Akutní těžká bolest hlavy, meningismus (pediatrie, learning outcomes)

Z Profiles

Ssps.png 207

Porovnejte klinické projevy silné akutní bolesti hlavy u dětí různého věku

  • Odlišné projevy u kojence, batolete, předškolního, školního dítěte a adolescenta

Vyjmenujte běžné a závažné příčiny silné akutní bolesti u dětí

  • Student je orientován v tom, které diagnózy mohou v dětském věku v běžné praxi vést k akutní silné bolesti.
  • Student umí vyjmenovat onemocnění, která mohou být život ohrožující a která je nutné včas intervenovat. Je schopen v dif. dg. procesu na ně pomyslet a ví co dělat, pokud se s nimi setká
    • Reakcí může být také převoz na vyšší pracoviště za asistence záchranné služby
    • Nutné však znát základní opatření do příjezdu ZS

Rozeberte, po kterých dalších příznacích a okolnostech je nutné aktivně pátrat a vysvětlete, jak nás mohou nasměrovat k rozpoznání příčiny

  • Student umí vést cílenou anamnézu u dítěte s bolestí hlavy, například otázky na provokaci bolesti, zda je nově vzniklá vs. rekurentní, jaký má charakter - jednostranná vs. symetrická, pulzující, s iradiací, přítomnost traumatu, příznaků akutní infekce či souvislost s očkováním.
  • Student popíše varovné příznaky v anamnéze a klinickém vyšetření, které mohou upozornit na život ohrožující nebo závažné příčiny obtíží, mimo jiné zvracení, výskyt herpetické či jiné klinicky významné infekce u dítěte či v jeho blízkém okolí, změna chování dítěte, křeče, fotofobie a jiné poruchy zraku, nově vzniklé neurologické deficity, klinické známky zvýšeného intrakraniálního tlaku ICP).

Popište, jak dítě se silnou akutní bolestí hlavy a/nebo meningismem správně fyzikálně vyšetřit

  • Student vyjmenuje možné patologické nálezy v klinickém vyšetření, které mohou být důležité pro další diagnostický a terapeutický postup (např. horečka, petechiální exantém, paréza, poruchy čití, změny velikosti zornic). Student porovná výskyt dalších nálezů u dětí různého věku (např. stav velké fontanely, pozitivita meningeálních jevů)
  • Student popíše/předvede na modelu provedení cíleného orientačního neurologického vyšetření u dětí různého věku (např. vyšetření meningeálních jevů, GCS).
  • Student vyhodnotí, které příznaky mohou svědčit pro zvýšený intrakraniální tlak.

Navrhněte zobrazovací a laboratorní vyšetření k odhalení příčiny akutní bolesti hlavy/meningismu - diskutujte důvod a tedy očekávaný přínos konkrétních navržených vyšetření pro diferenciální diagnostiku

  • Student umí cíleně indikovat laboratorní a zobrazovací metody. Cíleně znamená, že je schopen vysvětlit očekávaný přínos metody.  
    • přínos vyšetření krevního obrazu a biochemie, krevních plynů a ABR, hemokultury, vyšetření likvoru po provedení lumbální punkce, vyšetření koagulace
    • přínos a rizika zobrazovacích vyšetření - skiagram lbi, CT a CTA hlavy, MRI a MRA hlavy,
  • Student vyjmenuje indikace a kontraindikace výkonu lumbální punkce, vysvětlí riziko provedení lumbální punkce u dítěte se zvýšeným ICP.  Student rozebere postup provedení lumbální punkce, je schopen dítěti s ohledem na jeho věk a úroveň mentální vyspělosti a jeho zákonnému zástupci vysvětlit průběh indikované vyšetřovací metody, předpokládaný přínos a rizika provedení a podepsat s nimi informovaný souhlas.

Navrhněte diagnostický a terapeutický algoritmus pro běžné i méně časté příčiny akutní inspirační dušnosti

  • Student umí rozhodnout, kdy má být dítě urgentně transportováno RZP, a na základě čeho (zhoršení vědomí, křeče, poruchy zraku, známky zvýšeného ICP).
  • Student umí popsat, co má udělat do příjezdu ZZS – polohování, monitorace, přívod kyslíku, zajištění vstupu, kontrola glykemie.
  • Student rozpozná indikace k neodkladnému zahájení empirického podávání antibiotik a antivirotik (např. cefotaxim/ceftriaxon při podezření na meningokokovou infekci, acyklovir při podezření na herpetickou meningoencefalitidu).
  • Popíše základní terapeutické postupy u nejčastějších příčin dle pravděpodobné etiologie.
    • Student zná indikace, kontraindikace a nežádoucí účinky základních léčiv. (analgetika, antiinfektiva, antidota,)