Akutní těžká bolest hlavy, meningismus (pediatrie, learning outcomes)
Z Profiles
Porovnejte klinické projevy silné akutní bolesti hlavy u dětí různého věku
- Odlišné projevy u kojence, batolete, předškolního, školního dítěte a adolescenta
- Student je orientován v tom, které diagnózy mohou v dětském věku v běžné praxi vést k akutní silné bolesti.
- Student umí vyjmenovat onemocnění, která mohou být život ohrožující a která je nutné včas intervenovat. Je schopen v dif. dg. procesu na ně pomyslet a ví co dělat, pokud se s nimi setká
- Reakcí může být také převoz na vyšší pracoviště za asistence záchranné služby
- Nutné však znát základní opatření do příjezdu ZS
Rozeberte, po kterých dalších příznacích a okolnostech je nutné aktivně pátrat a vysvětlete, jak nás mohou nasměrovat k rozpoznání příčiny
- Student umí vést cílenou anamnézu u dítěte s bolestí hlavy, například otázky na provokaci bolesti, zda je nově vzniklá vs. rekurentní, jaký má charakter - jednostranná vs. symetrická, pulzující, s iradiací, přítomnost traumatu, příznaků akutní infekce či souvislost s očkováním.
- Student popíše varovné příznaky v anamnéze a klinickém vyšetření, které mohou upozornit na život ohrožující nebo závažné příčiny obtíží, mimo jiné zvracení, výskyt herpetické či jiné klinicky významné infekce u dítěte či v jeho blízkém okolí, změna chování dítěte, křeče, fotofobie a jiné poruchy zraku, nově vzniklé neurologické deficity, klinické známky zvýšeného intrakraniálního tlaku ICP).
Popište, jak dítě se silnou akutní bolestí hlavy a/nebo meningismem správně fyzikálně vyšetřit
- Student vyjmenuje možné patologické nálezy v klinickém vyšetření, které mohou být důležité pro další diagnostický a terapeutický postup (např. horečka, petechiální exantém, paréza, poruchy čití, změny velikosti zornic). Student porovná výskyt dalších nálezů u dětí různého věku (např. stav velké fontanely, pozitivita meningeálních jevů)
- Student popíše/předvede na modelu provedení cíleného orientačního neurologického vyšetření u dětí různého věku (např. vyšetření meningeálních jevů, GCS).
- Student vyhodnotí, které příznaky mohou svědčit pro zvýšený intrakraniální tlak.
- Student umí cíleně indikovat laboratorní a zobrazovací metody. Cíleně znamená, že je schopen vysvětlit očekávaný přínos metody.
- přínos vyšetření krevního obrazu a biochemie, krevních plynů a ABR, hemokultury, vyšetření likvoru po provedení lumbální punkce, vyšetření koagulace
- přínos a rizika zobrazovacích vyšetření - skiagram lbi, CT a CTA hlavy, MRI a MRA hlavy,
- Student vyjmenuje indikace a kontraindikace výkonu lumbální punkce, vysvětlí riziko provedení lumbální punkce u dítěte se zvýšeným ICP. Student rozebere postup provedení lumbální punkce, je schopen dítěti s ohledem na jeho věk a úroveň mentální vyspělosti a jeho zákonnému zástupci vysvětlit průběh indikované vyšetřovací metody, předpokládaný přínos a rizika provedení a podepsat s nimi informovaný souhlas.
- Student umí rozhodnout, kdy má být dítě urgentně transportováno RZP, a na základě čeho (zhoršení vědomí, křeče, poruchy zraku, známky zvýšeného ICP).
- Student umí popsat, co má udělat do příjezdu ZZS – polohování, monitorace, přívod kyslíku, zajištění vstupu, kontrola glykemie.
- Student rozpozná indikace k neodkladnému zahájení empirického podávání antibiotik a antivirotik (např. cefotaxim/ceftriaxon při podezření na meningokokovou infekci, acyklovir při podezření na herpetickou meningoencefalitidu).
- Popíše základní terapeutické postupy u nejčastějších příčin dle pravděpodobné etiologie.
- Student zná indikace, kontraindikace a nežádoucí účinky základních léčiv. (analgetika, antiinfektiva, antidota,)