomocí pulzní oxymetrie
5. Uveďte běžné důvody selhání novorozeneckého screeningu
- Student uvede několik příčin falešné negativity a pozitivity lab. screeningu (časný/pozdní odběr, chybně provedený odběr)
- Nutnost zvláštní pozornosti u předčasně narozených a nemocných novorozenců
- Nedostatečné sledování dětí se záchytem ve screeningu
6. Vysvětlete rodičům dítěte s pozitivním screeningovým testem, co výsledek znamená a jaký bude další postup
- pouze výběr rizikových dětí, pozitivní výsledek neznamená diagnózu
- nutnost dalšího vyšetření bez odkladu – kontakt, předání do péče
- HodKr, Tuková Jana